Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
De her digetale kamera hvad kan de i grund~
Fra : Chokmah

Dato : 02-09-02 22:47

jeg har lejer lidt med tanken om at få et - evt bytte mit leica for et
, borste fra det ikke er til at komme af med et Leica nu om dage - jeg
har efterhånden set en del billeder taget med de her digetale kamera
og de er da ok mange af dem - hævet over en hver tvil udemærkede til
at vise de her hvad der skete og det skal ikke rammes ind og gemmes
for tid og evighed - men kan de mere ind det ???

hvor om alting er - så er den fineste mekanisme i forbindelse med et
kamera i hjernen på den der tager billederne -
eller måske den ringste
men der er det mit indtryg af digetale billeder de tager dem bare så
godt som de nu kan og det er så det .... røde øjne men for det meste
kniv skarpe

er der evt nogen sider med billeder taget med digetal kamera ?
er der reelt taget gode billeder med digetale kamera ?

MvH
Bo M Mogensen
--
http://www.chokmah.dk/
No Tame dog is gonna take my bone (Lou Reed)

Fra : Jakob Hansen

Dato : 02-09-02 23:35

"Chokmah" <chokmah@c.dk> wrote in message
> er der evt nogen sider med billeder taget med digetal kamera ?
> er der reelt taget gode billeder med digetale kamera ?

www.dpreview.com kan du læse test af mange digitale kameraer samt se
masser af billeder taget med de enkelte kameraer. Jeg stødte også lige på
det her site www.digital-fotografering.dk som er på dansk.

Jakob Birk

Fra : Chokmah

Dato : 03-09-02 01:00

On Tue, 3 Sep 2002 00:35:00 +0200, "Jakob Hansen"
<jbh@genieware.dk.spamoff> wrote:

>På www.dpreview.com kan du læse test af mange digitale kameraer samt se
>masser af billeder taget med de enkelte kameraer. Jeg stødte også lige på
>det her site www.digital-fotografering.dk som er på dansk.

tak for linken de er åbenbart ok til landskaber -dte har jeg nu set
før , det er portrætter der halter - det der Nikon Coolpix 5000 ser
godt ud - men koster sikkert en bonde gaard ?-ja 16 000 svenske !
de skal op i den kvalitet også ned til ca 1/4 af den pris.

-----------

men det kan nu også se ok ud
http://www.digital-camera.dk/cgi-bin/Galleri2_DK_vis.pl
hmm....

men hvor om alting er så skal man smide MANGE penge for at ku lave det
samme som et almindeligt spej refelks kan - der koster væsentligt
mindre + jeg tror sgu de går i stykker de her - jeg har brugt det
samme olympus om 1 siden 1979 tror jeg ca det enste der er lavet på
det er at armen skulle strammes op..... det tror jeg sgu ikke der er
nogen digetal kamera der kan + det har ved med ude og rejse i 50 lande
samtlige mine rejser over 16-17 år - så det har da også fåed nogen
knubs selv om det har ligget i foto taske.

MvH
Bo M Mogensen

Fra : KASO

Dato : 03-09-02 08:58

> [...]
> samtlige mine rejser over 16-17 år - så det har da også fåed nogen
> knubs selv om det har ligget i foto taske.

Der er ingen tvivl om, at de praktiske fordele (justering af
hvidbalance, let mulighed for beskæring, retouchering på PC, m.m) ved
digitale kameraer, men du har også ret i, at de (endnu) er væsentligt
dyrere end sammenlignelige "film-kameraer". Du skal dog huske, at
"driftsudgifterne" er væsentlig lavere, da du ikke køber film mere og du
kun printer/for lavet kopier af de bedste billeder.

Mht. levetid, vil jeg nok ikke være nervøs (hvis man køber et af de
bedre/dyrere kameraer - men et OM1 var heller ikke specielt billigt) -
der er trods alt færre bevægelige dele i et digitalkamera end i et
traditionelt kamera, ligesom du aldrig åbner til "de ædlere dele" i
digitalkameraet med deraf risiko for støv m.m., som du gør når du
skifter film og objektiver på et traditionelt SLR. Mit Canon S40 med
metalhus virker særdeles solidt.

http://www.kandu.dk/

Fra : max

Dato : 03-09-02 08:59

> [...]
> godt ud - men koster sikkert en bonde gaard ?-ja 16 000 svenske !
> de skal op i den kvalitet også ned til ca 1/4 af den pris.

Njae - tror ikke lige det er det kamera du skal gå efter til portrætter
Olympus laver en 10er og en 20er der er meget brugt af netop
portræt fotografer, Minolta7ern er en mulighed og måske Nikon 5700ern
men de har ikke været heldige med deres nye semipro kameraer.. Hvis du
ikke er så rig, kan du muligvis spare 20-30-40% ved at købe det på nettet
i Tyskland..
> [...]
> samtlige mine rejser over 16-17 år - så det har da også fåed nogen
> knubs selv om det har ligget i foto taske.

