Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
For høj temperatur?
Fra : Peter H. Bech

Dato : 03-09-02 22:54

Hej,

Jeg har et GeForce 4 4600 Ti som bliver lidt for varmt når jeg gamer og så'n
noget. Jeg har monteret en kraftigere blæser på kortet, men uden at det
køler det nok. Jeg kan f.eks. kun gennemføre 3Dmark 2001 SE hvis jeg åbner
kabinettet og lader en stor blæser blæse direkte ind på kortet. Det kan
selvfølgelig have noget med luftgennemstrømningen i kabinettet at gøre.
Jeg ringede til forhandleren og fortalte om mit problem, og han var 100%
sikker på at det havde noget med det at gøre. Han spurgte hvor varmt mit
bundkort var. "40 grader" sagde jeg. "Sig mig bor du i en sauna? Det er ALT
for varmt" sagde han.
Så mit spørgsmål til jer kloge hoveder er: Er 40 grader ALT for varmt for et
bundkort?
Bundkortets temperatur må jo så afspejle lufttemperaturen i kabinettet, ik'?

På forhånd tak for alle svarene
Peter

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 03-09-02 23:14

Det er en del. Mit bundkort aflæses lige nu til 31 C og jeg har ikke
alverdens airflow.
VH
Jakob

Fra : Razer

Dato : 04-09-02 06:40

"Jakob Aagaard Harder" <jharder@mailto.dk> skrev i en meddelelse
> Det er en del. Mit bundkort aflæses lige nu til 31 C og jeg har ikke
> [...]
jeg har læst et sted at VIAs northbridge først står af ved 109º C.....

hvorvidt det er sandt kan vi jo lige tage op til en diskution, men jeg læste
det på en side der omhandlede nedclocking af maskinene fopr at få en mere
lydløs maskine..
den tråd ligger vist i dk.edb.hardware.overclocking

venligst

Thomas

Fra : Jens-Peter Vraa Jens~

Dato : 04-09-02 08:51

40° er ikke alverdens for bundkortet.

Køleevnen for blæser/køleprofil på dit graffikkort, falder naturligvis i
takt med, at temperaturforskellen mellem køleprofilet og luften der strømmer
forbi bliver mindre. 40° lyder ikke vildt, da man normalt regner med, at
luften i et kabinet er mellem 10° og 15° over lufttemperaturen uden for
kabinettet.

Kunne der være tale om en fabrikationsfejl af kortet? Dårlig kontakt mellem
køleplade og GPU? Har du mulighed for at teste med andet tilsvarende kort?

JP

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 09-09-02 09:25

> [...]

et
> bundkort?
> Bundkortets temperatur må jo så afspejle lufttemperaturen i kabinettet,

Ikke helt - chipsettet varmer en del i sig selv (det er derfor der er køler
på...)

Jeg scorer p.t. 62 gr. på mit chipset...

--
/H3nrik V! - Ivrig OverClocker.

A486DX4-133 @ 160 K6-233 @ 262 P75 @ 100 P90 @ 120
Dual P100 @ 133 P133 @ 166 P166 @ 200 P200MMX @ 225 PII-266 @ 333(2.5x133)
C300A @ 504 C366 @ 566 Dual C366 @ 550 C600 @ 1008 PIV1.6A @ 2.56

Fra : Hans

Dato : 09-09-02 14:50

> [...]

et
> bundkort?
> Bundkortets temperatur må jo så afspejle lufttemperaturen i kabinettet,

Det er noget i overkanten. Jeg kører selv med et Asus GF4 4600 Ti og har
monteret en Thermaltake GF4 køler der kører med 7 volt, og har ingen
problemer med varme.

Min kabinettemperatur ligger typisk på 31 grader, og der er monteret en
kabinetblæser lige under strømforsyningen til at hive varmen fra CPU'en og
grafikkortet ud af kabinettet.

Noget kunne tyde på at du har for dårlig ventilation i dit kabinet, eller
også er køleren på dit GF4 monteret forkert fra producenten.

Hvis du kører OC kan det jo også tænkes at du har strammet skruen en tand
for meget.

mvh, Hans