Løsning til forsvundne indlæg
Fra : Poul F. Andersen

Dato : 01-09-02 18:05

Undskyld hvis dette er OT,
men en del Outlook Express (news.inet.tele.dk) brugere har problemer med
forsvundne indlæg inklusive mig selv.

Jeg løste det sådan:
1.Ophæv alle dine abonnementer på Nyhedsgrupper.
2. Genstart OE.
3. Abonnér på dine Nyhedsgrupper igen,
og alt fungerer,- men hvorfor det gør det, og hvad der skete i eftermiddag
aner jeg ikke.

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 01-09-02 18:14

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 3. Abonnér på dine Nyhedsgrupper igen,
> og alt fungerer,- men hvorfor det gør det, og hvad der skete i eftermiddag

Hej Poul,

Det kan godt være nogen synes det er OT, men det virker!!

Ole P. Bielefeldt
Ry, Denmark

FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : lehd

Dato : 02-09-02 19:36

> Hej Poul,
>
> Det kan godt være nogen synes det er OT, men det virker!!
>
> Ole P. Bielefeldt
> Ry, Denmark
>
> FTM: www.familytreemaker.dk

Det hjælper desværre ikke hos mig ?? så jeg er da spændt på hvad andre
siger.
mvh Kirsten Lehd

Fra : Jette Pedersen

Dato : 01-09-02 19:50

Det hjælper også hos mig, hvis jeg lader være med at synkronisere alle
grupper samtidig.

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 01-09-02 19:44

"lehd" <gimpen@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Det hjælper desværre ikke hos mig ?? så jeg er da spændt på hvad andre
> siger.
> mvh Kirsten Lehd

Da jeg måtte genstarte (XPHome) virker det heller ikke længere her.

Heller ikke efter jeg gentog processen!!

Så nu er jeg - også - tilbage ved "square one"!

Ole P. Bielefeldt
Ry, Denmark

FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Grethe Bachmann

Dato : 02-09-02 23:22

"lehd" <gimpen@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Det hjælper desværre ikke hos mig ?? så jeg er da spændt på hvad andre
> siger.
> mvh Kirsten Lehd

Jeg fulgte rådet og nåede tilbage til 26. august, hvor det
hele stoppede igen.
Der må være sket en fejl i serveren. Det kan jo ikke passe,
at vi allesammen sidder og henter vores nyhedsgrupper og
de så forsvinder ud i den blå luft på de samme tidspunkter.
Det er der vel ingen der gør med vilje?
Jeg fik at vide, at det var fordi TDC ikke har plads til alle de
meddelelser, men det er noget vrøvl.De kunne så vælge at
gå f.eks. en måned tilbage i tiden, før de sletter meddelelserne.
Vi havde kun en enkelt dato´s meddelelser at arbejde med i
går aftes, og vi er trods alt kunder, er vi ikke?

Iøvrigt skete det samtidigt at alle mine ng´s der var vipset
til at modtage "Alle meddelelser" pludselig ændrede sig
til at modtage "Kun nye meddelelser".

Jeg ved, at man kan bruge Google, men den er dyr for en
privat bruger. Jeg har brug for et system, der fungerer uden
at skulle gå omveje for at bruge det.

Måske TDC kommer med en forklaring?? `:)

Venlig hilsen
Grethe Bachmann

Fra : Inger Buchard

Dato : 01-09-02 19:46

> [...]
> 3. Abonnér på dine Nyhedsgrupper igen,
> og alt fungerer,- men hvorfor det gør det, og hvad der skete i eftermiddag

virker heller ikke her - news.inet.tele.dk
Inger Buchard

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 01-09-02 20:06

Inger Buchard wrote:

> "Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> virker heller ikke her - news.inet.tele.dk
> Inger Buchard

Jeg tror at Poul F. Andersens "procedure" er rigtig, hvadenten man bruger
Outlook Express, Netscape Newsreader eller andet. Problemet kommer, når
nyhedsserveren (her: news.inet.tele.dk) skranter og der kommer uorden i
Newsreaderens (Outlooks eller andet) nummerering af gamle indlæg og selve
nyhedsserverens (de kan ikke blive enige om hvad der skal hentes af nye
indlæg!). Man kan opleve at Pouls procedure virker for hurtigt efter at få samme
problemer igen. Men problemet ligger altså på _nyhedsserver_-siden. Vent så
nogle timer og prøv igen.

