Strømforsyningsproblem + IDE spørgsmål
Fra : Brian B. Christensen

Dato : 02-09-02 12:27

Hej.

Jeg har en IBM PC, hvor jeg før havde følgende:

HDD + DVD + Brænder.

Nu købte jeg så en ekstra HDD, men der var ikke et ledigt strømstik
til denne + at der ikke var plads til at skrue den fast nogle steder.

Jeg pillede så DVD'en af og satte den nye HHD her istedet.

Men hvordan gør jeg, for også at få DVD'en sat til sammen med det
andet. Kan min strømforsyning trække det hele og kan jeg få en
strømkabelsplitter, så jeg får et ekstra strømstrik?

Er der også en smart måde, så jeg kan få plads til det hele i
kabinettet. Gaffatape rundt om min nye HHD og så sætte den fast et
eller andet sted?

Og så lige det sidste. Jeg har 2 IDE stik i bundkortet, hvordan skal
jeg sætte dem sammen så det kører mest optimalt. Jeg mener, skal jeg
sætte de 2 HDD på samme IDE stik, eller en HHD og DVD på samme?

Mvh. Brian
--
Min private babeside.
http://www.patricia-brinch.dk

Fra : o&u

Dato : 02-09-02 12:34

On Mon, 02 Sep 2002 13:26:31 +0200, Brian B. Christensen
<BEDSTEfar@BEDSTEpatricia-brinch.dk> wrote:

> [...]
>jeg sætte dem sammen så det kører mest optimalt. Jeg mener, skal jeg
>sætte de 2 HDD på samme IDE stik, eller en HHD og DVD på samme?

ja, eet fladkabel forbindes til 2 harddiske. Hvis det er et ide-66+
kabel skal harddiskene jumpes som cable-select og master sidde i enden
og slave midtpå, er det et ældre ata33 fladkabel skal harddiskene
jumpes som henholdsvist master og slave.

Du kan købe en strøm-Y-forgrener, så du får et strømkabel mere.

pas på med det gaffa tape. Dels bliver harddisk ret varm, dels kan der
komme gnister til stel og herved kan ødelægges både harddisk og andre
dele. Hvis strømkabel sidder på, er harddisken dog nok jordet hermed.

DVD og brænder sætter du på det andet kabel. Jumped som master og
slave. Hvordan er ligegyldigt.

mvh

John

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 02-09-02 12:47

> Er der også en smart måde, så jeg kan få plads til det hele i
> kabinettet. Gaffatape rundt om min nye HHD og så sætte den fast et
> eller andet sted?

Forslag: læg den i bunden af kabinettet - uden gaffa eller noget. Det
antages, at dit kabinet ikke bliver flyttet i tide og - i særdeleshed -
utide...

Fra : Leony

Dato : 03-09-02 08:11

"Henrik Steen Larsen" <hsl@code12.dk> skrev i en meddelelse

> Forslag: læg den i bunden af kabinettet - uden gaffa eller noget. Det
> antages, at dit kabinet ikke bliver flyttet i tide og - i særdeleshed -
> utide...

Læg den på et viskestykke eller lignede. Så larmer den ikke så meget. hvis
lægger den i bunden af kabinettet (uden viskestykke), så lad være med at
lægge den med printet nedad.
Det ville vist være en fordel at spænde den fast.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Leony

Dato : 03-09-02 08:26

"Brian B. Christensen" <BEDSTEfar@BEDSTEpatricia-brinch.dk> skrev i en
meddelelse news:a1i6nu46311otbk9rspfahcoaphhjrf0r9@4ax.com...

> Men hvordan gør jeg, for også at få DVD'en sat til sammen med det
> andet. Kan min strømforsyning trække det hele og kan jeg få en
> strømkabelsplitter, så jeg får et ekstra strømstrik?

Du kan købe et strømsplitterkabel i stort set alle forretninger der handler
med ting til computere.
Om din strømforsyning kan trække det er et godt spørgsmål. Jeg har en
lignende opstilling (2 harddiske, 2 cd drev) kørende på en 235 Watts psu.

> Er der også en smart måde, så jeg kan få plads til det hele i
> kabinettet. Gaffatape rundt om min nye HHD og så sætte den fast et
> eller andet sted?

Hvis du har et ledigt 51/4" slot så kan du købe nogle "skinner" som monteres
på harddisken, så den passer i dette lidt større hul.
Hvis du kan finde et gammelt kabinet, så skær 3½" holderne ud og bolt den
fast i bunden af kabinettet.
Du kan også gøre dette:
http://www.gideontech.com/guides/xtrahd
eller dette:
http://hem.passagen.se/dpanter/mods/vapo5/index.htm
Der er muligheder nok.

> Og så lige det sidste. Jeg har 2 IDE stik i bundkortet, hvordan skal
> jeg sætte dem sammen så det kører mest optimalt. Jeg mener, skal jeg
> sætte de 2 HDD på samme IDE stik, eller en HHD og DVD på samme?

Hvis du kopierer fra cd til cd (on the fly):
primær controller:
master = harddisk 1
slave = cd brænder
sekundær controller:
master = harddisk 2
slave = dvd drev
Herved får du et bedre flow mellem cd drevene.

Hvis du altid laver et image (dette er den bedste måde, især hvis brænderen
er af ældre model):
primær controller:
master = harddisk 1
slave = harddisk 2
sekundær controller:
master = cd brænder
slave = dvd drev
Har selv kørt med denne opstilling i 3 år uden problemer.

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 04-09-02 08:36

God ide.

Tak for alle svarene.