Spørgsmål angående kørselsfradrag
Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 05-09-02 17:37

Jeg er pt. studerende i Aalborg, hvortil jeg dagligt pendler med tog.
Jeg får SU-rabat på mit studiekort.

Sagen er nu den, at jeg ved siden at studiet har fået et arbejde i
Aalborg. Er det muligt at trække kørsel fra til dette job, selvom jeg i
forvejen får tilskud til mit togkort fra SU?

Mvh
Mandal

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 05-09-02 17:38

Brian Fisker [8900] wrote:
> [...]
> Aalborg. Er det muligt at trække kørsel fra til dette job, selvom jeg
> i forvejen får tilskud til mit togkort fra SU?

Det skal måske lige siges, at jeg pendler fra Randers, så betingelserne
omkring afstanden er opfyldt.

\Mandal

Fra : Henning

Dato : 05-09-02 18:20

Du har kørselsfradrag om du cykler, løber, kører med naboen eller
hopper på tungen... Selv værnepligtige med gratis togkort har ret til
kørselsfradrag!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Carsten Steffensen

Dato : 05-09-02 18:43

Henning wrote:

> Du har kørselsfradrag om du cykler, løber, kører med naboen eller
> hopper på tungen... Selv værnepligtige med gratis togkort har ret til
> kørselsfradrag!
Er du helt sikker på det? Da jeg ringede til Told & Skat for at spørge om
det samme fik jeg beskeden at man som SU- berettiget ikke har ret til at få
kørselsfradrag netop pga rabatter etc på offentlige transportmidler.

MVH
Carsten Steffensen

Fra : Carsten Steffensen

Dato : 05-09-02 18:44

Carsten Steffensen wrote:
> [...]
> spørge om det samme fik jeg beskeden at man som SU- berettiget ikke
> har ret til at få kørselsfradrag netop pga rabatter etc på offentlige
Ja, så glemte jeg selvf at sige at det var tilbage i 1997 så det kan måske
være ændret.

MVH
Carsten Steffensen
--
"Newspapers are unable, seemingly, to discriminate between
a bicycle accident and the collapse of civilization"

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 05-09-02 19:06

Carsten Steffensen wrote:
> [...]
> spørge om det samme fik jeg beskeden at man som SU- berettiget ikke
> har ret til at få kørselsfradrag netop pga rabatter etc på offentlige

Var dette kørselsfradrag i forbindelse med kørsel til uddannelsesstedet?
Er klar over, at man ikke er fradragsberettiget når man som studerende
har langt til uddannelsesstedet, men mon ikke situationen er anderledes,
når der er tale om et arbejde. Altså har det indflydelse på mit
kørselsfradrag i forbindelse med arbejde, at jeg studerer i den samme by
og har SUkort, der dækker transporten til denne by?

\Mandal

Fra : Carsten Steffensen

Dato : 05-09-02 21:01

Brian Fisker [8900] wrote:

> [...]
> det indflydelse på mit kørselsfradrag i forbindelse med arbejde, at
> jeg studerer i den samme by og har SUkort, der dækker transporten til

Nope, det var i forbindelse med mit fritidsarbejde ved siden af studiet som
tilfældigvis var i samme by som jeg studerede. Men som sagt kan reglerne
godt være ændrede siden da.

/Carsten Steffensen

Fra : Moller

Dato : 06-09-02 09:35

> Nope, det var i forbindelse med mit fritidsarbejde ved siden af studiet
som
> tilfældigvis var i samme by som jeg studerede. Men som sagt kan reglerne
> godt være ændrede siden da.

Nej, det er det nu ikke... MEN dem oppe på skatte kontoret kan ikke
reglerne alle sammen.

Man kan ikke trække kørsel til sin studieplads fra, pga. SU rabat osv...
MEN mange misforstår det med at man så ikke kan trække kørsel fra hvis man
har arbejde ved siden af mens man er studerende... men det er kun til studie
stedet man ik kan trække fra.

Det vil sige du kan trække din kørsel fra til dit studie job, men ikke
til uddannelses stedet...

Det gælder også hvis du starter eget firma mens du studere, så kan du jo
trække kørsel til og fra kunder fra også... selv om du stadig er studerende.

VH
Lars Molnit
Som både er studerende og fast arbejde, samt eget firma... og både
revisor og Albertslund skatte kontor siger ok for at det blir trukket fra.

