Reperation eller ombytning af mobiltelefon
Fra : Frank Hansen

Dato : 05-09-02 14:13

Hejsa,

Efter jeg var så uheldig at ødelægge min nyindkøbte mobiltelefon (Nokia
7650), ca. 1 måned efter jeg købte den, var jeg så nede og hente en ny.

Allerede da jeg åbnede pakken kunne jeg se den havde været pakket ud før.
Bl.a. sad batteriet i. Jeg kørte tilbage og gjorde sælgeren opmærksom på
dette. Han forsikrede mig om at den kun havde været fremvist til
demonstration, men ikke var blevet brugt, da der ikke var strøm på batteriet
(Nej det er der jo sjældent på en ny telefon - men det måtte da også komme
som en overraskelse for en der ikke arbejder med andet!)

Ok, jeg tog den med igen, med sælgerens ord om, at hvis der ellers var noget
i vejen skulle jeg endelig bare komme forbi...

- Da jeg så prøvede det indbyggede digitale kamera, viste det sig, at
billeder taget i mørke omgivelser bliver blå i venstre side af billedet.
"Jamen det er jo fordi der er ikke er lys nok til at kameraet kan tage
ordenlige billeder", forklarede sælgeren. Hmm, jeg mente nu ikke at min
tidligere telefon havde haft det problem, men ok, vi ser tiden an, sadge
jeg.

Og sørme om der ikke er dukket mere op; Joysticket på telefonen har
problemer med at rykke til venstre, hvilket bevirker at man nogen gange skal
rykke ret så meget i joysticket for at få den til at reagere. Desuden er der
fejl på tastaturet, der gør at den ofte "tror" man trykker to gange på en
tast.

Alt i alt MEGET træls.

Nå, men mit spørgsmål er så: Har forretningen lov til at prøve at afhjælpe
fejlen(e), eller kan jeg forlange en ombytning af telefonen. Jeg er faktisk
ikke ret interesseret i at de begynder at pille i en helt ny telefon.

Jeg mener; en telefon til 5.500 kr. må da godt virke bare sådan
nogenlunde...

På forhånd tak

Frank.

Fra : Andy

Dato : 05-09-02 14:50

> [...]
> ikke ret interesseret i at de begynder at pille i en helt ny telefon.
>
> Jeg mener; en telefon til 5.500 kr. må da godt virke bare sådan

Var telefonen med plastic henover skærmen, og var der overhovedet nogen
ridser på den? Umiddelbart lyder det som en "bytter" du har fået... En som
ikke virkede da den blev solgt første gang, og derfor er sendt til
reparation... Nu er den så kommet tilbage, og så skal man finde en køber til
den... Det er desværre meget normalt at sælgeren kalder det en
demonstrations model(Dækker over alt lige fra reelle udstillings modeller,
returnerede varer, men nok oftest over at varen er ombyttet og sendt til
reparation.)

Prøv at kontakte Nokia for at høre om de kan fortælle mere om telefonen...
Ellers prøv at kontakte værkstedet som forhandleren benytter(Det kan jo være
at de kan søge på IMEI eller serienummer).

Det er sjældent at man ser så mange problemer ad gangen, men det kunne måske
være fordi telefonen ikke er samlet korrekt efter service.

mvh,

Andy

Fra : Frank Hansen

Dato : 05-09-02 15:09

"Andy" <aaa_2500X@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[klip]

Hejsa, og tak for det hurtige svar.

> Var telefonen med plastic henover skærmen, og var der overhovedet nogen
> ridser på den?

Ja, det var plastik over, der godt nok var fyldt med fedtede fingre.

> [...]
> returnerede varer, men nok oftest over at varen er ombyttet og sendt til

Tjaeh, jeg tror nu ikke den er kommet tilbage fra en reperation (uden at
vide det 100%) Grunden til jeg skulle købe en ny telefon i stedet for at få
den gamle repareret, var at man endnu ikke kunne få dele til telefonen, da
den var/er så ny.

> Prøv at kontakte Nokia for at høre om de kan fortælle mere om telefonen...

Ved du hvor man skal kontakte Nokia? Evt. om de har et nummer til noget
service-afdeling...

> Ellers prøv at kontakte værkstedet som forhandleren benytter(Det kan jo
være
> at de kan søge på IMEI eller serienummer).

Forhandleren har selv et værksted hvor de laver telefonerne.

Med venlig hilsen

Frank.

Fra : Frank Hansen

Dato : 06-09-02 14:08

"Frank Hansen" <fhansen@_DIE***SPAMMER_spinner.dk> skrev i en meddelelse
[snip]

Jeg var i dag nede i butikken, og de ville først sende den ind til
reparation, men da jeg venligt gjorde opmærksom på at den jo var næsten ny,
fik jeg en ny telefon i stedet. Alt i alt en meget fair behandling jeg fik.

Én ting studsede jeg over; han kiggede på telefonen og diskuterede med sin
kollega om den evt. kunne sælges som ny når den kom tilbage fra reparation.
Må de det? Altså sælge den som ny?

Nå, men jeg fik da min telefon. Så må vi bare håbe at den ikke også er lavet
på en mandag

Go' weekend

Frank.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-09-02 09:05

Frank Hansen skrev:

>Én ting studsede jeg over; han kiggede på telefonen og diskuterede med sin
>kollega om den evt. kunne sælges som ny når den kom tilbage fra reparation.
>Må de det? Altså sælge den som ny?

"Ny" er ikke defineret i loven.

En bil der har kørt 200 km, sælges som ny. En telefon der har
været afprøvet sælges som ny. Begge dele er helt i orden da
varerne har de egenskaber man forlanger af en ny vare.

Enkelte tror at "ny" betyder "aldrig nogensinde brugt
overhovedet". Men det er forkert.

--
Bertel