Kan det passe
Fra : The Duck

Dato : 02-09-02 15:16

Hej NG.

Jeg ville til at købe en ny computer:
Byg selv uden Skærm
Processor Intel Pentium 4 2000MHz
Bundkort ECS L4S5MG 400MHz FSB, 1.0GHz - 2000MHz AGPx4
Ram 128Mbyte PC-2100 DDR
Grafik Geforce 2 64 Mb Ram
Netkort Netkort 10/100Mbit RJ45
Lydkort Lydkort AC´97 digital SB. komp
Diskdrev Diskette drev 1.44 støjsvag
Keyboard Chicony Windows 98 Tastatur PS/2
Mus Mouse Whell Scroll PS/2
Kabinet Midi-Tower ATX 300Watt PSU med 4x 5¼ og 2x3½
Software Bundlet m/Bundkort
Så var der at der var en der sagde at:
AMD Athlon 1400Mhz var bedre ind Intel Pentium 4 2000Mhz
da den faktisk kørte som en 2000Mhz maskine. (AMD)

Kan det virkeligt passe???????

Hilsen
The Duck

Fra : Jesper Kyhn

Dato : 02-09-02 15:28

Nej det kan det ikke!!! for min er en AMD Athlon 2000Mhz, og den svare til
1667 Mhz. dvs. at hans kører ikke med 2000 Mhz!!!!!! Sig bare det til
ham!!!!

Jesper Kyhn

Fra : Mogens

Dato : 02-09-02 15:34

On Mon, 2 Sep 2002 16:28:25 +0200, "Jesper Kyhn"
<Jesper.kyhn@tdcadsl.dk> wrote:

>Nej det kan det ikke!!! for min er en AMD Athlon 2000Mhz, og den svare til
>1667 Mhz. dvs. at hans kører ikke med 2000 Mhz!!!!!! Sig bare det til
>ham!!!!

Nu blander du vist tingene lidt sammen.

Det du har er nok en AMD 2000 XP som er en
CPU der kører 1667 MHz, men som i ydelse
kan måle sig med en Pentium 2000 MHz

Det kan ihvertfald ikke være det omvendte
sådan som du skriver.

mvh Mogens

Fra : Niels Andersen

Dato : 02-09-02 15:46

The Duck wrote in <3d73728f$0$157$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Så var der at der var en der sagde at:
> AMD Athlon 1400Mhz var bedre ind Intel Pentium 4 2000Mhz
> da den faktisk kørte som en 2000Mhz maskine. (AMD)

Generelt får man lidt mere ydelse for pengene med AMD end med Intel. Derfor
er AMD meget populær hos folk som går meget højt op i performance-målinger.

Intel har til gengæld mange andre fordele. Fx. rent fysisk holder de til
mere end AMD.

Der er mange der foretrækker AMD, og der er mange der foretrækker Intel.

Der er enda nogen som mener (eller i hvert fald siger), at hvis man ikke
køber deres foretrukne mærke, så er man en idiot.

Selv foretrækker jeg Intel. Det gør jeg ud fra en årelang erfaring med hvad
der giver mindst problemer.
Fx. arbejdede jeg nogle måneder i værkstedet i en computer-forretning. Der
var jævnligt problemer med AMD'er, men aldrig Intel-CPU'er.

Personligt er jeg ligeglad med om min computer er lidt hurtigere. Bare den
virker når jeg tænder.

Derfor foretrækker jeg Intel, men kan godt forstå dem, som foretrækker AMD.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Søren Beltofte Søren~

Dato : 02-09-02 15:51

> [...]
> Fx. arbejdede jeg nogle måneder i værkstedet i en computer-forretning. Der
> var jævnligt problemer med AMD'er, men aldrig Intel-CPU'er.

Evt. kunne du uddybe. Jeg har så meget kendskab til problemer med nogen af
CPU'erne.

Hilsen
Søren B.

Fra : Mogens

Dato : 02-09-02 16:34

On Mon, 2 Sep 2002 16:50:31 +0200, "Søren Beltofte Sørensen"
<soeren.nospam@beltofte.dk> wrote:

>Evt. kunne du uddybe. Jeg har så meget kendskab til problemer med nogen af
>CPU'erne.

