Hvordan vedligeholder man sin stemme?
Fra : Kenneth Bjerregaard

Dato : 01-09-02 23:04

Hej NG,

Er der nogen herinde der ved hvordan/ har erfaringer med hvordan man
vedligeholder sin stemme, så den altid er "fit for fight" når man er ude og
spille/synge?

Det ville jo være lidt træls, at være hæs hvis man skal ud og synge om aftenen
:-/

Ja hvad kan man så gøre af mere eller mindre mirakuløse ting for at få rettet
lidt op på stemmen?

Med venlig hilsen
Kenneth Bjerregaard

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 01-09-02 23:35

Hej Kenneth
Må jeg have lov til varmt at anbefale sangundervisning, og måske især
sangpædagog Cathrine Sadolin.
Hun holder jævnligt kurser i DMF ( Dansk musiker forbund) regi . Du har
måske også set hende undervise blandt andre EyeQ i Popstars sidste år.
Hun har skrevet en fremragende bog der hedder "komplet sangteknik" og kan
købes på www.shout.dk . Visse biblioteker har den også.

Den bog fortæller dig alt hvad du har brug for at vide om din stemme, din
hals, brugen af de forskellige sang/stemmetyper/teknikker,
stemmevedligeholdelse og der er en CD med de forskellige øvelser. Den kan
være lidt langhåret at gå til, hvis du ikke før har stiftet bekendskab med
Cathrines teknikker, men tro mig, den bog og teknikkerne er GULD når du har
lært det.

Jeg har selv lige netop denne weekend sunget på to jobs ( ca 3 x 45 min
hver) med de irriterende sidste hæse-hoste-rester af en
sommerforkølelse...og der var ingen der i sangen, kunne høre noget til den
hæshed som plagede min "snakke stemme".
Vel at mærke fungerer min stemme også normalt i dag. Tidligere kunne sådan
en weekend ødelægge min stemme flere dage bagefter....så sangteknik længe
leve

God fornøjelse

/ Anette
--
Anette & Søren Faarborg
The Flying Hotdogs: Ikke så meget snak - bare god musik

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 01-09-02 23:51

"Kenneth Bjerregaard" <bjerregaard-koldby@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3d728eb3$0$186$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Er der nogen herinde der ved hvordan/ har erfaringer med hvordan man
> vedligeholder sin stemme, så den altid er "fit for fight" når man er ude

Det er måske ikke helt det svar du leder efter, men hvis man har den rette
teknik, så er vedligeholdelse ikke nødvendigt, hvilket også er C. Sadolins
holdning. Opvarmning er unødvendigt for en sanger med rigtig teknik. Så lær
din teknik - så er du altid klar Som Anette også skriver, så få fat i
Sadolins bog, for det er da vist noget af det mest fornuftige, der er sagt
om sang i mange år.

> Ja hvad kan man så gøre af mere eller mindre mirakuløse ting for at få
rettet
> lidt op på stemmen?

Jeg ved at K. Eskildsen i Aalborg sælger et eller andet mirakelmiddel, som
man hælder direkte i halsen. Naturmedicin kalder de det vist nok, men hvad
der specifikt er i den lille flaske, tør jeg ikke gætte på. Der er sikkert
tale om placebo Vi kender vel alle sangeres tendenser til at være
forkølede i weekenden og _kun_ i weekenden... God fornøjelse.

/Ulrik

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 02-09-02 00:47

Ulrik Lauritzen wrote:

> Jeg ved at K. Eskildsen i Aalborg sælger et eller andet
> mirakelmiddel, som man hælder direkte i halsen.

Som Cathrine Sadolin meget korrekt siger ...så er der intet at det man
hælder i halsen der har nogen som helst indflydelse på stemmen.
Stemmebåndene sidder i luftrøret og hverken fast eller flydende kommer i
nærheden af stemmebåndene...selvom vi vist alle har prøvet at hælde noget i
den gale hals. Det synger man ikke bedre af
De varme dampe fra Kamillethe kan klare en småhæs stemme i nogle timer (
damp kan indåndes uden man kløjs i det) ...men sådan generelt som Kenneth
efterlyser....der gælder kun stemmetræning/sangteknik.

