Sicilien - er der noget man bare skal se o~
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 03-09-02 20:49

Skal snart til Sicilien (Taormina) i en uge og har derfor planlagt at
leje en bil, så vi kan komme rundt på øen.

Vil helst være fri for danskere og spise italiensk i små byer med
spændende billige restaranter. Har planer om et besøg i Corleone.

Der er noget med en national park på nordøen.

Er der byer som bare skal ses ?

Er det rigtigt at prisniveauet på østsiden er langt dyrere end på
vestsiden ?

Kom med ideerne !

På forhånd stor tak.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Ole Sørensen

Dato : 04-09-02 02:04

Er netop kommet hjem efter 14 dages rundrejse på Sicilien sammen med
kæresten!

Og generelt vil jeg sige, at det er "smådyrt" at opholde sig på / rejse
rundt på Sicilien....Hotelpriser / Taxi mm. er stortset som i DK. -Resturant
priserne er ok, men forvent ikke menukort/betjening på andet end
Italiensk... i det hele taget er der MEGET få der taler / forstår Engelsk /
tysk....hvilket gjorde vores tur en smule problematisk (Spiste Pizza m. tun
3 dage i træk af samme grund

Det skal dog ikke afskrække nogen fra at tage en tur derned, der er en
ubeskrivelig flot natur & turister mødte vi forbavsende få af.

af steder vi var, der virkelig kan anbefales er:

Cefalü (Nordkysten)
Mondello (Nord for Palermo)
Areolerne (Vulkansk øgruppe nordøst for Sicilien)
Etna (Vulkanen...vel nærmest et must)
Hele den nordlige Østkyst (Fra Catania til Milazzo) er faktisk
anbefalelsesværdig & utrolig varieret.

Vi blev iøvrigt overrasket over, hvor få steder, man egentlig kan bruge sit
VISA kort (Kun større hoteller + resturanter i de større byer...så sørg for
at have nogle kontanter med i baglommen...ell. hæv undervejs)

God tur...og iøvrigt.....(blot en lille advarsel)....deres
bilist-kultur...ell. mangel på samme gør det rimeligt spændende at sætte sig
bag et rat!....jeg ville være meget ked af at køre rundt dernede...specielt
i de større byer

Mvh /Ole

Fra : o&u

Dato : 04-09-02 08:00

On Wed, 4 Sep 2002 03:04:11 +0200, "Ole Sørensen" <no1@e-mail.dk>
wrote:

> [...]
>bag et rat!....jeg ville være meget ked af at køre rundt dernede...specielt

Hej

Det ved jeg nu ikke. Hvis de kører som i Umbrien og Toscana, så synes
jeg, de kører fantastisk. Jeg kan blive besnæret af følgende
situation: lillemor i en stor xantia stationcar skal ud fra en
sidevej, og trafikken er meget tyk. Hvad gør hun så: hun kører bare
ud, og alt føjer sig uden noget spektakel.
Sådan gør vi ikke !
Så man skal lige være opmærksom på, at færselsreglerne er til
diskussion dernede. Det er måske også min måde.
Det falder mig intuitivt let.

mvh

John

Fra : Alex Linaa

Dato : 04-09-02 14:26

"o&u" <johnknuhtsen@mail.dk> wrote in message
> Det ved jeg nu ikke. Hvis de kører som i Umbrien og Toscana, så synes
> jeg, de kører fantastisk.

Jeg kan kun give dig ret. Den skrøne med at italienerne kører som tosser
holder IMO ikke en meter. De er derimod nogle fantastisk hensynsfulde og
agtpågivende bilister.
Første gang jeg selv kørte en bil gennem Rom, var jeg ved at få hjertet galt
i halsen, fordi jeg tænkte og kørte på dansk.
I Danmark holder man tilbage indtil der er HELT fri bane, f.eks. ved
indkørsel i en rundkørsel, fordi man VED at INGEN i rundkørslen bremser,
endsige har opmærksomheden rettet mod indfaldsvejene. På den måde kan man
holde og vente til ruder knægt bliver konge.
I Italien er devicen, at hvis der er plads til en bil + lakken, så kører
man. Man kan køre i forvisning om at ens medtrafikanter er hurtige på
bremserne, og aldeles ikke sidder og tror de er vejenes konge i deres ret.
Når blot man selv er lidt hurtig på bremsen, og frem for alt hurtig til at
accelerere sig på plads, så er trafikafviklingen i Italien mange gange mere
effektiv end i Danmark, og man møder ingen "langefingre" fordi man laver en
mindre fejl, som det ALTID sker her i lille ordenlige Danmark.

vh
Alex Linaa

Fra : Peter M.

