nokia = ericsson ?
Fra : Mickey

Dato : 20-02-01 17:03

En bekendt af mig har fremsat påstanden af nokia er ejet af ericsson.
Det skulle være sådan, at indmaden i en nokia er lavet af ericsson, og
så har den fået en nokiaskal på. (hvilket også skulle være grunden til
at de ligner hinanden (gør de det?))

Er det rigtigt ?

Ifølge historien skulle nokia være opstået fordi Ericsson under den
kolde krig ville sælge udstyr til russerne og derfor brugte de navnet
nokia for ikke at komme i klemme.

--
Mickey

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-02-01 17:11

Læs noget om Nokia på http://www.nokia.dk/om/foretaget/historia.html

Og Ericsson her: http://www.ericsson.dk/historie.htm

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)
Til OutlookEkspress brugere:

Fra : Hans Pedersen

Dato : 20-02-01 17:22

On Tue, 20 Feb 2001 17:02:45 +0100, "Mickey" <news001@susie.dyndns.dk>
wrote:

>Er det rigtigt ?

Er du vanvittig, mand! Nokia er en af de store virksomheder i Finland,
og der er ingen lighed med Ericsson, der for øvrigt indstiller
produktionen af mobiltelefoner.

--
Hans Pedersen
ICQ: 9178476

Fra : Michael Ravn

Dato : 20-02-01 18:28

On Tue, 20 Feb 2001 17:21:40 +0100, Hans Pedersen
<nyhedsgrupper@esenet.dk> wrote:

>Er du vanvittig, mand! Nokia er en af de store virksomheder i Finland,
>og der er ingen lighed med Ericsson, der for øvrigt indstiller
>produktionen af mobiltelefoner.

Det lyder interessant. Hvor har du hørt det?
Michael Ravn

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-02-01 19:10

"Michael Ravn" <mravn@imageREMOVE.dk> skrev i en meddelelse ...
> Det lyder interessant. Hvor har du hørt det?

Det var fremme i pressen for over 14 dage siden...
Svjh stopper de selv med at producere - de får bare andre til det,
så Ericsson mobiltelefoner vil fortsat eksistere.
Korrekt?
--
Mvh. Morten Fruergaard, som har disse 2 biler til salg. Tlf.: 21230025
Fiat Uno 70 SXie, '90, grå, 100T km, el-ruder, c-lås, tågelygter, sænket

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 20-02-01 19:38

"Morten Fruergaard" <fornavn@efternavn.com> wrote in message

> Det var fremme i pressen for over 14 dage siden...
> Svjh stopper de selv med at producere - de får bare andre til det,
> så Ericsson mobiltelefoner vil fortsat eksistere.
> Korrekt?

Jeps korrekt flextronic skal gøre det ligsom de gør for nokia og siemens...

/F

Fra : Peter Rongsted

Dato : 21-02-01 02:32

"Flemming Lynggaard" <nospam@lynggaard.com> wrote:

>"Morten Fruergaard" <fornavn@efternavn.com> wrote in message

>Jeps korrekt flextronic skal gøre det ligsom de gør for nokia og siemens...

Forkert! Nokia ejer (stadig) selv fabrikker til fremstilling af telefoner. For
Siemens er det til gengæld korrekt.

Peter

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 21-02-01 09:15

?

> Forkert! Nokia ejer (stadig) selv fabrikker til fremstilling af telefoner.
For
> Siemens er det til gengæld korrekt.

Ja men de producere svjv ikke nær alt...

/F

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-03-01 13:27

Flemming Lynggaard wrote:

> Jeps korrekt flextronic skal gøre det ligsom de gør for nokia og siemens...

hehehe, prøv og tænk hvis de bytter om på mærkaterne eller smider en
Nokiatelefon i en Siemens emballage?

hehehe

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)
Vær med til at redde liv ca. 4 gange pr. år

Fra : John Thomsen

Dato : 01-03-01 12:03

On Tue, 20 Feb 2001 17:21:40 +0100, Hans Pedersen
<nyhedsgrupper@esenet.dk> wrote:

>og der er ingen lighed med Ericsson, der for øvrigt indstiller
>produktionen af mobiltelefoner.

Nej de gør ej!
De stopper EGEN produktion, men bibeholder udvikling af dem og
overlader så til (foreløbig) et andet selskab (iøvrigt en gammel
samarbejdspartner) at FREMSTILLE dem...