Fra : Carsten Steffensen

Dato : 06-09-02 18:56

Moller wrote:
> [...]
> Det gælder også hvis du starter eget firma mens du studere, så
> kan du jo trække kørsel til og fra kunder fra også... selv om du
Damn, det kunne da have været rart at vide før i tiden. Lidt uheldigt at man
ikke engang kan stole helt på råd fra skattekontoret :)

MVH
Carsten Steffensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 06-09-02 19:09

Moller wrote:
> som
>
> Nej, det er det nu ikke... MEN dem oppe på skatte kontoret kan ikke
> reglerne alle sammen.

Og bare lidt mere konkret, så vi andre kan bruge det også ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Knud Thomsen

Dato : 05-09-02 20:58

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Du har kørselsfradrag om du cykler, løber, kører med naboen eller
> hopper på tungen... Selv værnepligtige med gratis togkort har ret til
> kørselsfradrag!

Så enkelt er det desvære ikke - fradraget gives for at gøre det muligt at
opretholde sin indkomst - dvs. der skal være arbejde bag transporten. At
studere regnes IKKE for indkomstgivende arbejde og der for er der
naturligvis heller ikke noget kørselsfradrag.

Når du nu er kommet i job vil jeg umiddelbart mere at du kan få
kørselsfradraget som alle andre - du risikerer dog at skattekontoret
vurderer og henregner det som omgåelse, hvis ikke din indtjening på arbejdet
står mål med omkostningerne.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Poul Christensen

Dato : 05-09-02 21:47

"Knud Thomsen" <091255@iname.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> studere regnes IKKE for indkomstgivende arbejde og der for er der
> naturligvis heller ikke noget kørselsfradrag.

Hvorfor svare, når du ikke har læst det oprindelige spørgsmål ?

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : Knud Thomsen

Dato : 06-09-02 09:54

Hvorfor blande sig i debatten, når du ikke har noget at tilføje ?

Hvis du læser HELE mit svar ville du kunne se, at jeg HAR læst
spørgsmålet og også forsøger at besvare det.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 05-09-02 22:13

"Brian Fisker [8900]" wrote:

> Sagen er nu den, at jeg ved siden at studiet har fået et arbejde i
> Aalborg. Er det muligt at trække kørsel fra til dette job, selvom jeg i
> forvejen får tilskud til mit togkort fra SU?

Jeg kan ikke umiddelbart finde noget, der skulle afholde dig fra
at få fradraget.
Det væsentligste er nok omfanget af det arbejde, du har fået, men
ellers der ingen krav om hvilken form for transport, du rent
faktisk bruger.

Jeg ville nok tage fradraget, og så se, hvad skattevæsenet har af
modargumenter.

Fra : H.J.Suurland

Dato : 06-09-02 07:22

"Brian Fisker [8900]" <Fisker@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> Er det muligt at trække kørsel fra til dette job, selvom jeg i
> forvejen får tilskud til mit togkort fra SU?

Jeg er mildest talt dybt forarget over din "rage til sig" mentalitet. Det er
folk som dig der gør at skattetrykket er så stort i DK.

Er du sikker på at du ikke skal have tilskud for slidtage på dine sko, for
du må da gå lidt for at komme på toget ?

MVH/Hans

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 06-09-02 07:40

H.J.Suurland skrev:

> Jeg er mildest talt dybt forarget

Forarg dig andetsteds end i denne gruppe. Fx i news:dk.politik.

TT

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 06-09-02 07:47

"H.J.Suurland" <hjs@osk.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er mildest talt dybt forarget over din "rage til sig" mentalitet.
Det er
> folk som dig der gør at skattetrykket er så stort i DK.

*gaaaab* - var der andet konstruktivt, du vil bidrage med? Dette er ikke
en politisk gruppe, så jeg vil ikke indlede mig på en diskussion om,
hvorfor skattetrykket er så stort i DK (men er overbevist om, at det
ikke skyldes min "udnyttelse" af kørselsfradragsordningen!)

> Er du sikker på at du ikke skal have tilskud for slidtage på dine sko,
for
> du må da gå lidt for at komme på toget ?

Desværre findes der ikke regler for dette. Ifald der gjorde, ville jeg
helt sikkert have ansøgt om dette. Du benytter dig måske ikke af de
fradragsmuligheder, du har ret til?

\Mandal