kagecreme og chokoladekagemand
Fra : Henriette

Dato : 04-09-02 17:53

Kære gruppe

Vi skal holde børnefødselsdag i weekende og datteren har bedt om at
kagemanden skal laves af chkoladekage. Men nu findes der jo tusindvis af
opskrifter på chokoladekage så hvilken en vælger jeg.
Den skal smage af noget, men ikke være for tung. Både børn og voksne skal
kunne lide den og den skal ikke være for kompliceret, da vi hellere bruger
tid på at pynte den.
Gerne en stor bradepandeopskrift - vi bliver 45 børn og voksne.(ellers
ganger jeg bare op)

Derudover har jeg selvfølgelig mistet vores opskrift på kagecreme fra
"Frøken Jensen's" til lagkagen.
Ligger nogen inde med den eller med en anden fremragende opskrift ? (uden
husblas)

På forhånd tak

Henriette

Fra : Tina Nilsson

Dato : 04-09-02 18:26

Hej Henriette,

Her er opskriften på Klassens Time Kage fra Karolines. Jeg har selv brugt
den som kagemand og den smager virkelig godt.
ca. 30 stykker

uden smørcreme

250 g blødt smør
350 g sukker (ca. 4 dl)
4 æg (str. mellem)
500 g hvedemel
4 1/2 tsk bagepulver
1 dl kakao
3 tsk vanillesukker
3 dl mælk

Fremgangsmåde

Rør smør og sukker godt sammen. Tilsæt æggene et ad gangen, og rør
dejen godt ind imellem. Bland mel, bagepulver, kakao og vanillesukker
sammen, og rør det i dejen skiftevis med mælken. Hæld dejen i en lille smurt
bradepande (ca. 25 x 30 cm), og bag kagen nederst i ovnen

Her er også opskriften på kagecremen fra Frøken Jensen uden husblas

2 æg
2 sksp sukker
2½-3 tsk mel eller maizena
2½ dl mælk
1/4 stang vanille eller 1 tsk vanillesukker

Pisk de hele æg godt med sukkeret og pisk melet i Bland det med den kolde
mælk og vanille. Bringe cremen i kog under piskning oh lad det koge godt
igennem.
Rør af og til i cremen under afkølingen.

Held og lykke med børnefødselsdagen

Tina

"Henriette" <andersh@privat.dk> wrote in message
> [...]
> "Frøken Jensen's" til lagkagen.
> Ligger nogen inde med den eller med en anden fremragende opskrift ? (uden

begin 666 x.gif
M1TE&.#EA!0`%`( ``/___P```"'Y! $`````+ `````%``4```($A(^I6 `[
`
end

begin 666 ikon_fryseegnet.gif
M1TE&.#EA#0`,`*+_`,# P/W]_?+R\N?GY\7%Q9Z>GGY^?FIJ:B'Y! $`````
M+ `````-``P`0 ,O"*I"^^48< XP\M538A7/4@VA,F!;X924Q8INN+5MK!">
0481#:J KV8'T`@2(CP0`.P``
`
end

Fra : Henriette

Dato : 04-09-02 19:35

Hej Tina

Tak for hjælpen

Henriette

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 04-09-02 20:41

Henriette <andersh@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d763a5a$0$59261$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> "Frøken Jensen's" til lagkagen.
> Ligger nogen inde med den eller med en anden fremragende opskrift ? (uden

Smut ind på min hjemmeside og kig under madopskrifter. Der står opskriften
på lagkagecreme. Jeg har lige brugt den i denne weekend.
Jeg har også en rigtig god opskrift på chokoladekage, der ikke er så fed og
sød, men som alligevel har vakt stor lykke hos børn i børnehavealderen, men
da du allerede har fået en så vil jeg ikke skrive den til dig, medmindre du
beder mig om det.
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Bettina Madsen

Dato : 04-09-02 20:39

Hej !

Jeg har lige bagt en choko-orangekage. Den er lidt mere spændende end en
almindelig
chokoladekage, men minder meget om klassenstimekagen.

Choko-orangekage (1 stor bradepande)

350 g smør
500 g sukker
4 æg
80 g kakao
350 g hvedemel
2 tsk bagepulver
2 tsk vaniliesukker
1,5 dl kogende vand
1,5 dl mælk
saft og skal af 2 appelsiner

100 g hakkede nødder

Fremgangsmåde:
Rør smør og sukker godt sammen. Tilsæt æggene et ad gangen. rør kakao,
vaniliesukker og appelsinskal i.Tilsæt hvedemel og bagepulver skiftevis med
mælk, vand og
appelsinsaft.
Dejen kommes i en bradepande, drysses med hakkede nødder og stilles i ovnen.
Kagen bages ved 175 grader i 30-40 min.

God fornøjelse.

Bettina