Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
G450
Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 05-09-02 12:29

Hej

Jeg har spurgt før, men har ikke fået st svar.

Kan man med Matrox G450 have signal på S-VHS udgangen _samtidig_ med at man
har signal på monitoren?
Samme signal skal sendes - jeg gider blot ikke klikke 4-5 gange mår jeg vil
se film igennem S-VHS men blot tænde TV'et.

Mvh
Jesper

Fra : Trygleren

Dato : 05-09-02 13:16

> Kan man med Matrox G450 have signal på S-VHS udgangen _samtidig_ med at
man
> har signal på monitoren?

Jada. Det er det DVD-Max funktionen er til. Den maksimerer automatisk et
videoklip i vinduestørrelse, til fuld skærm på det sekundære display.

> Samme signal skal sendes - jeg gider blot ikke klikke 4-5 gange mår jeg
vil
> se film igennem S-VHS men blot tænde TV'et.

Det er også noget møg - og uden grund =)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars Winther

Fra : Madsen

Dato : 05-09-02 13:21

Jesper Rasmussen skrev:

> Kan man med Matrox G450 have signal på S-VHS udgangen _samtidig_
> med at man har signal på monitoren?

Ja.

> Samme signal skal sendes - jeg gider blot ikke klikke 4-5 gange
> mår jeg vil se film igennem S-VHS men blot tænde TV'et.

Så behøver du faktisk ikke engang at sende det samme signal som det
du ser på monitoren over til tv'et.
Hvis du stiller Matrox-kortene til det de kalder Dualhead Clone, så
bliver der sendt en kopi af det billede du ser på monitoren over på
tv'et, men hvis det blot er film du vil se på tv'et så er det nok
at slå funktionen som hedder DVD-Max til. Når den er slået til, så
bliver videoklip afspillet i f.eks. MediaPlayer vist på tv'et helt
automatisk. Det betyder at du kan have videoklippet kørende i et
lille vindue på monitoren samtidig med at det bliver vist i fuld
skærm på tv'et, hvis du ønsker det.

Se evt.: http://home18.inet.tele.dk/madsen/matrox/dvd_max.gif

Madsen.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 05-09-02 13:55

> [...]
> automatisk. Det betyder at du kan have videoklippet kørende i et
> lille vindue på monitoren samtidig med at det bliver vist i fuld

Tak for svaren til Jer begge.

Det er da ret vildt.
Men har jeg forstået det korrekt at billedet fra Media Player vises i Fuld
skærm på S-VHS uden at det egentligt er Media Player der gør billedet stort?
Elendig formulering - ved det.
Men - normalt hvis man i Media Player skal vise noget i Full Screen skal man
klikke Alt-Enter, hvorefter Media Player strækker billedet og fjerner
diverse menuer.
Vil det ikke længere være nødvendigt at klikke Alt-Enter? Dvs at Matrox
klarer skalering og fjernelse af menuer?

Kan man minimere Media Player 100% og stadig få det vist på S-VHS?

Jeg er lidt forvirret - beklager

Mvh
Jesper

Fra : Trygleren

Dato : 05-09-02 14:01

> Det er da ret vildt.
> Men har jeg forstået det korrekt at billedet fra Media Player vises i Fuld
> skærm på S-VHS uden at det egentligt er Media Player der gør billedet
stort?
Jeps.

> Elendig formulering - ved det.
No problemos =)

> [...]
> Vil det ikke længere være nødvendigt at klikke Alt-Enter? Dvs at Matrox
> klarer skalering og fjernelse af menuer?
Jeps, jeps og jeps.

> Kan man minimere Media Player 100% og stadig få det vist på S-VHS?
Jeps - det plejer jeg at gøre. Jeg ser tit film, mens 'kosten' skriver
opgave, surfer eller lign.

> Jeg er lidt forvirret - beklager
Vi har alle et lod i livet =)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Jesper KA

Dato : 05-09-02 14:05

"Jesper Rasmussen" <nej@til.spam> wrote in message
> [...]

Fuld
> skærm på S-VHS uden at det egentligt er Media Player der gør billedet

Ja det er korrekt

> Kan man minimere Media Player 100% og stadig få det vist på S-VHS?

Ja det kan du

Men .. mit G400 Max med seneste drivere bruger ca. 15 - 20 sekunder
fra du starter Media Playeren til billedet kommer frem på TV`et.
Den tid bruger driverne på hvad jeg mener må være at initialisere et
eller andet i forbindelse med Monitor out .. humlen er at computeren
er blokeret i disse 15 - 20 sekunder .. det virker ikke af meget
men sidder man og vil se et mindre video klip er det faktisk uterligt
irriterende
at skulle sidde og vente .. så DVD Max er ikke altid det fedeste at
have sat
til permanent .. bare min erfaring !

