Max temp på Athlon XP
Fra : Jacob Larsen

Dato : 05-09-02 15:27

Jeg er ved at lyddæmpe min PC, hvorved temperaturen på min CPU er
steget en del, og kommer nu op på 77-78C ved absolut full load. Jeg
har et ældre bundkort, der ikke understøtter den interne diode i
XP'en, så kernens temperatur er jo nok endnu højere. Min køler er
denne fætter (i gammel konfig med 80mm blæser), hvis det har
interesse:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724727894
Jeg har skiftet blæseren ud med en Papst Ultra High Output 80mm
blæser, der kører ved 5V.

Da jeg testede maskinen ved den høje temperatur, var den for så vidt
stabil nok, men jeg er i tvivl om, om jeg er ved at være så tæt på
CPU'ens maksimale temperatur, at levetiden bliver forringet så meget,
at det rent faktisk har betydning.

/Jacob Larsen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 05-09-02 16:03

On Thu, 05 Sep 2002 16:26:40 +0200, Jacob Larsen
<jlar01@nospamkom.auc.dk> wrote:

> [...]
>stabil nok, men jeg er i tvivl om, om jeg er ved at være så tæt på
>CPU'ens maksimale temperatur, at levetiden bliver forringet så meget,

Jeg tænkte også på, om den høje temperatur kan gøre skade på andre
komponenter. Jeg kører med åbent kabinet.

/Jacob Larsen

Fra : Lyrik

Dato : 05-09-02 17:20

"Jacob Larsen" <jlar01@nospamkom.auc.dk> wrote in message

> Jeg tænkte også på, om den høje temperatur kan gøre skade på andre
> komponenter. Jeg kører med åbent kabinet.
>
> /Jacob Larsen
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Åbent kabinet er efter min mening en rigtig dårlig idé!
Blæserne kan ikke lave cirkulation når kabbinettet er åbent. Tænk sådan:
Blæserne skal lave en slags gennemtræk i kabinettet! Når det er åbent sovser
blæserne rundt i hele værelsets luftmasse. Den store luftmængde kan de ikke
sætte i bevægelse.
Luk kabinettet, stop forkerte huller så kun de originale ventilationshuller
er åbne! Også bagpå hvor du har pillet metalslidser ud, uden at sætte kort
i!
Så bliver der ventilation i kabinettet og så falder
cpu-temperaturen!-Håber jeg))

Hilsen
Jens

Fra : Jacob Larsen

Dato : 06-09-02 12:13

On Thu, 5 Sep 2002 18:20:25 +0200, "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote:

>Åbent kabinet er efter min mening en rigtig dårlig idé!

Mine erfaringer siger at CPU temperaturen er lavest ved åbent kabinet,
fordi CPU blæseren kan trække luft direkte fra værelset. Den eneste
måde jeg har kunnet komme tæt på temperaturen ved åbent kabinet når
det er lukket er ved at placere en blæser der trækker luft ind lige
ved CPU'en. Men da blæseren skal trække meget luft ind, er det ikke
ligefrem lydløst. Og hvis den støjer, så kan jeg ligeså godt sætte
spændingen op på CPU blæseren, og så er der

> [...]
>i!
>Så bliver der ventilation i kabinettet og så falder

Det kan godt være, at der kommer ventilation i kabinettet, og f.eks
harddiske bliver kølet bedre. Men cpu-temperaturen kan ikke blive
lavere ved lukket kabinet i forhold til åbent kabinet, da den luft der
blæses ned på CPU'en vil have rumtemperatur ved åbent kabinet, mens
den uundgåeligt vil blive varmet lidt op når den kommer ind i
kabinettet.

/Jacob Larsen

Fra : Leony

Dato : 06-09-02 07:07

"Jacob Larsen" <jlar01@nospamkom.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Temperaturer målt med diverse prober på mobos er kun vejledende. Hvis du
opdaterer din BIOS, så kan du måske sænke temperaturen 10 grader, pga ændret
kode til temperaturmålingerne.
Hvis din maskine er 110% stabil ved full load, så er det, det der tæller.
Hvad har du lyddæmpet med, siden temperaturen er så høj? Hvad var
temperaturen før lyddæmpningen?

Mener max tempertur er 90 grader.

> Jeg tænkte også på, om den høje temperatur kan gøre skade på andre
> komponenter. Jeg kører med åbent kabinet.