Det eneste rigtige problem med AMD er at CPU'en
er så pokkers skrøbelig at man kan komme til at
flække den når man monterer køleren.
Det kommer dog meget an på hvilken køler man vil
montere og om man følger anvisningerne ordenligt.
Jeg har efterhånden samlet adskillige PC'ere, både
med Intel og med AMD CPU'er og har ikke haft nogen
dårlige erfaringer med nogen af dem.

mvh Mogens

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 02-09-02 16:50

Mogens skrev bl.a.:

> [...]
> flække den når man monterer køleren.
> Det kommer dog meget an på hvilken køler man vil
> montere og om man følger anvisningerne ordenligt.

Og de kan findes her:
http://www2.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/239
86.pdf

--
Lars

Bruger du OutlookExpress uden OE-QuoteFix?
Skynd dig denne vej -> http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Peter Jespersen

Dato : 02-09-02 19:04

On Mon, 02 Sep 2002 17:33:42 +0200, Mogens wrote:

>Det eneste rigtige problem med AMD er at CPU'en
>er så pokkers skrøbelig at man kan komme til at
>flække den når man monterer køleren.

Det er da kun hvis man banker køleren på med en muggert!

> [...]
>Jeg har efterhånden samlet adskillige PC'ere, både
>med Intel og med AMD CPU'er og har ikke haft nogen

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
And God said: E {mvý - Zeý/r, and there was light!

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 02-09-02 16:44

Niels Andersen skrev bl.a.:

> [...]
> Fx. arbejdede jeg nogle måneder i værkstedet i en
> computer-forretning. Der var jævnligt problemer med AMD'er, men

Hvor tit var det CPU'en der var problemet?

Min erfaring er at både AMD og Intel laver ganske glimrene CPU'er. Athlon
processoren bliver noget varmere, men med et godt køleprofil er det ikke
noget problem.

Som jeg ser det, er det ofte bundkortene der kan giver problemer. (Især de
første kort til Athlon). Uden et stabilt bundkort er det ligemeget, hvor god
og hurtig CPU'en er.

> Personligt er jeg ligeglad med om min computer er lidt hurtigere.
> Bare den virker når jeg tænder.

Nemlig. Det er vist det alle går efter.

--
Lars (1600+/Soltek DRV2 - Købt og kørende stabilt siden 3/1-02)

Fra : jones

Dato : 03-09-02 16:20

"Lars Jørgensen" <lagojo@hotmail.DOT.com> skrev i en meddelelse

> [...]
(Især de
> første kort til Athlon). Uden et stabilt bundkort er det ligemeget,

Kan kun give dig ret.

MVH Jones

Fra : Peter Jespersen

Dato : 06-09-02 14:01

On Mon, 02 Sep 2002 16:46:27 +0200, Niels Andersen wrote:

>Generelt får man lidt mere ydelse for pengene med AMD end med Intel. Derfor
>er AMD meget populær hos folk som går meget højt op i performance-målinger.

Og Intel er meget populær hos folk der går meget op i takfrekvenser ??

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
If I take a nude cruise will everyone yell "BON VOYEUR!!"?

Fra : Peter Jespersen

Dato : 02-09-02 19:02

On Mon, 2 Sep 2002 16:16:27 +0200, The Duck wrote:

> [...]
>Så var der at der var en der sagde at:
>AMD Athlon 1400Mhz var bedre ind Intel Pentium 4 2000Mhz
>da den faktisk kørte som en 2000Mhz maskine. (AMD)

Nej, du skal have fat i en 1667MHz Athlon, en såkaldt 2000+.....

En processors taktfrekvens fortæller kun noget om ydelsen hvis du holder den
op imod en anden processor af samme familie, helst samme stepping. Frekvensen
fortæller hvor mange gange på et sekund processoren synkroniseres og kan ikke
bruges som en måleenhed for ydelse, da det er forskelligt hvor meget
enprocessor er designet til at lave på en enkelt cyklus.

