Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Stativ - hvilket?
Fra : Steen F.

Dato : 02-09-02 01:33

Kan I anbefale et prisbilligt stativ, som ikke er helt ledeløst? Nogle
stativer man skal holde sig fra? Gode som dårlige erfaringer modtages gerne.

--
MVH
Steen

Ved svar på e-mail: Husk at fjerne NOSPAM og afslut med .com
HJÆLP!! Århus Festuge 1997: Hvem er musikeren på billedet?
Se link: http://home1.stofanet.dk/happyhome/aarhus/

Fra : Poul Petersen

Dato : 02-09-02 07:08

"Steen F." <feedback56@NOSPAMhotmail.(her skal stå com)> skrev i en
meddelelse news:akubit$3os$1@tux.netsite.dk...
> Kan I anbefale et prisbilligt stativ, som ikke er helt ledeløst? Nogle
> stativer man skal holde sig fra? Gode som dårlige erfaringer modtages
> [...]
Så har vi den der igen - hvilke dit og hvilke dat til næsten ingen penge.
Jeg vil anbefale dig at du holder dig fra paraply- og tørresnorstativer.
Stativet må altså gerne være lidt ledløst ( ledeløst ? - hvad er det ?)
Poul.

Fra : Claus Frølund

Dato : 02-09-02 08:35

Hold dog op mand!
Manden har et problem, stort som småt.
Det bedste du kunne have gjort her, var at lade være med at svare, endog
læse.

Det er efterhånden svært at begå sig her på usenet, uden verbalt at få
hovedet revet af. Taler du også sådan til din kone, børn eller kollegerne?

Claus

Fra : Poul Petersen

Dato : 02-09-02 11:15

"Claus Frølund" <cf@krog-iversen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er efterhånden svært at begå sig her på usenet, uden verbalt at få
> hovedet revet af. Taler du også sådan til din kone, børn eller kollegerne?

Det jeg hentyder til er at mange spørger om ting, som de, hvis de ellers er
mobile, burde undersøge og selv vælge - vedkommende ved bedst selv hvor
meget han / hun vil ofre og så er det med at komme ud og se på udvalget - og
ikke mindst føle på kvaliteten - i dette tilfælde også stabiliteten til
vægten af ens apparatur og øvrige behov.
Men det er så nemt at sidde hjemme på sin flade og få andre til at vælge for
sig.
Det er som om brugere af denne gruppe ikke selv tør tage ansvaret for køb af
fotogrej - og ikke stoler på egen dømmekraft, eller er man blevet "bange"
for at gå til fotohandleren og dér forelægge sit ærinde? - og skulle det,
trods anbefalinger, vise sig at være et fejlkøb, kan man undskylde sig med
at det ikke var éns eget valg ? - fralægge sig fejlkøbet.
Jeg har set mange tidligere svar fra gruppen, hvor spørgeren, stadig,
formodentlig har stået i et dilemma på grund af de mange forskellige
anbefalinger.
Gode råd og tips, der gives i forbindelse med spørgsmål af teknisk art , vil
jeg gerne hermed sige mange tak for. Det er det jeg mener gruppen skal
bruges til.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-09-02 11:39

Poul Petersen skrev:

> Det jeg hentyder til er at mange spørger om ting, som de, hvis
> de ellers er mobile, burde undersøge og selv vælge -

En del af undersøgelsen foregår for nogles vedkommende her - det
kan jeg ikke se noget galt i.

> vedkommende ved bedst selv hvor meget han / hun vil ofre

Men ikke nødvendigvis hvor meget kvalitet man får for de penge.

> og så er det med at komme ud og se på udvalget

Hvis man har én butik man har tiltro til, er det selvfølgelig meget
nemt. Men for en grøn bruger (som fx mig selv) er det altså rart at
få andre input end en sælgers - der i hvert fald ikke kan betragtes
som en uvildig rådgiver. Jeg nærer da ingen forhåbning om at
gruppen her kan vælge mit fotoudstyr uden at jeg selv har set på
noget af det - men med informationer her fra gruppen er man måske
lidt bedre rustet til at handle i en butik.

> - og ikke mindst føle på kvaliteten - i dette tilfælde også
> stabiliteten til vægten af ens apparatur og øvrige behov.

Igen - nogle af os er nybegyndere i fotobranchen, og det kan være
svært at vide præcis hvor meget et stativ fx må kunne rokke før der
er noget galt. Selvfølgelig afhænger det også af hvilket apparatur
man vil sætte på - men det kan man jo også delagtiggøre gruppen i.

> Men det er så nemt at sidde hjemme på sin flade og få andre til
> at vælge for sig.

Det står dig frit for at springe indlæg over. Der er altså ingen
lov der siger at man skal læse/kommentere/lide ethvert indlæg i en
gruppe - snarere en tommelfingerregel om at det modsatte er
tilfældet.

> Det er som om brugere af denne gruppe ikke selv tør tage
> ansvaret for køb af fotogrej - og ikke stoler på egen
> dømmekraft,

Personligt har jeg intet problem med at tage ansvaret for mit køb -
men da jeg ikke har nogen erfaring med fotoudstyr vægter jeg ikke
min egen dømmekraft særlig højt.