Venligst
John

Fra : ChriZ

Dato : 20-02-01 19:59

Nokia og Ericsson er faktisk japansk ejede virksomheder - de er opkøbt af
nogle engelske virksomheder, der så igen er opkøbt af nogle andre ... og
oppe i toppen af hierakiet sidder der nogle Japanere og skummer fløden ...
*gg* ... grunden til at de har beholdt deres navn er en hvis vestlig foragt
for japanske varemærker (ville du f.eks. købe en telefon der hed Nagasaki
eller sådan noget?? *LOL*)... jeg kan ikke lige huske det hele - men jeg
tror faktisk at Nokia er en underafdeling af Ericsson....

med venlig hilsen
Christian Stæhr
---

Tobias Trier ---) www.trier.cjb.net )---

"Der er en del unge folk med Björk-hår. Der er også
mange lidt ældre med Horsens-hår - det vil sige lige
langt hele vejen rundt, men i hvert fald langt. Og så
er der enkelte ældre damer med gråt hår."
- Allan Olsen om publikum i Horsens

Fra : Mickey

Dato : 20-02-01 21:12

"ChriZ" <raztor@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> tror faktisk at Nokia er en underafdeling af Ericsson....

se den var interresant! ;)

Fra : Hans Pedersen

Dato : 20-02-01 22:55

On Tue, 20 Feb 2001 19:58:33 +0100, "ChriZ" <raztor@iname.com> wrote:

>Nokia og Ericsson er faktisk japansk ejede virksomheder

Sig mig engang... Læser I aldrig aviser?!??

Nokia og Ericsson er børsnoterede selskaber, hvilket altså vil sige,
at man kan ikke påstå at det er japanskejede selskaber, eller at det
ene ejer det andet.

Og så til det med at Ericsson stopper med at producere mobiltelefoner:
http://www.computerworld.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=9444

--
Hans Pedersen
ICQ: 9178476

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 21-02-01 09:14

"Hans Pedersen" <nyhedsgrupper@esenet.dk> wrote in message

> Sig mig engang... Læser I aldrig aviser?!??

øhh humor?

Fra : Mickey

Dato : 21-02-01 17:44

"Hans Pedersen" <nyhedsgrupper@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ene ejer det andet.
>
> Og så til det med at Ericsson stopper med at producere

men husk, ericsson stopper jo ikke helt med at lave telefoner, det er
kun produktionen de giver videre!
- ikke som nogen tror, at ericsson har droppet mobilmarkedet 100%!!

--
Mickey

Fra : John Thomsen

Dato : 01-03-01 12:03

On Tue, 20 Feb 2001 19:58:33 +0100, "ChriZ" <raztor@iname.com> wrote:

>Nokia og Ericsson er faktisk japansk ejede virksomheder - de er opkøbt af
>nogle engelske virksomheder, der så igen er opkøbt af nogle andre ... og

Way out Christian - hvor har du dog støvet så besynderlige historier
op? Ka' man bilde dig hvadsomhelst ind?

Begge selskaber er børsnoterede, hvilket betyder at du kan gå ind
flere steder og se deres egentlige ejerskab.

Nokia er et rigtig folkeligt selskab, med rigtigt mange aktier i
private hænder. F.eks. er der Nokias oprindelige hjemby/kommune, der
ligger med en stor stak der bare bli'r mere og mere værd, og følgen
er bl.a. at de lever som grever og baroner på det lokale plejehjem.

Ericsson er lidt mere speget, fordi det tilhører en af de rigtigt
store industri- og finansgrupperinger i Sverige, og de g'r nødigt
noget fra sig. Tænk på Wallenberg, Electrolux, ASEA m.fl.

Men der er ingen tvivl om at janpanerne gerne ville have fingre i et
eller begge disse selskaber, for selv bli'r de ved at halte langt
efter i udvikling og innovation; flere japanske mærker/modeller kører
faktisk med "nordisk indmad" - såkaldt OEM-produktion.

Når vi så skal fuldende billedet, så foregår en meget stor del af
begge selskabers produktudvikling faktisk i Danmark, li'som den "3.
spiller", den gl. Dancall-fabrik i Pandrup er den der holder
Bosch/Siemens ajour og med på noderne.

Venligst
John

Fra : John Thomsen

Dato : 27-02-01 14:35

wrote:

>Ifølge historien skulle nokia være opstået fordi Ericsson under den
>kolde krig ville sælge udstyr til russerne og derfor brugte de navnet
>nokia for ikke at komme i klemme.

Det er noget af det værste vrøvl man længe har set....

Nokia er som firma langt ældre end "den kolde krig" og har i årtier
været en finsk multi-koncern, dvs. haft mange produktlinier.

Bl.a. har/havde de en stor gummi-division, som fremstillede både
gummistøvler og bil-dæk. Deres Hakkepeliitta vinterdæk var uovertrufne
både med og uden pigge (over 800 i et dæk til Mascot/Mini).

Det du muligvis har hørt er en udløber af at Nokia for nogle år siden
solgte deres afdeling for PC-skærme - til Ericsson.

Venligst
John

Fra : Mickey

Dato : 27-02-01 16:20

"John Thomsen" <sir_john@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

siden
> solgte deres afdeling for PC-skærme - til Ericsson.

hmmm, lyder rimeligt - undrer mig bare at kilden efter sigende skulle
være en ansat i Ericsson DK...

--
Mickey

Fra : John Thomsen

Dato : 14-03-01 12:38

On Tue, 27 Feb 2001 16:19:42 +0100, "Mickey" <news001@susie.dyndns.dk>
wrote:

>hmmm, lyder rimeligt - undrer mig bare at kilden efter sigende skulle
>være en ansat i Ericsson DK...

er måske bare blevet fyret eller degraderet og vil lige smække lidt
med døren... )