Man kan hive den gamle sammenligning frem : Det kan godt være at du kan pumpe
en i386'er op til 1Ghz, men den kommer aldrig til at yde som en 1Ghz PIII.

Der er to basale fremgangsmåder hvorpå man kan designe en processor (Så
første gang de efterfølgend ebegreber i forbindelse med Alpha/Power krigen
først i 90'erne).

SpeedDeamon: Høj frekvens, men laver kun lidt per cyklus.
Braniac: Lav frekvens, til gengælder laver den meget per cyklus.

Intel PIV hælder mest imod Speeddeamon fremgangsmåden mens Athlon'en mest
hælder imod Braniac.....og det er ikke til at sige hvad der er den bedste,
der er fordele og ulemper ved begge indgangsvinkler.

Jeg har erfaringer med processorer fra både AMD og Intel og hvis man
behandler processoren ordentligt, for eksempel sørger for ordentlig køling er
der kvalitetsmæssigt ikke den store forskel.

De problemer der tales om på AMD-fronten har ikke noget som helst med
processorne at gøre (Intel processorerne's errata liste er meget-meget lang i
forhold til Athlon, med PIV er det nærmest eksploderet) det skyldes gerne
software (drivprogrammer) for dårlig køling og nogle gange også chipsæt og
bundkortsfabrikanter der har været for hurtigt ude.

Rent faktisk har det været sådan at de eneste gange hvor jeg har oplevet at
en maskine har været helt umulig har det været en "Intel Inside".

Der tales meget om strømforbrug og en 2Ghz PIV forbruger omkring de 74W ved
fuld roulade mens en XP 2000+ forbruger 70W (En throroughbreed 2600+
forbruger 68.3W) .... forskellen ligger i PIV'ens heatspreader der meget
effektivt overfører varmen fra kernen til køleren, hvilket Athlon'en mangler
- her har man så valgt at sænke varmeudviklingen ved at regulere forbruget.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
"Yield to temptation, it may not pass your way again." - L. Long

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 02-09-02 23:13

> Nej, du skal have fat i en 1667MHz Athlon, en såkaldt 2000+.....

Han kan iflg. Sisoft Sandra 2002 godt nøjes med en 1800+ til godt 700 kr.
(Hvilket er røve-billigt hvis du spør mig!). Dertil en Silent Viking køler
til ~275 kr. - så kan man clocke til XP2000 (gu' kan man så!). Så har du
ydelse til en P4 2.1-2.2 GHz. XP1800 som standard kan sagtens være med i
benchmarks ift. en P4 2.0 GHz. Også selvom XP1800 kun = 1533 MHz.

//Troels

XP1800 + SilentViking @ XP2000 + Silentviking.

Snart XP2600

Fra : Sune Storgaard

Dato : 03-09-02 03:48

"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Han kan iflg. Sisoft Sandra 2002 godt nøjes med en 1800+ til godt 700 kr.
<snip køler> Så har du
> ydelse til en P4 2.1-2.2 GHz. XP1800 som standard kan sagtens være med i
> benchmarks ift. en P4 2.0 GHz. Også selvom XP1800 kun = 1533 MHz.

Er det mig eller er man ved at komme up på lidt et skråplan ?
For mig virker det utrolig falskt at man betragter en XP <whatever> som
værende ligeså "god" som en cpu med hos konkurerende firma.
Jeg vil nødig stå i brugsen med en XP 0.8 Liter mælk, og få at vide at den
er ligeså god som en hel liter mælk i kvickly.

Benchmarks giver jeg ikke meget for, de måler jo en hel specifik ting, på en
hel specifik måde som unægteligt vil falde ud til fordel til den ene eller
anden side.

Amd's XP trip er imho vildledende! Det stunt ville aldrig gå i almindelig
detail handel..

/Sune

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-09-02 08:14

"Sune Storgaard" <speg-fjern-@mail.dk> wrote in message

> Amd's XP trip er imho vildledende! Det stunt ville aldrig gå i almindelig
> detail handel..

På den anden side, så kan det være fløjtende ligegyldigt. Hvis du regner
forskellen om i procent og derefter kigger på det, så tvivler jeg stærkt på
at du, eller andre, kan mærke forskel på det ene og det andet.