> eller er man blevet "bange" for at gå til
> fotohandleren og dér forelægge sit ærinde?

Nej - men rådgivningen dér kan næppe siges at være helt uvildig.
Jeg har prøvet at spørge efter digitalkameraer i tre forskellige
butikker, og de råd og anbefalinger jeg fik var vidt, vidt
forskellige.

> - og skulle det, trods anbefalinger, vise sig at være et
> fejlkøb, kan man undskylde sig med at det ikke var éns eget valg?

Har du set det i praksis her i gruppen?

> Jeg har set mange tidligere svar fra gruppen, hvor spørgeren,
> stadig, formodentlig har stået i et dilemma på grund af de
> mange forskellige anbefalinger.

Det er jo noget andet. I mange tilfælde er det ikke muligt at give
en klar anbefaling - sådan fungerer usenet nu engang.

> Gode råd og tips, der gives i forbindelse med spørgsmål af
> teknisk art , vil jeg gerne hermed sige mange tak for. Det er
> det jeg mener gruppen skal bruges til.

Fint nok. Men emner som "Hvilket kamera/stativ/..." er stadig helt
i tråd med gruppens emne uanset om du kan lide det eller ej. Se
evt. fundatsen på <http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.foto>.

Hvis du vil have det ændret kan du overveje at lave en opdeling af
gruppen - se evt. her: <http://www.usenet.dk/otd/>.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-02 15:30

Du tager helt fejl Poul.

Uddrag af fundatsen for gruppen:

SNIP

3. Fundats:
I gruppen kan alt omkring fotografering diskuteres. Det kan være
elementer omkring det færdige billede som komposition og billedsyn, samt
tekniske emner som udstyr, film, mørkekammerarbejde m.m.

Spørgsmål kan stilles - viden, erfaringer og meninger kan udveksles.
Der fordres høj netikette og derfor bør der undgås ensidige bemærkninger
uden argumentation som: "Jeg bruger Nikon fordi det er det bedste -
Canon er noget hø !". Det er naturligvis i orden at have en holdning,
men grundlaget for en god diskussion er argumenter.

SNIP

Bemærk teksten: ALT omkring fotografering, samt tekniske emner som udstyr.
Desuden står der også noget om netikette, og det er ikke ligefrem det du
udviser ved at revse manden, som du her gjorde.

Husk at der ikke findes dumme spørgsmål, men kun dumme svar, og desuden
siger Jens Gyldenkærne Clausen's svar det meste.

--
Med venlig hilsen / Best regards

Claus Frølund
frolundAToncable.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Amund Johansen

Dato : 02-09-02 07:47

"Steen F." <feedback56@NOSPAMhotmail.(her skal stå com)> wrote in

> [...]
>
> Ved svar på e-mail: Husk at fjerne NOSPAM og afslut med .com
> HJÆLP!! Århus Festuge 1997: Hvem er musikeren på billedet?

   Hei,
du får det du betaler for. Et billig stativ er som regel ikke særlig solid
og gjør rett og slett ikke jobben det skal. Men, et stativ som er vinglete
for et storformatkamera vil holde et lett SLR eller digitalkamera ganske
støtt. SLIK lager en del enkle stativer som er stødige nok til lette
kameraer. Jeg har selv et SLIK U 9000 som jeg er ganske fornøyd med. Det får
du til en ganske billig penge. Det har vater og fastmontert 3D-hode.

mvh
Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-02 15:37

Hej Steen

Det afhænger helt og holdent af hvad det skal bruges til.
Jeg bruger f.eks. kun mit stativ (HAMA Gamma 74) et par gange om året,
derfor har det ikke været nødvendigt for mig at spændere mere end en
plovmand på det. Ikke hermed sagt at jeg er tilfreds, men det opfylder mit
sparsomme behov.
Mange sværger til Manfrotto o.lign., men så kommer du også til at betale.
Til prisen på disse stativer, skal der som regel også tillægges et kugle-
eller et panoramahoved, afhængig af hvad det skal bruges til.

Fra : Steen F.

Dato : 02-09-02 21:49

"Claus Frølund" <frolundAToncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Til prisen på disse stativer, skal der som regel også tillægges et kugle-
> eller et panoramahoved, afhængig af hvad det skal bruges til.

Hej.
Py-ha sikke et ragnarok mit spørgsmål kunne skabe... gad nok vide hvordan
manden takler de _rigtige_ problemer i sit liv. Nå, nok om det. Men tak for
hjælpen med opridsning af brugen af nyhedsgruppen.

Jeg skal bruge stativet til et Canon S-30 digitalkamera, men jeg har
forgæves forsøgt at tage aften/natbilleder uden blitz. Jeg har rodet lidt
med ISO 400-800 indstillinger og lange lukkertider, men jeg skal nok bruge
et stativ, da jeg får lidt slørede billeder med den fremgangsmåde.
Jeg får iøvrigt fat i bogen "Digital Fotografering" af Thomas Nykrog
imorgen. Jeg håber, at får lidt mere styr på aften/natfotograferingen ved
gennemlæsning.