Du har fuldstændig ret om1 var og er et knaldgodt kamera, jeg har stadig
et par ældgamle F og F2er der snurrer perfekt.. Det får lige en rens, spænd
og smør i Bankok (100kr) når jeg er der.. Den går ikke med de nye digicams.
Men digital er nu sjovt - så alt mit 35mm analog udstyr ryger snart.. mvh max

Fra : Chokmah

Dato : 03-09-02 16:54

On Tue, 3 Sep 2002 09:59:26 +0200, "max" <maxartz@hotmail.com> wrote:

> [...]
>men de har ikke været heldige med deres nye semipro kameraer.. Hvis du
>ikke er så rig, kan du muligvis spare 20-30-40% ved at købe det på nettet

tak for tipet men ellers skulle man se om manku få kontakt dernede
også tage derned og se om man ku bytte sit leica + nogen penge for et
ordentligt digetal kamera - indrømmet jeg er mærke idiot - jeg bruger
ellers og har altid brugt olympus primært serner omtale om 1 men den
lille jeg har svigter mig praktisk talt arldrig så jeg vil selvfølig
også helst ha et olympus digetal.

>Du har fuldstændig ret om1 var og er et knaldgodt kamera, jeg har stadig
>et par ældgamle F og F2er der snurrer perfekt.. Det får lige en rens, spænd
>og smør i Bankok (100kr) når jeg er der..

for du lavet dte i bangkok ??? jeg har altid en pose med af
defekte walkmanns og andte elektronik jeg ikke vil smide ud og for det
lavet på gaden - tror du man kan stole på dem nok til at overlade dem
et leica hus ??? i så faldt må du gerne sende mig adressen - man kan
jo altid smutte til Bangkok det koster jo ikke alverden og jeg f.eks
arldrig været i Burma - det ku jeg egentligt godt tænke mig .

jeg har nerverene lidt eksta på huden med Bangkok - det er det sted
hvor det er gåed galt flest gange det er vist det enste sted det er
gåed galt minus et røveri med kniv i ? marokko - men blir alle ikke
rævet i marokko ? også et trafik uheld i Gahna - men Bangkok ohh
jeg fåed hugget mit pas - blevet ramt at lomme tyv 4 gange jeg
erblevet stukket ned med kniv - så jeg ga det lige en pause fra 1994
til 2000 men indrømmet da jeg var der sidste i 2000 der var der
faktisk stille og roligt og der var en helt anden orden - nå men det
var ikke bangkok de andre gange de virker bare så fredeligt så jeg har
gåed med hovedet under armen - nå nu blir jeg OT.

> Den går ikke med de nye digicams.
>Men digital er nu sjovt

ja men enten så skal man tage til tyskland hvor der stadigt er et
marked for Leica også bytte det jeg har fo rte ordentligt digetal -
jeg tror det er lige før min eleica linserser brugt værdi kan gå op
med et ok digetal kamera.

>- så alt mit 35mm analog udstyr ryger snart.. mvh max

tjjaaa men er det til at komme af med ?

MvH
Bo M Mogensen

Fra : max

Dato : 03-09-02 17:22

<snip>

> [...]
> jo altid smutte til Bangkok det koster jo ikke alverden og jeg f.eks
> arldrig været i Burma - det ku jeg egentligt godt tænke mig .

Sukumvit /Soi 8, en fin gammel butik, de kan det der med analog
udstyr..

<snip>

> tjjaaa men er det til at komme af med ?

Samlerobjekter - mvh max

Fra : Niels Svendsen

Dato : 03-09-02 01:19

De fleste digicams, kan indstilles manuelt, ganske som gl. kameraer.
Den største fordel, jeg har fundet) hos digitale kameraer er, hvidbalancen
og de muligheder det giver for at tage billeder alle mulige steder, uden at
skulle tænke så meget over lystemperaturer.
De billeder du ser med røde øjne (ikke dine), kommer af den
omkringsiggribende minimering af kameraer. Det er jo umuligt at få blitzen
langt nok væk fra linsen, hvis hele kameraet kan være på en håndflade..

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 03-09-02 12:10

> [...]
>
> er der evt nogen sider med billeder taget med digetal kamera ?
> er der reelt taget gode billeder med digetale kamera ?

Tag et kig på http://www.fotokritik.dk/, det er stedet hvor fotografer
oplægger deres bedste billeder til bedømmelse.

Jeg har siden oktober/november haft et Canon PowerShot G2, og det er blevet
brugt særdeles meget siden.
Jeg er medlem af en løbeklub, Copenhagen Hash House Harriers og tager 50-100
billeder fra hvert løb, se Photo Gallery på http://ch3.dk, kameraet har
indtil nu holdt pænt til at hænge ved min side under løbet.

Har desuden været på en hel del udlandsrejse i år, check ellers mit
personlige foto galleri på
http://62.79.12.248/~tsj/photo/index.shtml.
http://62.79.12.248/~tsj/photolib/HashBeijing17-19May2002/
http://62.79.12.248/~tsj/photolib/HashIstanbul1000/

Fordelen ved et godt digitalt kamera er jo...
- at du bare skal bruge lidt strøm til opladning ind imellem (og de
batterierne er meget gode idag)
- have rigelig med RAM kort med, en engangsudgift
- du kan bruge din computer til at ændre billeder, skære overflødige
detaljer fra inden print

Ellers kan et digital kamera faktisk det samme idag som de gamle
spejlrefleks sager, dog skal du op på 4M kamera før det giver noget, jeg har
stadig et Minolta 8000i derhjemme, bruger det aldrig mere.

Mvh
Torben
http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=406