Regards

Fra : Madsen

Dato : 05-09-02 14:18

Jesper Rasmussen skrev:

> Men har jeg forstået det korrekt at billedet fra Media Player
> vises i Fuld skærm på S-VHS uden at det egentligt er Media Player
> der gør billedet stort?

Det er Matrox-driveren som maksimerer vinduet på tv'et.
Du kan også stille driveren til at den skal skalere billedet efter
størrelsen på MediaPlayer. Hvis du gør det, så vil billedet på tv'et
bliver tilsvarende mindre og større, afhængig af hvordan du stiller
størrelsen på MediaPlayer på monitoren.

> Men - normalt hvis man i Media Player skal vise noget i Full
> Screen skal man klikke Alt-Enter, hvorefter Media Player strækker
> billedet og fjerner diverse menuer.

Det foregår helt automatisk med Matrox-kortene, medmindre du stiller
driveren til noget andet forstås.
Det stilles inde i DVD-Max i Matrox-driveren om der skal skalere til
fuld skærm eller ej.

> Vil det ikke længere være nødvendigt at klikke Alt-Enter?

Nej. Ikke medmindre du vil have billedet op i fuld skærm på monitoren
også.

> Kan man minimere Media Player 100% og stadig få det vist på S-VHS?

Det kommer lidt an på hvilket filformat du afspiller. Jeg kan f.eks.
ikke afspille DivX'er i MediaPlayer og så minimere vinduet helt på
monitoren, for så går billedet på tv'et i stå (lyden fortsætter).
Derimod kan jeg trække MediaPlayer ned så den ikke fylder mere end
et frimærke på monitoren og billedet vil stadig blive maksimeret på
tv'et.

Madsen.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 05-09-02 14:45

> [...]
> Derimod kan jeg trække MediaPlayer ned så den ikke fylder mere end
> et frimærke på monitoren og billedet vil stadig blive maksimeret på

Ja det havde jeg også hørt - Faktisk skulle en enkelt pixel i teorien være
nok

Jeg fik det forklaret med at det er Windows som ikke prioriterer
skærmopdatering af Media Player højt nok, når billedet er minimeret men ved
ikke om det passer.

For vildt kort - Henter et med det samme!

Mvh
Jesper

Fra : Madsen

Dato : 05-09-02 14:35

Jesper KA skrev:

> Men .. mit G400 Max med seneste drivere bruger ca. 15 - 20 sekunder
> fra du starter Media Playeren til billedet kommer frem på TV`et.

Det har jeg aldrig oplevet og ej heller med den nyeste driver som jeg
kørte med for nogle dage siden, da jeg ventede på et nyt Parhelia, for
da kørte jeg nemlig med den nyeste driver til G400 Max i et par dage.
Det eneste som irriterede mig ved G400 Max var at monitoren blinkede en
enkelt gang når jeg startede og stoppede for et videoklip i MediaPlayer
samtidig med at DVD-Max var slået til, men 15-20 sekunders pause har
jeg lige godt aldrig oplevet, men det har muligvis noget at gøre med
styresystemet. Hverken i Win2000 eller XP har jeg oplevet det problem.

Madsen.

Fra : Jesper KA

Dato : 05-09-02 15:44

> [...]
> jeg lige godt aldrig oplevet, men det har muligvis noget at gøre med
> styresystemet. Hverken i Win2000 eller XP har jeg oplevet det problem.

Jeg kører selv XP Pro .. måske jeg skulle reinstallere
engang mere .. kan ikke lige på stående huske om jeg havde
problemet i Win 2000

Regards

Fra : Madsen

Dato : 05-09-02 16:35

Jesper Rasmussen skrev:

> Ja det havde jeg også hørt - Faktisk skulle en enkelt pixel i
> teorien være nok

Det er sikkert rigtigt. Jeg kan køre den ned så jeg overhovedet ikke
kan se hvad der foregår på billedet om jeg så stikker snotten helt
op mod glasset og når MediaPlayer ikke fylder mere end det, kan den
næppe genere ret meget på skrivebordet.

> Jeg fik det forklaret med at det er Windows som ikke prioriterer
> skærmopdatering af Media Player højt nok, når billedet er
> minimeret men ved ikke om det passer.

Det er muligt. Jeg oplever ikke problemet når jeg afspiller DVD-film
med PowerDVD. Her kan jeg snildt minimere vinduet på monitoren, uden
at filmen stopper på tv'et af den grund.

> For vildt kort - Henter et med det samme!

Forståeligt og god fornøjelse med det. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 05-09-02 16:35

Jesper KA skrev:

> Jeg kører selv XP Pro .. måske jeg skulle reinstallere
> engang mere .. kan ikke lige på stående huske om jeg havde
> problemet i Win 2000

Hvis du kun oplever det med den nyeste driver så var det måske en
god idé at installere en ældre?

Madsen.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 07-09-02 20:31

> [...]
> tv'et, men hvis det blot er film du vil se på tv'et så er det nok
> at slå funktionen som hedder DVD-Max til.