Hvad er temperaturen med åbent kabinet i forhold til lukket.
Kabinetblæsere kunne måske gøre en forskel.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Jacob Larsen

Dato : 06-09-02 11:17

On Fri, 6 Sep 2002 08:06:30 +0200, "Leony"
<leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote:

>Temperaturer målt med diverse prober på mobos er kun vejledende. Hvis du
>opdaterer din BIOS, så kan du måske sænke temperaturen 10 grader, pga ændret
>kode til temperaturmålingerne.

Har allerede nyeste BIOS. Ved du ca. hvor stor temperatur forskellen
er fra CPU kerne til bund af CPU?

>Hvis din maskine er 110% stabil ved full load, så er det, det der tæller.
>Hvad har du lyddæmpet med, siden temperaturen er så høj? Hvad var
>temperaturen før lyddæmpningen?

Lyddæmpningen er sådan set kun sket ved at sænke spændingen til de
forskellige blæsere, og placere dem lidt bedre. Det har givet en del.
Selvom det er Papst Ultra High Output blæsere, så siger de absolut
ingenting ved 5V. Valg af blæsere er for nemt at kunne øge kølingen
betydeligt ved særligt hårde miljøer, som f.eks til computer træf.

>Mener max tempertur er 90 grader.

Det kan godt passe. Men er levetiden lang nok ved f.eks. 80 grader?
Levetiden halveres jo hver gang temperaturen stiger ca. 10 grader.

>Hvad er temperaturen med åbent kabinet i forhold til lukket.

Turde ikke lave testen med 5V på CPU blæseren, så jeg satte den op på
7V. Desuden brugte jeg et andet program til at belaste med (73 grader
med 5V og åbent kabinet). Her bliver temperaturen 62 grader med åbent
kabinet og 73 grader med lukket kabinet.

>Kabinetblæsere kunne måske gøre en forskel.

Måske. Men jo flere blæsere, jo mere støj. Medmindre jeg selvfølgelig
køber en håndfuld mere af papst blæserne, og placerer dem godt.

Et andet problem er, at mine harddiske bliver lidt for varme med
lukket kabinet. Bortset fra når jeg giver blæserne fuld skrue. Men 37
dB(A) pr. blæser er ikke hvad jeg forstår ved lyddæmpning

/Jacob Larsen

Fra : Leony

Dato : 06-09-02 13:47

> Har allerede nyeste BIOS. Ved du ca. hvor stor temperatur forskellen
> er fra CPU kerne til bund af CPU?

Det var bare et eksempel på at målingerne ikke skal tages alt for
højtideligt.
Jeg kender ikke forskellen fra kerne til bund.

> Lyddæmpningen er sådan set kun sket ved at sænke spændingen til de
> forskellige blæsere, og placere dem lidt bedre. Det har givet en del.

En del højere temperatur, ja.
Hvordan har du placeret dine blæsere?
Hvad var din temperatur før "lyddæmpningen".

> Det kan godt passe. Men er levetiden lang nok ved f.eks. 80 grader?
> Levetiden halveres jo hver gang temperaturen stiger ca. 10 grader.

Jeg har en gang læst noget om temperatur og levetider, men har selvfølgelig
glemt det igen

> [...]
> med 5V og åbent kabinet). Her bliver temperaturen 62 grader med åbent
> kabinet og 73 grader med lukket kabinet.

Dette tyder på at du har et airflowproblem.

> Måske. Men jo flere blæsere, jo mere støj. Medmindre jeg selvfølgelig
> køber en håndfuld mere af papst blæserne, og placerer dem godt.

Netop, 7 volt til dem og de tier stille.
Selvfølgelig ville de være bedst ved fuld skrue, men mindre er bedre end
ingenting.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 06-09-02 15:25

On Fri, 6 Sep 2002 14:47:07 +0200, "Leony"

>En del højere temperatur, ja.

Og meget mindre støj.

>Hvordan har du placeret dine blæsere?

Har lige flyttet lidt rundt igen:

PSU blæseren (Papst) trækker luft bagud. Har lige vendt den og sænket
temperaturen lidt.

80 mm blæser (Globalwin) under PSU ved CPU. Trækker luft ud af
kabinettet.

80 mm blæser (Papst) i de 2 nederste 5 1/4" slots. Blæser luft ind i
kabinettet. 2 harddiske ophængt i Noise Control No-vibes i samme 5
1/4" slots.