>Vi kender vel
> alle sangeres tendenser til at være forkølede i weekenden og _kun_ i
> weekenden...
Jamen, Ulrik , det skal du jo bare tage positivt. Når en sanger kun er
forkølet i weekenden så er det jo bare tegn på at han/hun er så tændt på det
job at det nærmer sig nervøsitet..og nervøsitet sætter sig hos sangere,
ALTID i halsen.
Det kan nemmere skjules hvis en instrumentatlist er
anspændt/overtændt/nervøs, han/hun kan forsøge at undgå de
sværeste/hurtigste stykker...men en sanger...det skriger til Himlen hvis en
sanger er nervøs... Hele eens sjæl er jo ude og hænge foran et undrende
publikum og den bliver lidt flosset hvis der er nerver på
Bare spørg en hvilken som helst instrumentalist om han/hun ikke lige vil
tage over og synge næste nummer....no way om de vil stå distancen. Det er
lidt mere nervepirrende at synge. Man sælger lidt mere ud, (...hvis du
forstår hvad jeg mener...) end ved at spille et andet instrument

/ Anette

Fra : Bess

Dato : 02-09-02 07:24

"Flying Hotdogs" <info@[nospam]flyinghotdogs.dk> wrote in message

[SNIP]
> Det kan nemmere skjules hvis en instrumentatlist er
> anspændt/overtændt/nervøs,

Korrekt

> han/hun kan forsøge at undgå de
> sværeste/hurtigste stykker...

Det _kan_ nu godt være svært at undgå hvis man har et solostykke i nummeret

> [...]
> lidt mere nervepirrende at synge. Man sælger lidt mere ud, (...hvis du
> forstår hvad jeg mener...) end ved at spille et andet instrument

Både og... jeg har prøvet at synge foran et puplikum, både i kor og solo. Du
har helt ret i at man føler at man "giver" meget af sig selv (mest) ved en
solopræstation, men jeg har opdaget at jeg føler næste ligesådan når jeg
spiller et solostykke på mit instrument. Måske fordi det er et
blæseinstrument. Der kan jeg godt være så nervøs at jeg får en "flot"
vibrator på lyden . Til gengæld er jeg aldrig nervøs når jeg spiller
sammen med hele orkesteret.

vh
Bess

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 02-09-02 07:47

"Flying Hotdogs" <info@[nospam]flyinghotdogs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> damp kan indåndes uden man kløjs i det) ...men sådan generelt som Kenneth
> efterlyser....der gælder kun stemmetræning/sangteknik.

Jeg har heller ikke på noget tidspunkt anbefalet produktet, men blot nævnt
dets eksistens.

> [...]
det
> job at det nærmer sig nervøsitet..og nervøsitet sætter sig hos sangere,

Jeg har spillet i mange år og jeg har meget svært ved at se noget positivt i
det, du siger. Sangere skal bare synge og se lækre ud - ikke blive hæse
Hvis man er professionel nok, så er man ikke nervøs flere dage i forvejen,
men allerhøjest fem minutter inden man går på.

> [...]
> lidt mere nervepirrende at synge. Man sælger lidt mere ud, (...hvis du
> forstår hvad jeg mener...) end ved at spille et andet instrument

Tja, det ved jeg s'gu ikke... stemmen er et instrument, men de fleste
sangere lægger alt for meget fokus på, at stemmen er en del af deres krop.
Det kommer sikkert også meget an på, hvilket niveau sangeren befinder sig
på, altså lallende amatør eller prof. Hvis man vil være sanger, må man være
klar til at få størstedelen af opmærksomheden, og kan man ikke lide det, så
må man finde noget andet at lave.

hilsner
Ulrik

Fra : Queenie

Dato : 02-09-02 08:52

"Ulrik Lauritzen" skrev d. 02-09-02 07:47 dette indlæg :

> [...]
være
> klar til at få størstedelen af opmærksomheden, og kan man ikke lide

