Andet multimedie
bentjuul 3670
Ikoner til skrivebord
Fra : Ole Ryolf

Dato : 02-09-02 11:33

Er der nogen her der ved hvordan man ændrer en tegning eller et billede så
det kan anvendes som ikon på skrivebordet?

Computeren er født med en del gode ikoner, men der er mange emner som man
ikke kan finde ikoner til dér - og det må da, alt andet lige, være sjovere
at anvende ikoner man selv har lavet.

På forhånd tak.

Ole

Fra : Niels Andersen

Dato : 02-09-02 11:38

Ole Ryolf wrote in <3d733e5e$0$680$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>:
> Er der nogen her der ved hvordan man ændrer en tegning eller et billede så
> det kan anvendes som ikon på skrivebordet?

Som udgangspunkt skal du bare gøre billedet lille. Fx. 64x64 pixels, 32x32,
16x16, eller hvad der nu skal bruges.

Derefter skal du gemme i et format som systemet kan læse. Windows kan godt
lide BMP, nogle vil helst have xpm, png, eller hvad ved jeg.

Det bedste i Windows er dog at gemme billedet i Microsofts eget ikon-format.
Det smarte ved det format er, at man kan gemme flere billeder i én fil.
Først og fremmest billeder i forskellige størrelser. Dvs. du kan lave en
version i 16x16 til små ikoner, og 64x64 til store ikoner, gemmer dem i
samme fil, og så finder systemet selv den rigtige.

For at gemme i Microsofts ikon-format skal du have et program til det. Jeg
kender dog ingen gode.
Heldigvis virker det ofte, hvis man bare gemmer i BMP-format.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Peter Loumann

Dato : 02-09-02 11:43

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> skrev:

>Det bedste i Windows er dog at gemme billedet i Microsofts eget ikon-format.
[...]
>For at gemme i Microsofts ikon-format skal du have et program til det. Jeg
>kender dog ingen gode.

Det gratis IrfanView kan gemme som *.ico

--
hilsen pl
se mine fotos