Dato : 04-09-02 22:16

Det er så sandt som det er sagt og skrevet.
Hvis man foretager en overhaling i DK, er der store chancer for, at den
person man overhaler, vil gøre hvad som helst, for at presse én i døden.
Jeg føler mig sikre som bilist i Italienske byer end i danske byer.
På landet derimod er folk lige så bindegale som i DK.
Mvh Peter

Fra : Thomas Kilden Nielse~

Dato : 04-09-02 08:44

> [...]
> tysk....hvilket gjorde vores tur en smule problematisk (Spiste Pizza m. tun

Ja, det er en af de rigtig positive oplevelser ved Sicilien. Selvom
man "bare" er i Italien, så kommer man ikke ret langt med hverken
engelsk eller tysk. Hvis man lære sig selv nogle gloser, så føler man
ikke det er noget problem dernede.
Vi har rejst rundt dernede i 3 uger på egen hånd og kunne ikke et ord
italiensk da vi tog derned, men lærte nogle gloser hen af vejen.

> [...]
> Etna (Vulkanen...vel nærmest et must)
> Hele den nordlige Østkyst (Fra Catania til Milazzo) er faktisk

Jeg vil også klart anbefale Etna. Selvom toppen er lukket for tiden,
så er det et utroligt spændende sted at vandre rundt, der en masser af
kratere på siden af vulkanen. Hvis i skal derop, så husk at tage varmt
tøj med! Da vi var deroppe regnede det det meste af dagen og det
mindede mest om en kold efterårsdag.

Det lyder som en rigtig god ide hvis i kun skal være der en uge og
gerne vil lidt rundt. Som Ole også skriver, så kører de som død og
h...... Hvis I påtænker og tage til enten Catania, Messina eller
Siracusa, så vil jeg nok anbefale jer at tage enten tog eller bus. Der
er rimelig gode forbindelser langs øst-kysten og det er desuden enormt
billigt at tage tog og bus dernede.
Jeg synes i øvrigt ikke at Catania var nogen speciel spændende by.
Meget pæn og moderne i forhold til f.eks. Palermo.

Jeg læste om en by der var blevet forladt sidst i 60'erne efter et
jordskælv. I følge Lonely planets guide skulle det være et ret
spændende sted). Den ligger i nærheden af Corleone, men jeg kan ikke
lige huske navnet... kan det måske være Gibellina?

Der er en nationalpark i nærheden af Cefalù, men den droppede vi, da
den var nemmest at komme derud med en bil...

God tur - hilsen
Thomas

Fra : Hanne

Dato : 04-09-02 09:21

Ang. gode spisesteder: Prøv at finde en AGRITURISMO der har servering. Det
er tit virkeligt godt, og gårdens egne produkter, der bliver serveret. Der
står skilte ved vejene, men man kan erhverve en fortegnelse over
agriturismi, hvor teksten også er på engelsk. Den kan sikkert fås i
Taormina. Men ellers synes jeg, man spiser rigtig godt på Sicilien - I skal
bare undgå de altfor turistede steder, men det gælder vel allevegne. Køb
selv ind til frokost, så kan I selv bestemme menuen.
Ang. bilkørsel: Vores erfaring er, at der køres lige til stregen - både
fartmæssigt og m.h.t. regler - men også pragmatisk og hensynsfuldt m.h.t.
fumlende udlændinge. Men undgå at køre for meget, når det er mørkt. Det er
meget svært at orientere sig, idet skiltningen er særdeles mangelfuld mange
steder - og alle skal ind til byerne ved aftenstid, for at handle eller bare
for at daske rundt i gaderne, se og blive set.
Et must er Piazza Armerina med de mest vidunderlige romerske gulvmosaikker -
og domkirken i Siracusa. I når ikke ret meget på en uge, men har man set de
to steder, er man godt rustet til at føle historiens vingesus. Dertil er der
vidunderlig natur, og en tur på Etna er fantastisk i den henseende. Det
lader sig gøre at nå fra Taormina med rimelighed på en uge.
Når I bor i Taormina, er der godt nok langt til Palermo - men ellers er
domkirken i Monreale en rejse værd, men hvis I har planer om Corleone er I
nok ikke bange for at køre langt.
Håber I får en god tur! Venlig hilsen Hanne T