Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Overførsel af penge imellem konti foretage~
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 04-09-02 11:32

Jeg har haft et underskud på kr. 265 på en konto i min bank (Basisbank), og
her til morgen opdager jeg, at de har overført penge fra den ene af mine
konti til den overtrukne konto - velsagtes for at dække det lille
underskud.

Selvom det er småpenge, så undrer jeg mig alligevel over at de har gjort
det ... og jeg undrer mig også over, om de har lov til at kaste rundt med
mine penge som de lyster ? Har de det ? Det skal siges, at de ikke har
meddelt mig, at de gerne så underskuddet dækket - de har blot overført
pengene.

På forhånd tak,

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : jens**

Dato : 04-09-02 13:25

Hej Jesper
Har du kigget på det med småt dengang du startede i banken? Du har temmelig
sikkert skrevet under på at De må flytte penge mellem dine konti, det tror
jeg næsten alle har gjort... Så surt, men det må de.

mvh jens*

Fra : Jesper KA

Dato : 04-09-02 13:34

"Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> wrote in message
> [...]
mine
> konti til den overtrukne konto - velsagtes for at dække det lille

Selvfølgeligt for at dække dit underskud .. eller som det også hedder
overtræk ..

> [...]
gjort
> det ... og jeg undrer mig også over, om de har lov til at kaste rundt

Tjah du har da ingen skrubler over at kaste rundt deres penge .. er det
ikke
i dine øjne det samme der sker ?
Du bruger penge som du ikke har på en konto og de ( banken ) henter dem
igen
på en anden konto hvor du har penge ..

Fik du en rykker for overtræk ? Sikkert ikke .. min bank ( nordea )
sparer mig for udgiften
og henter selv deres tilgodehavende fra min opsparingskonto som jeg har
penge på
og det takker jeg dem da for .. en rykker fra banken koster kroner ..
som jeg dermed
sparer.

> Har de det ? Det skal siges, at de ikke har
> meddelt mig, at de gerne så underskuddet dækket - de har blot overført
> pengene.

Igen .. har du meddelt banken at du ønskede at overtrække din konto ?

Regards

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 04-09-02 14:41

Jesper KA wrote in news:1031142895.70057.0@eos.uk.clara.net:

> "Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> wrote in message
>
> Selvfølgeligt for at dække dit underskud .. eller som det også hedder
> overtræk ..

jeps

> Tjah du har da ingen skrubler over at kaste rundt deres penge .. er
> det ikke i dine øjne det samme der sker ?

Jo ... og jeg forstår godt din pointe - jeg er blot ikke helt enig i, at
det er det samme, der sker. Hvis jeg vælger at overtrække min konto, så
betaler jeg en straf for det - nemlig en højere rente af det overtrukne
beløb. Derfor synes jeg ikke, at du kan sammenligne de to ting.

> [...]
> opsparingskonto som jeg har penge på og det takker jeg dem da for .. en
> rykker fra banken koster kroner .. som jeg dermed sparer.

jeg har ikke fået en rykker for overtrækket af Basisbank - og i den tro
regnede jeg med, at de - da det "kun" drejer sig om et par hundrede
kroner - var tilfredse med de forhøjede renter jeg betaler dem for
overtrækket. Derfor var jeg overrasket over, at de havde hævet pengene på
kontoen. Grunden til at jeg spørger er sådan set blot, at jeg mener at
have hørt, at banker ikke uden forudgående aftale må flytte rundt med
pengene på deres kunders konti - som minumum skal kunden informeres
først. Det var denne erindring jeg blot ville have bekræftet/afkræftet.

> Igen .. har du meddelt banken at du ønskede at overtrække din konto ?

Nej ... men i de tilfælde, hvor jeg har haft overtræk på min konto, så
har jeg altid skrevet til banken for spurgt dem, hvordan jeg skulle
forholde mig til det - altså om de gerne vil have pengene tilbage med det
samme, eller jeg kan vente. Nogle gange siger de så, at de gerne vil have
pengene med det samme - andre gange siger de, at de godt kan vente fx en
uges tid. Jeg antog blot - tilsyneladende forkert - at dette også
"virkede" den anden vej.

Måske drejer dette sig i bund og grund om, at jeg synes, at deres service
i dette tilfælde har været for dårlig. Det mindste de kunne have gjort
var at skrive til mig og fortælle, at de havde hævet nogle penge på min
konto.

:o|

Fra : Jesper KA

Dato : 04-09-02 16:06

> [...]
> i dette tilfælde har været for dårlig. Det mindste de kunne have gjort
> var at skrive til mig og fortælle, at de havde hævet nogle penge på

Helt enig .. de gange det er sket for mig har jeg fået et brev ..
fra min bankrådgiver personligt hvor han skriver at han har
dækket mit overtræk fra anden konto og om jeg iøvrigt har det godt
så helt enig .. det brev skulle de have sendt .. kontakt dem og spørg
hvor
brevet bliver af.

Regards

Fra : Majse

Dato : 04-09-02 20:34

"Jesper KA" <news@arning.dk> wrote in message

> [...]
> dækket mit overtræk fra anden konto og om jeg iøvrigt har det godt
> så helt enig .. det brev skulle de have sendt .. kontakt dem og spørg

Hejsa

Det står i bank og sparekasseloven at en bank har mulighed for at modregne
på en kundes indlån hvis denne har et ubevilget overtræk...

Nu har jeg selv været bankrådgiver og jeg vil da sige at jeg ringede til
mine kunder
før jeg bare førte penge mellem deres konti. Normalt får man jo af vide af
sin chef
at et overtræk er en mulighed for at låne penge ud, og det tjener banken
flere penge
på..

Majse