Vi snakker jo 10-15%. Kan du mærke ydelsesforskelle i den størrelsesorden ?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 03-09-02 16:01

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>at du, eller andre, kan mærke forskel på det ene og det andet.
>
> Vi snakker jo 10-15%. Kan du mærke ydelsesforskelle i den størrelsesorden
?

Igen, hvordan vil du have det når du kommer ud med din ½ liters cola og
finder ud af at der mangler 10-15% ?
Og ja, det er bestemt ikke uvæsentligt om min FPS i spil er 10-15 højere
eller lavere, faktisk overclockede jeg mit gfx kort af samme årsag. Når folk
overclocker deres cpu's, er det jo i det leje man ligger, så jeg mener ikke
at det er en uvæsentlig ting.

/Sune

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-09-02 07:39

> Og ja, det er bestemt ikke uvæsentligt om min FPS i spil er 10-15 højere
> eller lavere, faktisk overclockede jeg mit gfx kort af samme årsag. Når
folk

Køb en større maskine.

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 04-09-02 15:22

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote in message
> "Sune Storgaard" <speg-fjern-@mail.dk> wrote in message
> folk
>
> Køb en større maskine.

Svært - min P4 blev clocket højere end den højest tilgængelige på det
tidspunkt...! Og så er der jo penge at spare...

--
/H3nrik V! - Ivrig OverClocker.

A486DX4-133 @ 160 K6-233 @ 262 P75 @ 100 P90 @ 120
Dual P100 @ 133 P133 @ 166 P166 @ 200 P200MMX @ 225 PII-266 @ 333(2.5x133)
C300A @ 504 C366 @ 566 Dual C366 @ 550 C600 @ 1008 PIV1.6A @ 2.56

Fra : Peter Jespersen

Dato : 06-09-02 13:58

On Tue, 3 Sep 2002 17:00:50 +0200, Sune Storgaard wrote:

>"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

>?
>
>Igen, hvordan vil du have det når du kommer ud med din ½ liters cola og
>finder ud af at der mangler 10-15% ?

Er det ydelse eller en synkroniseringsfrekvens du køber ???

> [...]
>
>/Sune

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
Dime: a dollar with all the taxes taken out.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 06-09-02 13:57

On Tue, 3 Sep 2002 04:47:55 +0200, Sune Storgaard wrote:

> [...]
>anden side.
>
>Amd's XP trip er imho vildledende! Det stunt ville aldrig gå i almindelig

Jeg vil nærmere sige at Intels trip med at sige frekvens=ydelse er
vildledende, hvilket de også er blevet sagsøgt for....desværre er der en del
godtroende folk der går direkte efter frekvenstallet.. Det er desværre også
noget som Intel er ved at indføre på holdholdt scenen med XScale...

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
I'd rather have a free bottle in front of me than a prefrontal lobotomy.
(Fred Allen)

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 03-09-02 08:40

"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> wrote in message

> [...]
> ydelse til en P4 2.1-2.2 GHz. XP1800 som standard kan sagtens være med i
> benchmarks ift. en P4 2.0 GHz. Også selvom XP1800 kun = 1533 MHz.

Det ka' godt være at den benchmarkmæssigt på CPU-ydelsen følger med
meeeeeen... Hvis vi nu går ind i overclock - så er der stort set ingen
P4'ere, der ikke kan clockes til 2.4, og så er ydelsesforspringet vel
nærmest ligefedt eller?

Desuden har P4 en væsentligt større båndbredde end XP, også selvom de kører
med samme memorytype. Det gi'r altså en deeeeel i real-life...! Desuden er
det med en P4 ikke nødvendigt at købe ny køler, in-a-box køleren holder fint
min 1.6'er nede i temperatur ved 2.4 - jeg KAN clocke til 2.56, meeeen så
kræver det lidt mere køling...!

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-02 10:46

H3nrik V! [2670] wrote:

> [...]
> meeeeeen... Hvis vi nu går ind i overclock - så er der stort set ingen
> P4'ere, der ikke kan clockes til 2.4, og så er ydelsesforspringet vel

Jeg har en kammerat som købte en PIV 1.8 NW, den ville absolut ikke være
med til 2.4
Du skal være velkommen hvis du kan få den derop, men han er ellers ikke
uvidende mht. overclocking.