Har du fået en sanger i den morgensure hals Ulrik? "sangere skal bare
synge og se lækre ud" .. oh my

http://www.kandu.dk/

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 02-09-02 09:25

> Har du fået en sanger i den morgensure hals Ulrik? "sangere skal bare
> synge og se lækre ud" .. oh my

hehe... Der var også en smiley bagefter ikke? Trods det, mener jeg faktisk
ikke, det er det halve galt, selvom det sikkert ikke er en populær udmelding
blandt sangere i denne gruppe. Det afhænger selvfølgelig også af, hvilke
sangere man selv har arbejdet med, men det er min erfaring, at det oftest er
sangere, som ikke øver sig helt så meget som de andre, ikke er teoretisk
velfunderet og som oftest mangler et arrangements-mæssigt overblik -
beklager, men det er altså min erfaring Det er jo heller ikke
nødvendigvis skidt, for så kan de andre jo træde til, og sangeren har
pludselig overskud til publikumskontakt (herunder bl.a. at se lækker ud /
være karismatisk....). Men det er jo altsammen langt fra Kennets spørgsmål

Hilsner
Ulrik

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 02-09-02 13:00

Ulrik Lauritzen wrote:
> [...]
> så meget som de andre, ikke er teoretisk velfunderet og som oftest
> mangler et arrangements-mæssigt overblik - beklager, men det er altså

Stakkels dig, hvad er det dog for syngemennesker du har arbejdet
med...tsk.tsk. Det kan ikke have været sangere.
Sangere kan deres teori, kan deres tekster og arrangementer by heart, OG kan
samtidig være "karismatiske og publikumsorienterede"
Min erfaring er at mange bands vælger sanger efter.."nå, ja der skal jo være
een til det" og de glemmer at se på hvordan vedkommende behersker sit
"instrument"og "håndværk". Senere bliver de så trætte af at mange numre ikke
engang kan transponeres til at vedkommende kan levere en bare nogenlunde
vare, eller at vedkommende ganske enkelt altid er for uforberedt fordi
vedkommende ikke har fattet hvad det hele går ud på.
I flere rocksammenhænge er det også min "bitre" erfaring at man som sanger
aldrig får lov til at "komme ind i bandet"...hmm..den skal vist lige
forklares......eksempelvis Guitaristen har svært ved en bestemt passage,
bandet spiller troligt det samme stykke om og om og om igen indtil
guitaristen synes han/hun har ramt det ønskede. Er det sangeren, der har
bøvl med at finde lige den frasering der skal til på en passage...nå ja så
kan "vi da *SUK* godt tage den een gang til".
Der er ikke helt den samme tolerance overfor en sangers ønske om at ville
perfektionere sin del, som der er overfor instrumentalisternes ønske om
samme, så der skal balls til for at sangeren beder bandet om at spille
passagen de ca 4-5 gange der skal til. Får bassisten ramt en forkert tone,
så griner de andre bare overbærende, er det sangeren der rammer ved siden af
kan man næsten se tæerne krumme sig helt op i knæhaserne på samtlige
bandmedlemmer.
Min erfaring at er ikke er den samme respekt for det håndværk at kunne
synge, som der er om andre instrumenter, selvom det tager ligeså lang tid og
ligeså meget træning at blive god til at synge som det tager med et hvilket
som helst andet instrument.
Men for nu at gå lidt tilbage til emnet...
Hvor andre mennesker får ondt i maven når de er stressede eller anspændte,
så sætter det sig som spændinger i halsen, omkring stemmebåndene, på
sangere. Det er vigtigere for sangere end for de fleste andre, at de kan
føle sig trygge og "cared for" i bandet, så kommer roen i sjælen til at give
sig fuldt ud overfor et publikum. Der er ikke noget værre end at være utryg
ved sit band og så skulle face et publikum. Bandet skal være det mentale
ryglæn, dem man læner sig op ad når man har brug for det. Man kan jo ikke
som andre instrumentalister gemme sig bag instrumentet.

Så, ja, Ulrik der er forskel, men for mig at se, af lidt andre årsager end
du har erfaret.
/ Anette

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 02-09-02 14:47

> [...]
kan
> samtidig være "karismatiske og publikumsorienterede"

Vi taler lidt forbi hinanden her. Jeg taler ikke om kopimusik overhovedet.
At kunne lære en form uden af burde være alle beskåren (og resten er slet
ikke interessante i nærværende diskussion). Jeg taler om kreativt at kunne
medvirke til at arrangere en sang. Her får mange sangere problemer, da de
måske ikke har det store overskud til at kunne komme med forslag til
guitaristen, bassisten o.s.v. En guitarist vil typisk vide i hvert fald en
smule om en bas og vice versa, ligesom termer for rytmik er overensstemmende
mellem alle i rytme- og akkompagnementsgruppen. Der er naturligvis tale om
voldsomme generaliseringer her, men jeg synes faktisk ofte, det holder i et
vist omfang.