Det virker fint - med undtagelse af, at jeg på min primære skaærm (ViewSonic
19" G90F) ikke kan køre mere end 1280*1024 i 60 hertz

Er der noget jeg kan gøre for at kunne køre min normale 1600*1200 i 75
hertz?

Jeg har downet den nyeste ikke-beta driver.

Mvh
Jesper

Fra : Madsen

Dato : 07-09-02 22:52

Jesper Rasmussen skrev:

> [...]
> (ViewSonic 19" G90F) ikke kan køre mere end 1280*1024 i 60 hertz
>

> Er der noget jeg kan gøre for at kunne køre min normale 1600*1200

Ja her er jeg så på dybt vand for jeg kan efterhånden ikke huske
alle G-seriens indstillinger i driveren og ved heller ikke om der er
forskel på kortene i G-serien, men jeg kunne snildt køre f.eks. 1600
x 1024 i 85 Hz på min primære skærm og se film på tv'et på samme tid
med DVD-Max slået til på mit gamle G400 Max, og jeg kan også på det
nye Parhelia. Om G450 så er anderledes på det punkt, tør jeg ikke
sige, men det undrer mig hvis det er.

Madsen.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 08-09-02 08:51

> [...]
> med DVD-Max slået til på mit gamle G400 Max, og jeg kan også på det
> nye Parhelia. Om G450 så er anderledes på det punkt, tør jeg ikke

Jeg opdaterede til deres beta driver og den virker nu fint.
Jeg kan køre 1600*1200 ved 75 Hz.
Samtidig gør den det, at jeg kan maximere vinduer i hvert sit display uden
at den maximeres hen over begge skærme.
De har hvert deres display.
Det gør mig glad

Mvh
Jesper

Fra : Madsen

Dato : 08-09-02 11:45

Jesper Rasmussen skrev:

> [...]
> Samtidig gør den det, at jeg kan maximere vinduer i hvert sit
> display uden at den maximeres hen over begge skærme.

Så opfører det sig ligesom mit G400 Max gjorde. Det skulle også
undre mig meget hvis G450 ikke kunne det samme, som sagt.

Madsen.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 08-09-02 12:24

> Så opfører det sig ligesom mit G400 Max gjorde. Det skulle også
> undre mig meget hvis G450 ikke kunne det samme, som sagt.

Ja jeg var måske lidt hurtig - jeg kan stadig ikke kører DVD MAX i mere end
1280 @ 60 Hz

Jeg forsøgte at poste et indlæg på deres hjemmeside, men selvom jeg var
logget ind blev den ved med at sige den ikke kunne finde mig, når jeg sendte
indlægget afsted.

VH
Jesper

Fra : Madsen

Dato : 08-09-02 13:01

Jesper Rasmussen skrev:

> Ja jeg var måske lidt hurtig - jeg kan stadig ikke kører DVD MAX i
> mere end 1280 @ 60 Hz

Det undrer mig altså meget.

> Jeg forsøgte at poste et indlæg på deres hjemmeside, men selvom
> jeg var logget ind blev den ved med at sige den ikke kunne finde
> mig, når jeg sendte indlægget afsted.

Har du slået firewallen fra, hvis du da har sådan en installeret?

Madsen.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 08-09-02 14:15

> Det undrer mig altså meget.

Ja også mig!
Men kortet er vel bare ikke hurtigt nok til at klare både video på den ene
og 70 Hz ved høj opløsning i det andet...

> Har du slået firewallen fra, hvis du da har sådan en installeret?

Firewallen?
Det er jo bare en hjemmeside.
Jeg har en Linux firewall, men jeg kan slet ikke se, hvad skade den skulle
gøre?

Mvh
Jesper

Fra : Madsen

Dato : 08-09-02 16:09

Jesper Rasmussen skrev:

> Jeg har en Linux firewall, men jeg kan slet ikke se, hvad skade
> den skulle gøre?

Det kan jeg heller ikke, men jeg bliver nødt til at slukke for Norton
Personal Firewall 2002 hvis jeg vil gøre mig nogle forhåbninger om at
sende noget til Matrox's forum.

Madsen.

Fra : Baltazar

Dato : 05-09-02 17:59

Overvejer (også) et Matrox til min lille ahem.. avi-afspiller, men :

Kan man med Matrox G450 skifte mellem PAL og NTSC TV udgangs-signal ? (Eller
mellem 50 og 60 Hz) uden at re-boote ? [Læs : Efterlyser en løsning, der kan
bevirke glidende afspilning af 23.97fps film-klip på min TV, som kan diverse
formater]

Boote med TV som egentlig primær monitor, det kan man da godt - ik´ ?

Er det muligt med 32bit på TV ? (mit gamle AVI laver en del bleeding, selv
ved - påstået - 32 bit)

Andet man bør vide ?