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 03-09-02 11:01

"greylion snabel-a gmx.net" <"greylion snabel-a gmx.net"> wrote in message

>Jeg har en kammerat som købte en PIV 1.8 NW, den ville absolut ikke være
>med til 2.4
>Du skal være velkommen hvis du kan få den derop, men han er ellers ikke
>uvidende mht. overclocking.

Jeg må sige - han har været uheldig - enten med prfessoren eller bundkortet
(Hvilket board er det?) Jeg kan selvfølgelig heller ikke gi' nogen
garantier, men kan kun fortælle den faktiske statistik, og der ser det ud
til at 2.4 er så godt som sikkert - og som jeg skrev "stort set ingen" - der
vil altid være dårlige eksemplarer imellem - men kig da på
www.overclockers.com - cpu database...!

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-02 12:04

H3nrik V! [2670] wrote:

> Jeg må sige - han har været uheldig - enten med prfessoren eller bundkortet
> (Hvilket board er det?) Jeg kan selvfølgelig heller ikke gi' nogen

Epox, kan desværre ikke huske hvilket. Poster senere, når jeg har spurgt
ham.

> garantier, men kan kun fortælle den faktiske statistik, og der ser det ud
> til at 2.4 er så godt som sikkert - og som jeg skrev "stort set ingen" - der
> vil altid være dårlige eksemplarer imellem

Netop, derfor er det heller ikke sikkert at man får den performance man
vil have, hvis man køber en PIV NW og regner med at overclocke..

> - men kig da på
> www.overclockers.com - cpu database...!

Det var det vi gjorde - lad være, den statistik er bedre end den burde være.

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-02 12:17

greylion snabel-a gmx.net wrote:

> Epox, kan desværre ikke huske hvilket. Poster senere, når jeg har spurgt
> ham.

Fandt det.

Epox 4G4A+

http://www.epox.com/html/motherboard.asp?product=EP-4G4Aplus&lang=1

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 03-09-02 12:20

>Netop, derfor er det heller ikke sikkert at man får den performance man
>vil have, hvis man køber en PIV NW og regner med at overclocke..

Rigtigt nok - Jeg regnede blindt med at min 1.6'er var en 2.133... ÆV hvor
var jeg nok blevet skuffet - at den så kører 2.4 out of the box er så noget
helt andet - og endda 2.56 med den rette køling---!

>Det var det vi gjorde - lad være, den statistik er bedre end den burde
være.

Tjah... Man poster måske ikke sit resultat hvis ikke det er gost, så du har
nok ret i den statistik er lidt "farvet".

Fra : Peter Jespersen

Dato : 06-09-02 13:50

On Tue, 3 Sep 2002 09:40:08 +0200, H3nrik V! [2670] wrote:

> [...]
>meeeeeen... Hvis vi nu går ind i overclock - så er der stort set ingen
>P4'ere, der ikke kan clockes til 2.4, og så er ydelsesforspringet vel

Vel så er det ej heller en sammenligning på lige fod....
Ligeledes er det ej heller alle der mener at med mindre man kan OC alle sine
enheder 125% udover samtlig specifikationer er livet ikke værd at leve......

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
DOS 6: Nice features, price, bugs! MickySoft strikes again!

Fra : Peter Jespersen

Dato : 06-09-02 13:55

> [...]

>meeeeeen... Hvis vi nu går ind i overclock - så er der stort set ingen
>P4'ere, der ikke kan clockes til 2.4, og så er ydelsesforspringet vel

Derudover er det ikke alle PIV der kan overcloakes i en sådan grad...... vil
du være næsten sikker SKAL dte være en in-a-box

> [...]
>min 1.6'er nede i temperatur ved 2.4 - jeg KAN clocke til 2.56, meeeen så

Hvad du sikkert mener er at det giver en del i syntetiske benchmarks, hvilket
ikke kan bruges til noget som helst!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Where do people in Hell tell others there to go?