> Min erfaring er at mange bands vælger sanger efter.."nå, ja der skal jo
være
> een til det" og de glemmer at se på hvordan vedkommende behersker sit
> "instrument"og "håndværk".

Der er jeg til gengæld helt enig. Nogenlunde det samme kan oftest siges om
valget af bassist. Hvor ofte har man ikke set guitarister skifte til bas,
for når man kan spille guitar, ja så er bas jo bare akkordernes grundtone...
Det værste jeg overhovedet ved ang. sangere er dem, som ikke kan styre
deres vibrato... det er decideret skrækkeligt. Den teknik bør alle sangere
beherske, men det er desværre ikke altid tilfældet.

> [...]
og
> ligeså meget træning at blive god til at synge som det tager med et

Det er måske rigtigt i visse tilfælde, men i studiesammenhæng ofrer jeg
altid mest krudt og tid på sangere. Det vigtigste i de fleste optagelser og
i efterfølgende mix er, at der ikke hersker nogen som helst tvivl om
sangerens kunnen og vokallyden, og her er sangerens teknik ufattelig vigtig.
En gang blæver-vibrato kan smadre en masse

> [...]
utryg
> ved sit band og så skulle face et publikum.

Der mener jeg jo så bare, at sangere burde være selvsikre nok til at udføre
deres "arbejde". Er man utryg ved hinanden i bandet, ja så bør bandet
nedlægges eller sammensættes anderledes hårdt sagt. Men jeg kender godt
fornemmelsen af at spille med andre musikere, som man ikke helt stoler på,
og det bliver der aldrig et fedt band ud af.

Ulrik

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 02-09-02 23:59

Ulrik Lauritzen wrote:

>Jeg taler om kreativt at kunne medvirke til at arrangere en sang.

Det har du nok til dels ret i. I visse sammenhæng kan det lade sig gøre at
give inputs og blive lyttet til, men ofte er man som sanger afskåret fra
netop det at blive lyttet til af resten af bandet.
også selvom man selv har været med til at skrive musikken.

> Det værste jeg overhovedet ved ang.
> sangere er dem, som ikke kan styre deres vibrato... det er decideret
> skrækkeligt. Den teknik bør alle sangere beherske, men det er
> desværre ikke altid tilfældet.

Her er vi 100% enige. Ukontrolleret vibrato er tegn på slappe mavemuskler og
kan øves/trænes væk....hvilket mange flere burde gøre.

> Der mener jeg jo så bare, at sangere burde være selvsikre nok til at
> udføre deres "arbejde".

Jeg tror vi er enige her, men...hmmm hvordan skal jeg forklare det???.

I live situationen hænder det af og til at man hos publikum mærker en
skepsis og reserveret distance. Især hvis man kommer som udenby's band lige
efter de lokale helte.
Lige i den situation har selv den mest selvsikre brug for nogle at læne sig
op ad. Nogle som man er så tryg ved, at man ved at de synes det er Okay det
man laver. Har man den tillid til sit band, kan man nemmere trænge igennem,
beholde selvtillid og udstråling helt fremme, istedetfor at krølle sammen og
"gemme sig væk". Sang er så frygteligt personligt og ..ja næsten afslørende
intimt.

enig.

/ Anette

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 03-09-02 09:51

> [...]
> netop det at blive lyttet til af resten af bandet.
> også selvom man selv har været med til at skrive musikken.

Jeg forstår ikke helt, hvorfor sangerene bliver afskåret fra at blive lyttet
til af bandet...? Du mener altså at ha' oplevet, at et band bevidst
ignorerer sangerens idéer og forslag? Det virker i hvert fald ikke som et
særlig hensigtsmæssigt samarbejde. Man bør naturligvis lytte og forholde sig
til alles inputs.