Jeg har forresten også set et "et-bens stativ" hvor ens egne to ben skal
indgå i stabiliseringen (forenklet sagt), men det kræver muligvis et lidt
større/tungere kamera førend det vil virke optimalt? Men alt andet lige, vil
det være hurtigere at pakke et et-bens stativ ud, end et tre-bens.

Med ledeløst mente jeg forøvrigt... hmm ja, løst i leddene = vakler. Det
skulle forståes derhen af, at jeg ikke var interesseret i vaklende stativ
fra f.eks. Harald Nyborg til 29,95. Men derimod et stativ hvor value for
money går op i en højere enhed. Stativer til 1000 kr. og op, er jo overkill
for mig og mit brug. That's all.

MVH
Steen

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 02-09-02 16:00

> [...]
> Kan I anbefale et prisbilligt stativ, som ikke er helt ledeløst? Nogle
> stativer man skal holde sig fra? Gode som dårlige erfaringer modtages

Jeg spurgte også lige før jeg skulle på ferie i grønland men fik ikke ret
meget brugbart nok også fordi jeg var sent på den og var lidt stresset.
Hos min lokale foto pusher så jeg et Hama Profil 74 som før havde kostet
800.- og var sat ned til 475.-. Jeg kikkede på det i ca. 1 minut og købte
det så, nu har det så været i fjeldet, i elven, i byen, i sandet, og på
parket gulv og det har bestået sin prøve .
Det jeg skiver nu er ikke en henvisning til KØB HAMA PROFIL 74 slet ikke det
er mere de ting som jeg er glad for ved dette stativ. der findes tonsvis af
stativer derude der kan det samme og mere til.

Noget jeg er mest glad for er at den har en konisk sokkel som man skruer
fast på kameraet så man via et klik system HURTIGT kan montere kameraet på
stativet.
En såkaldt klik lås på benene som næsten ligger helt glat ind til benene så
der ikke er noget der hænger i.
3D hoved.
Vaterpas, som jeg dog ikke bruger syntes det er hurtigere at stille på 3D
hoved

Minus:

Nok lidt for tungt for nogle ca. 1.6 kilo.

Jeg har i midter stangen boret et hul og monteret en krog så jeg kan hænge
min kamera taske eller en rygsæk på som ekstra vægt hvis det blæser. Men jeg
har opdaget at det er et godt sted at have sin taske under alle
omstændigheder.

Mvh
Henrik

Fra : Langgaard

Dato : 02-09-02 21:19

Hej

Det du søger er nok Manfrotto 058, det justeres i højden med et greb
foroven, meget hurtigt at arbejde med.

OBS For små stativer giver falsk tryghed !
--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-09-02 23:46

"Steen F." wrote:

> Kan I anbefale et prisbilligt stativ, som ikke er helt ledeløst? Nogle
> stativer man skal holde sig fra? Gode som dårlige erfaringer modtages
> gerne.

Du kan tage et kik på flg. stativ (se link), det er prisbilligt ca.
1.000 - 1.200 kr., hvis du skal ha' tilsvarende kvalitet i et dyrt
mærkevarestativ (Manfotto, Welborn eller Gitzo), så koster det nok
omkring og over det dobbelte.

Vanguard MT 100 er et rigtigt metalstativ, det er ikke nittet sammen af
plastik og tynde aluprofiler, så det er tungt, stabilt og solidt, man
kan afmontere kamerahovedet og sætte et dyrt kuglehoved på, hvis man
skulle få sådanne lyster.

Jeg anvender selv et Vanguard MT 100 stativ, jeg har også valgt det
pågældne stativ af flg. grunde:

1). Hele stativet er mat sort.

2). Det har ikke led mellem benene og midtersøjlen, det gør at benene
kan slås helt ud, så man kan komme helt ned i frøperspektiv.

3). Benene har skruespænding, det gør at jeg kan opstille stativet
lydløst, klik'et fra låsene på stativer med snaplåse, kan være nok til
at skræmme vilde dyr.

4). Når stativet har skruespænding, så er der ikke noget der rager ud,
det gør det mere komfortabelt at bære stativet i en skrårem på ryggen,
og der er heller ikke noget som kan hænge i, når man møver sig gennem
krat og buskads.

http://vanguardusa.com/cart/results_details.cfm?product_ID=86&Session_ID=10545456263458

Fra : Niels Sloth

Dato : 04-09-02 07:00

Jeg fik anbefalet et Manfrotto (#390 , det er en billig serie de har),
det kostede vist 4-500 kr, der er udløserplade på, og jeg er meget
tilfreds.

Niels

On Mon, 2 Sep 2002 02:32:59 +0200, "Steen F."

Fra : Steen F.

Dato : 05-09-02 23:48

> [...]
> Kan I anbefale et prisbilligt stativ, som ikke er helt ledeløst? Nogle
> stativer man skal holde sig fra? Gode som dårlige erfaringer modtages

Jeg vil ud og kigge på nogle stativer. Har noteret mig et par plusser og
minusser jeg evt. skal være opmærksom på ved købet. Jeg har også noteret mig
et par fabrikater/modeller.
Tak for jeres feedback!

MVH
Steen