HTML mail
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 04-09-02 11:05

Hej

Jeg ved godt det er bandlyst at nævne ordet HTML herinde i forbindelse med
mail.
Men jeg har en hjemmeside for min lille mongol pige vil gerne lave et
nyhedsbrev, hvor jeg bruger html.
Jeg kan godt lave den ved at trække baggrund ind og kopiere eller placerer
knapper og lign. manuelt, men er der ikke en måde hvor man kan trække en hel
side ind på en gang? Evt. kopiere websiden source kode ind i mailens source
kode?

Mvh

Stef
(som håber på forståelse)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-09-02 11:16

Stefan Jacobsen skrev:

> Jeg ved godt det er bandlyst at nævne ordet HTML herinde i
> forbindelse med mail.

Nej, det er ikke bandlyst. Der er en del der ikke bryder sig om at
modtage HTML-mails, men der er intet som helst galt med at tage
emnet op her alligevel.

> [...]
> måde hvor man kan trække en hel side ind på en gang? Evt.
> kopiere websiden source kode ind i mailens source kode?

Svaret afhænger i høj grad af hvilket mailprogram du anvender - det
har du ikke skrevet. Husk i øvrigt at hvis det er Outlook Express,
så har det program sin egen gruppe:

Afhængig af hvordan du vil udsende nyhedsbrevet er det også muligt
at du slet ikke skal bruge et normalt mailprogram til selve
udsendelsen. Der er groft sagt to måder at udsende nyhedsbreve på:
enten sender man én mail til alle modtagerne (husk i så fald at
bruge BCC) eller også laver man en mail til hver modtager.

Det første er naturligvis det nemmeste at sætte op - men det har
bl.a. den ulempe at du ikke kan give abonnenter mulighed for
automatisk at afmelde nyhedsbrevet. Ved at lave en mail pr.
abonnent kan du lægge en unik nøgle (et login) i hver mail og
benytte det hvis der skal afmeldes, eller eventuelt rettes i
tilmeldingen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 04-09-02 11:20

> Svaret afhænger i høj grad af hvilket mailprogram du anvender - det
> har du ikke skrevet. Husk i øvrigt at hvis det er Outlook Express,
> så har det program sin egen gruppe:

Jeg regner med at bruge BCC Det er Outlook (ikke express). Det er mere måde
at lave HTML filen jeg er interesseret i

Stef

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-09-02 11:52

Stefan Jacobsen skrev:

> Jeg regner med at bruge BCC Det er Outlook (ikke express). Det
> er mere måde at lave HTML filen jeg er interesseret i

Du kan formentlig lave en skabelon i HTML (brug en almindelig HTML-
editor) og så kalde den fra Outlook når du skal lave et nyhedsbrev.

Outlook giver desværre ikke mulighed for at redigere HTML-koden
direkte fra programmet. Du kan gøre hvad som helst via VBA, men det
er noget mindre elegant end en HTML-editor.

En anden mulighed er at benytte Word som emaileditor (vælges i
Outlooks menu "Indstillinger" under postformat). Så får du en del
flere muligheder mht. redigering - men det er stadig ikke HTML-
redigering, og du risikerer en bunke MS-specifikke HTML-koder som
vil se mærkeligt ud i ikke-MS-programmer.

Hvis det drejer sig om en fast struktur (menuer, knapper, baggrund
etc.) med vekslende indhold vil jeg anbefale at lave en skabelon.
Kig på nogle af de eksisterende, så skulle det være til at se
hvordan de skal bygges op.