80 mm blæser (Globalwin) placeret under floppy drev blæser luft ind
over 3. harddisk.

Kabinettet er af denne type:
http://www.codegengroup.com/proddetail.asp?id=124

>Hvad var din temperatur før "lyddæmpningen".

Den kunne komme op på 68-70 grader, men da jeg var ved at rode, blæste
jeg en del støv af køleprofilen, skiftede blæseren, og lagde et bedre
lag kølepasta (arctic silver både før og efter, men det lå ikke så
godt før).

>Dette tyder på at du har et airflowproblem.

Havde jeg også. Jeg havde tidligere eksperimenteret med at vende PSU
blæseren så den trak luft ind, og det havde jeg så glemt igen.

Temperaturen med det nye setup er nu 57 grader med åbent kabinet og 61
grader med lukket, når CPU køleren er på 7V. Samtidig kom der køling
på den sidste harddisk.

Det kunne godt se ud som om jeg er ved at være der. Nu mangler jeg
bare at skifte de 2 Globalwin blæsere og blæseren på mit Geforce 2 Pro
med mere effektive modeller. Og så måske sætte en 120 mm blæser i
siden af kabinettet.

/Jacob Larsen

Fra : Leony

Dato : 06-09-02 21:49

> 80 mm blæser (Globalwin) under PSU ved CPU. Trækker luft ud af
> kabinettet.

Dette er bare en detalje, som jeg ikke ved om har nogen betydning i den
virkelige verden.
Hvis din cpublæser puster luft på profilet, så slås dine blæsere om luften.
Måske du skulle overveje at vende en af dem. Du kunne i hvert fald
eksperimenetere o det sænker eller hæver ttemperaturen.

> Temperaturen med det nye setup er nu 57 grader med åbent kabinet og 61
> grader med lukket, når CPU køleren er på 7V. Samtidig kom der køling
> på den sidste harddisk.

Det er i hvert fald lidt mere fornuftige temperaturer.

> Det kunne godt se ud som om jeg er ved at være der. Nu mangler jeg
> bare at skifte de 2 Globalwin blæsere og blæseren på mit Geforce 2 Pro
> med mere effektive modeller.

Hvis du ikke clocker dit Geforcekort så kunne du overveje at slukke
blæseren.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 08-09-02 21:52

On Fri, 6 Sep 2002 22:49:29 +0200, "Leony"
<leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote:

>Hvis du ikke clocker dit Geforcekort så kunne du overveje at slukke
>blæseren.

Tror ikke det er en god idé. GPU'en bliver 60 grader varm som det er
nu. Men hvor meget kan sådan en klare? Er det 90 grader som CPU'en
eller er det 125 grader, som jeg har set ved meget elektronik?

/Jacob Larsen

Fra : Leony

Dato : 09-09-02 07:00

> Tror ikke det er en god idé. GPU'en bliver 60 grader varm som det er
> nu. Men hvor meget kan sådan en klare? Er det 90 grader som CPU'en
> eller er det 125 grader, som jeg har set ved meget elektronik?

Jeg ved ikke hvor meget den kan klare. Tror aldrig jeg har set eller hørt
noget tal i den sammenhæng.
Jeg har dog læst at de fleste Geforce 2 chips kan klare sig uden køler, især
MX serien.
Hvis du ikke er tryg ved det, så skal du ikke gøre - hvis du gør det, så
husk at det er på eget ansvar.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 09-09-02 16:53

On Mon, 9 Sep 2002 08:00:26 +0200, "Leony"
<leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote:

>Jeg har dog læst at de fleste Geforce 2 chips kan klare sig uden køler, især
>MX serien.

Nu er det ikke lige frem en MX-chip, jeg har. Kortet er et Geforce2
Pro, så det er en GTS chip.

/Jacob Larsen

Fra : Leony

Dato : 10-09-02 06:31

> Nu er det ikke lige frem en MX-chip, jeg har. Kortet er et Geforce2
> Pro, så det er en GTS chip.

GTS'en kan klare sig uden blæser.
Privat Computer nr 10 2001 har en artikel om emnet. Du kan sikkert låne det
på biblioteket, hvis du ikke har det.
Det har haft slukket for blæseren på 3 grafikkort med GeForce 2 GTS chip,
uden nogen problemer af nogen art. De har også slukket blæseren på et Asus
V8200 GeForce 3 kort uden problemer.