Seværdigheder i Østrig
Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 03-09-02 16:14

Hej

Vi (2 voksne, 3 børn) kører på søndag afsted til Ossiacher See,
der ligger ved Villach i Østrig.
Er der noget i området der bare SKAL ses ?
Med andre ord - nogle gode seværdigheder i området ?
Vi skal være der i 14 dage så der skal jo nok planlægges
lidt små ture så det ikke bliver for kedeligt for ungerne.

--
Morten Hansen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Fra : Asle Bjerva

Dato : 03-09-02 19:09

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i melding
> [...]
> Vi skal være der i 14 dage så der skal jo nok planlægges
> lidt små ture så det ikke bliver for kedeligt for ungerne.

Her er noe:
Nabosjøen Wörther See: Miniatyrbyen Minimundus, barnevennlig og overskuddet
av driften går til Østerrrikets Røde Kors.
Wörthersee schiffsfart båt rundtur på sjøen.
Ved Ossiacher See: Kärntens første mannekloster fra 1028.

Litt lengere unna (eller på vei til / fra) Nochalmstrasse 34km, mellom
Krems - Feldkirch. Typisk alpinvei med mange svinger, bratt, men ikke helt
umulig. Bomvei, med betaling. Høyeste punkt 2042m. St. Veit an d. Glan:
Mange borger på fjelltopper, best er Hochosterwitz ved Launsdorf. Skikkelig
middelalderborg, hele syv porter på vei opp til borgen for forsvar.

Ellers finnes jo det meste om området her:
http://www.kaernten.at/

God ferie !
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_online_dot_no

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 04-09-02 08:50

"Asle Bjerva" <abuse@hotmail.com> wrote in message news:gV6d9.17382

> Her er noe:
> Nabosjøen Wörther See: Miniatyrbyen Minimundus, barnevennlig og
overskuddet
> av driften går til Østerrrikets Røde Kors.

Lyder som et godt sted.

> Wörthersee schiffsfart båt rundtur på sjøen.
> Ved Ossiacher See: Kärntens første mannekloster fra 1028.

Kunne ikke finde Wörthersee schiffsfart - ved du evt. hvorfra
båden afgår ?
Samt hvad klosteret hedder..... det kunne jeg heller ikke finde

> [...]
Skikkelig
> middelalderborg, hele syv porter på vei opp til borgen for forsvar.

Det har jeg fundet på kortet

> Ellers finnes jo det meste om området her:
> http://www.kaernten.at/

Der havde jeg godt nok været før, men ikke fundet stedet
med seværdigheder - det har jeg nu

> God ferie !

Takker.

--
Morten Hansen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Fra : Asle Bjerva

Dato : 04-09-02 19:10

> Kunne ikke finde Wörthersee schiffsfart - ved du evt. hvorfra
> båden afgår ?

Det er fra Klagenfurt.
Det er riktignok flere år siden jeg brukte den rundturen. For mer
info kontakt

Wörthersee Schifffahrt
Friedlstrand 3
9020 Klagenfurt
Österreich Tel. +43(463)21155
Fax +43(463)2115515
E-Mail schifffahrt@stw.at

Ellers har Klagenfurt sin infoside for turisme, slik hele Kärnten har det.
Her er den: http://www.info.klagenfurt.at/

Hvor det er link til to skipsselskap i Klagenfurt.

> Samt hvad klosteret hedder..... det kunne jeg heller ikke finde

Ved sydenden av Ossiacher See, like ved Landskron. Hva det heter vet jeg
ikke.

Ellers kan man nå tre land på en liten biltur fra Villach over Wurzenpass
til Slovenia, deretter til Tarvisio i Italia og deretter tilbake i
Østerrike. Vår datter på 10 (dengang) hadde mye glede av å få stemplet sitt
pass :) Nå er det vel slik at man strengt tatt ikke skal få stempel lenger,
men selv i sommer stemplet man i mitt, på forespørsel ... Flott souvenir, og
ganske gratis.
(OBS Wurzenpass 18% stigning)

Asle

Fra : Asle Bjerva

Dato : 04-09-02 19:17

"Asle Bjerva" <abuse@hotmail.com> skrev i melding
> "Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i melding

> Det er fra Klagenfurt.
> Det er riktignok flere år siden jeg brukte den rundturen. For mer
> info kontakt
>
> Wörthersee Schifffahrt
> Friedlstrand 3
> 9020 Klagenfurt
> Österreich Tel. +43(463)21155
> Fax +43(463)2115515
> E-Mail schifffahrt@stw.at

R E T T E L S E : Fant det akkurat i en link fra Minimundus:
http://members.a1.net/schifffahrt_velden/

Det finnes også en lik til alle Kärntens severdigheter, og etter listen å
dømme mange for barn:
http://www.best-of-kaernten.at/

Asle

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 04-09-02 19:37

"Asle Bjerva" <abuse@hotmail.com> wrote in message news:76sd9.17822$sR2.312483@news4.ulv.nextra.no...
> "Asle Bjerva" <abuse@hotmail.com> skrev i melding

[klip - en masse god info]

Takker Asle !
Vil undersøge det hele straks i morgen tidlig.
Du lader til at have godt kendskab til området.
Jeg glæder mig mere og mere til at komme afsted - nu er
det ikke mere "kun" natur (hvilket var årsagen til vi valgte Østrig)
men også lidt "oplevelser"

Takker endnu en gang.

--
Morten Hansen