Jeg har oplevet det samme med Sonofons nyhedsserver, og det stod på i flere
dage. Problemet (og løsningen) var uafhængig af nyhedslæseren.

Det er nok vigtigere at man skriver hvilken nyhesserver man bruger end hvilket
program (Outlook osv) man bruger til at tilgå den.

mvh tb

Fra : Inger Buchard

Dato : 01-09-02 20:56

"Tom Brøndsted" <tom@brondsted.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

hvilket
> program (Outlook osv) man bruger til at tilgå den.

de dukkede op her ved ny indlogning 21.55.
mvh
Inger Buchard

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-09-02 00:16

Tom Brøndsted <tom@brondsted.dk> skrev Sun, 01 Sep 2002 21:05:41 +0200

>Jeg har oplevet det samme med Sonofons nyhedsserver, og det stod på i flere
>dage. Problemet (og løsningen) var uafhængig af nyhedslæseren.

Nej. Problemet, og dermed også løsningen, er knyttet til det program
folk bruger.

Een ting er at serveren kløjs i det, det sker desværre jævnligt. Men at
du ikke kan se de indlæg du allerede een gang har hentet, og gemt på din
egen harddisk, det kan du altså kun laste dit eget program for.

Jeg vil ikke hverken anbefale eller fraråde folk at bruge et bestemt
program. Men hvis man har valgt at bruge Outlook Express, eller andre
on-line læsere, må man være indstillet på at den slags sker - og så
iøvrigt tage det som en oplevelese uden at kny.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : K. Thidemann

Dato : 02-09-02 08:58

On Mon, 02 Sep 2002 01:16:18 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> [...]
>du ikke kan se de indlæg du allerede een gang har hentet, og gemt på din
>egen harddisk, det kan du altså kun laste dit eget program for.

Tak tak Arne

Jeg var lige ved at tro, det var mig der havde misforstået et eller
andet. Mit FreeAgent gemmer nemlig på min EGEN harddisk.
Oven i købet kan jeg holde på et indlæg for tid og evigt.

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 02-09-02 12:59

"K. Thidemann" <k.thidemann@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Ja, og problemet er M$/OE som (optimistisk overlader det til /brugeren/
at hindre den indbyggede automatik fra at slette indlæg der ikke mere findes
på brugerens specifikke server - derfor er der forskel fra bruger til
bruger, alt efter ISP, server, program, personlig opsætning, etc.
Af og til sker der tekniske nedbrud/fejl på serveren og der er
tilsyneladende ikke styr på meddelelses-ID eller hva've'jeg og OE bringes
fejlagtigt til at tro det er nye meddelelser og at de gamle er fjernet fra
serveren - hvormed de "gamle" også automatisk slettes fra den lokale
harddisk.
(Meddelelserne kan dog også være skjult med brugerindtillingerne i "Vis" /
"Aktuel visning").

> Mit FreeAgent gemmer nemlig på min EGEN harddisk.
Det gør alle programmer - nogen er så blot mere "avancerede" end andre.

> Oven i købet kan jeg holde på et indlæg for tid og evigt.
Det kan OE også - blot på en anden måde, der måske opfattes mere besværlig
af nogle brugere:

H-klik på "Lokale mapper" og vælg "Ny mappe" og kald f.eks. denne "Gemte
nyheder".
Markér de(n) meddelelse(r) der ønskes bevaret og træk dem over i den nye
mappe - så er de gemt permanent.
På den måde kan man udvælge det man finder interessant eller informativt
mens alle de mange indlæg uden specifik permanent interesse automatisk
bliver ryddet ud efter læsningen.

FUT: dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-09-02 01:28

k.thidemann@mail1.stofanet.dk (K. Thidemann) skrev Mon, 02 Sep 2002
07:58:00 GMT

>Tak tak Arne
>
>Jeg var lige ved at tro, det var mig der havde misforstået et eller

Tja. Man føler sig jo efterhånden sat lidt udenfor det gode selskab hvis
man ikke jævnligt offentliggør, at man har mistet alle gamle indlæg.