/Ulrik

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 03-09-02 23:45

Ulrik Lauritzen wrote:

> [...]
> bevidst ignorerer sangerens idéer og forslag? Det virker i hvert fald
> ikke som et særlig hensigtsmæssigt samarbejde. Man bør naturligvis

Selvfølgelig BØR man lytte, men sådan er verden ikke altid, slet ikke når
fordommene florerer.
De kan selvføgelig fjernes, men det tager lidt tid og en hel del
tålmodighed, at trænge igennem.
Tjek lidt længere nede i tråden "Gæt hvem der ikke kan samle et simpelt pa",
spørger Torsten.
Fordomme mod sangere? Eller fordomme mod hunkøn og teknik?
Stenaldermænd findes i alle udgaver, også blandt musikere ))

/ Anette

Fra : Torsten Matthiessen

Dato : 02-09-02 21:52

> [...]
kan
> samtidig være "karismatiske og publikumsorienterede"

Men øver de sig?

Ja, indtil de kan teksterne.....

....guitaristen sidder og øver teknik, skalaer etc...etc... hver dag, flere
timer ad gangen?
....og trommeslageren øver paraditler (mon det er stavet rigtigt...) i
timevis.

Øver sangeren sig stadig?

/t/

Fra : Torsten Matthiessen

Dato : 02-09-02 21:46

> det er min erfaring, at det oftest er
> sangere, som ikke øver sig helt så meget som de andre, ikke er teoretisk
> velfunderet og som oftest mangler et arrangements-mæssigt overblik -

Øver sangere sig overhovedet?

Og en lille quiz:

Hvem ved IKKE hvordan man sætter et simpelt sanganlæg sammen?

/torsten/

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 02-09-02 23:46

Torsten Matthiessen wrote:
> Øver sangere sig overhovedet?

Jeg ved ikke hvad andre sangere gør, men jeg øver en aller helvedes masse
hjemme. Et øveband på CD eller på bånd, på med walkman'en og så kan man øve
mens man feks vasker op, støvsuer eller lign

> Og en lille quiz:
>
> Hvem ved IKKE hvordan man sætter et simpelt sanganlæg sammen?

Dit forventede svar er sikekrt sangere, men den holder ikke, .... for:

Det ved jeg, jeg kender EQ setup'et til min egen sang ( både lineær og
parametrisk EQ...er ikke skide god til vores digitalmixer...endnu ) og
kan også lave lyd på alle andre instrumenter. Og jeg kan også samle et
trommesæt, som jo som regel er det der tager længst tid om at sætte op. Det
går hurtigere når man er to

Kom igen, Torsten )

/ Anette

Fra : AJC

Dato : 02-09-02 23:55

> [...]
øve
> mens man feks vasker op, støvsuer eller lign

Jeg håber ikke, at du bor i lejlighed!

Mvh
AJC.

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 03-09-02 00:11

AJC wrote:

> Jeg håber ikke, at du bor i lejlighed!

*LOL*

nej, vores naboer er ca 200 meter væk og det er de glade for ))
Ikke mindst når husets guitarist tester hvor mange dB der kan komme ud af en
gammel Strat

/ Anette

Fra : Torsten Matthiessen

Dato : 03-09-02 18:27

lineær eq?????

/t/

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 03-09-02 23:41

Torsten Matthiessen wrote:
> lineær eq?????

okay okay...så kalder vi den da grafisk

/ Anette

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-09-02 04:52

Kenneth Bjerregaard <bjerregaard-koldby@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d728eb3$0$186$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Er der nogen herinde der ved hvordan/ har erfaringer med hvordan man
> vedligeholder sin stemme, så den altid er "fit for fight" når man er ude

________

Du øhhh.... Kenneth, det har godt nok ikke noget med sagen at gøre, men hvor
spiller du henne og hvad hedder dit orkester,hvis jeg må spørge. Nu gjorde
jeg det i hvert fald.

Hilsen Åge

Fra : Kenneth Bjerregaard

Dato : 02-09-02 16:29

On Mon, 2 Sep 2002 05:52:11 +0200, "Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>spiller du henne og hvad hedder dit orkester,hvis jeg må spørge. Nu gjorde

Jeg spiller ikke i et orkester endnu, men jeg tager ud og spiller alene på
keyboard (SSI). Men jeg ville da nu gerne opleve musiken sammen med andre
musikere.

mvh
Kenneth

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-09-02 16:13

> [...]

og
> spille/synge?
> Ja hvad kan man så gøre af mere eller mindre mirakuløse ting for at få

Måske hende her kan hjælpe: www.rydstroem.com

Claus