Opskrift: Broccolisalat
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-09-02 19:02

Opskriften her er oprindelig saxet fra <news:alt.support.diet.low-carb>
og justeret til min smag.

Broccolisalat (4 pers.)
=======================

Salat:

1 stort hoved broccoli, delt i småbuketter og blanceret
1 pakke bacon (150 g), sprødstegt og knækket i småstykker
50 g mandelflager, ristede gyldenbrune på en tør pande
½ lille rødløg, finthakket

Dressing:

100 g mayonnaise
100 g crème fraîche, 38%
½ fed hvidløg, presset
1 spsk citronsaft
1 tsk citronpeber
1 tsk sukker, eller sødemiddel svarende hertil
½ tsk dijonsennep (kan udelades)

smages til med salt og peber

Den oprindelige opskrift foreskriver at man blot tillaver dressingen
og blander den med de øvrige ingredienser, men det vil se for sjusket
ud, synes jeg. Jeg foreslår at man arrangerer de afkølede og sprøde
broccolibuketter pænt på et passende fad eller i en halvkugleformet
glasskål og kommer generøse klatter af dressing på. Herefter drysses
baconstykker, mandelflager og finthakket rødløg over.

// Klaus

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-09-02 19:30

Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> writes:

> [...]
> 1 pakke bacon (150 g), sprødstegt og knækket i småstykker
> 50 g mandelflager, ristede gyldenbrune på en tør pande

Lige en variation: I stedet for rødløg eller som supplement hertil,
har jeg set flere der bruger rosiner. Nu har broccoli aldrig været min
favoritting, men lækker, det ser det i hvert fald ud.

Hvad bacon angår, så har jeg et lille tip som jeg gerne vil dele med I
andre. Jeg er jo nok ikke den eneste herinde som godt må se lidt på
fedtprocenten af det vi spiser, men jeg er begyndt at købt bacon i
tern i FøTeX. Deres det billigste mærke er ikke ligefrem skåret i lige
store tern og somme tider er det mere strimler end tern, men det har
den glimrende egenskab at det er meget fedtfattigt. Man skal lige
kigge pakkerne igennem, men de fleste af dem ligner mere røget filet
end bacon. Og så koster det mellem 9 og 10 kroner for 200 gram.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-09-02 05:12

Trine Kornum Christiansen skrev:

> I stedet for rødløg eller som supplement hertil, har jeg set
> flere der bruger rosiner.

Det lyder også lækkert.

> [Bacon i tern i Føtex]
>
> Man skal lige kigge pakkerne igennem, men de fleste af dem
> ligner mere røget filet end bacon. Og så koster det mellem
> 9 og 10 kroner for 200 gram.

Tak for tippet.

Fedtprocenten bekymrer mig ikke så meget, men til gengæld synes
jeg at 9-10 kr. for 200 g bacontern lyder meget billigt. Alt
afhængigt af mærket, selvfølgelig, synes jeg let at en pakke
med 150 g skiveskåret bacon kan løbe op i 16-18 kr. Og den øko-
logiske, som jeg foretrækker fordi den ikke indeholder nitrit
(E250), koster det samme for blot 100 g.

Hvis det ikke var fordi jeg synes at pålægsmaskiner er hæslige
at gøre i stand, og fordi jeg er ved at løbe tør for skabsplads,
ville det nok være mest økonomisk at købe bacon i hele stykker
og så skære skiverne selv.

// Klaus

Fra : Eskil Grønbek

Dato : 03-09-02 20:14

"Klaus Alexander Seistrup" skrev i en meddelelse >
> [...]
> at gøre i stand, og fordi jeg er ved at løbe tør for skabsplads,
> ville det nok være mest økonomisk at købe bacon i hele stykker

Hvis du køber stykket ved en god slagter så svinder det heller ikke så
meget. og det behøver ikke at være dyrt, min "gode" slagter tager 25.- for
et halvt kilo.

mvh

Eskil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-09-02 20:29

Eskil Grønbek skrev:

> Hvis du køber [bacon] ved en god slagter så svinder det heller
> ikke så meget. og det behøver ikke at være dyrt, min "gode"
> slagter tager 25.- for et halvt kilo.

Det er også svært at forstå at det skal være meget dyrere. Et stykke
gris har ligget i saltvand (med mindre det er tørsaltet, selvfølgelig)
med krydderier i nogle dage, og er derefter måske blevet røget - så
har man et herligt stykke bacon. Jeg synes det er åger når en pakke
Tulip koster 16-18 kr for 6-8 tynde, tynde skiver.

// Klaus

Fra : Eskil Grønbek

Dato : 04-09-02 19:22

"Klaus Alexander Seistrup"

> [...]
> har man et herligt stykke bacon. Jeg synes det er åger når en pakke
> Tulip koster 16-18 kr for 6-8 tynde, tynde skiver.

Du har helt glemt den farvestrålende embalage, den koster også, men ja de må
tjene stort. Generalt er der stor fortjenste på skåret pålæg, prøv at se på
kilopriser næste gang i er ude og handle.!!

mvh

Eskil Grønbék

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-09-02 19:57

Trine Kornum Christiansen skrev:

> Man skal lige kigge pakkerne [med bacontern] igennem, men de
> fleste af dem ligner mere røget filet end bacon.

Jeg var i Føtex i dag og må give dig ret: Der er bemærkelsesværdigt
lidt fedt i deres bacontern.

Strøtanke: men skal man så ikke bruge mere fedtstof for at få dem
stegt tilfredsstillende? Nu steger jeg som regel bacon i en smule
smør, for smagens skyld, og hvis den samlede mængde fedt er ens,
vil jeg hellere have svinefedt end smør, da svinefedt har en sundere
fedtprofil.

// Klaus

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-09-02 08:57

> [...]

> smør, for smagens skyld, og hvis den samlede mængde fedt er ens,
> vil jeg hellere have svinefedt end smør, da svinefedt har en sundere

Nu bruger jeg det altid i en eller anden ret, ikke bare som stegt
bacon. Så det ryger bare i gryden/panden sammen med
løg/hvidløg/porre. Det giver også alletiders smag med en lille
håndfuld i frikadellefarsen eller til forloren hare. Så skal det bare
lige hakkes lidt mere først, da det er ureelle stykker som kan være
ret store.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-09-02 16:26

> [...]

> løg/hvidløg/porre. Det giver også alletiders smag med en lille
> håndfuld i frikadellefarsen eller til forloren hare.

Ja, det er også en lækker måde at bruge bacon på - det giver en
rigtig god smag til mange retter.

// Klaus

Fra : Erna Andersen

Dato : 05-09-02 22:05

Hej Klaus

Jeg har fået den salat serveret engang med balsamico-olie dressing på. Den
var både smuk og velsmagende.

Mkh Erna