>andet. Mit FreeAgent gemmer nemlig på min EGEN harddisk.

Det pudsige af det er, at det gør Outlook Express skam da også. Brugeren
kan bare ikke se dem(!)

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Martin Henriksen

Dato : 03-09-02 15:02

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> k.thidemann@mail1.stofanet.dk (K. Thidemann) skrev Mon, 02 Sep 2002
> 07:58:00 GMT

---Klip---

> Det pudsige af det er, at det gør Outlook Express skam da også. Brugeren
> kan bare ikke se dem(!)
>

> --
> mvh, A:\Feldborg

Jo da. Gå op under vis og marker _vis alle meddelelser_.

Det virker da her.

Hvis du ikke ved det har du siden den 6. juni 2002 sendt
115 indlæg her i gruppen
Der er ialt 1976 indlæg i gruppen siden den 5. juni 2002.

Jeg bruger Outlook Express 6.
Lidt til en anden tråd: Jeg vil ikke kalde Outlook Express for en
online reader, hvis det menes, at man kun kan læse hvis man er
koblet på nettet.
Jeg læser fint indlæg fra newsgrupper. Indstillingen hedder
_kun nye meddelelser_ og under vis er indstillingen _skjul læste
meddelelser_,
det betyder at jeg ikke skal finde de nye meddelelser mellem alle de andre.

Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-09-02 21:21

"Martin Henriksen" <martin_h@post4.tele.dk> skrev Tue, 3 Sep 2002
16:02:28 +0200

>Hvis du ikke ved det har du siden den 6. juni 2002 sendt
>115 indlæg her i gruppen
>Der er ialt 1976 indlæg i gruppen siden den 5. juni 2002.

Ikke at det kan have den store interesse, men ingen af de to tal er
rigtige.

Og ved netop at tage de tre måneder demonstrer du jo iøvrigt selv at OE
i princippet er en on-line læser, du kan ikke se flere indlæg end dem
der pt. er på serveren.

>Lidt til en anden tråd: Jeg vil ikke kalde Outlook Express for en
>online reader, hvis det menes, at man kun kan læse hvis man er
>koblet på nettet.

Hver gang du er koblet op bliver din msg base synkroniseret med
serverens. Hvis et indlæg (eller dem alle!) forsvinder fra serveren, så
bliver de også slettet hos dig, hvad enten du vil det eller ej. Det er
muligt at du ikke har været udsat for i den her omgang, men det er der
tydeligvis en hel del andre der har.

Men det er da korrekt, at dem der så er tilbage - dem kan du læse
off-line.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 04-09-02 08:23

On Tue, 3 Sep 2002 16:02:28 +0200, "Martin Henriksen"
<martin_h@post4.tele.dk> wrote:

> [...]
>meddelelser_,
>det betyder at jeg ikke skal finde de nye meddelelser mellem alle de andre.

Det er klart, at begreberne online- og offline-newsreader er
defnitionsspørgsmål. Men efter min definition skal en
offline-newsreader kunne hente alle indlæg i en gruppe ned til den
lokale harddisk. Der skal de så blive liggende, indtil _brugeren_ er
færdig med at læse dem og beslutter, at de skal slettes.

Så vidt jeg ved, findes der kun to programmer til Windows, som lever
op til disse krav. Det ene er Forte Agent/FreeAgent. Det andet er
Microplanet Gravity - som nu er gratis.

Man kan naturligvis også bruge en online-newsreader, for i
virkeligheden er det måske sjældent, at man har brug for disse meget
gamle indlæg. Så vil jeg pege på XNews, og hvis man ikke har en fast
opkobling, så evt. i forbindelse med Hamster. Det kan da være en
udmærket løsning.

Problemet med Outlook Express er nok snarere, at den sammenblander
begreberne. Dels sammenblandes begreberne News og Mail, hvilket kan
være meget forvirrende for nybegyndere. Dels sammenblandes ofline og
online. Programmet foregiver at gemme alle indlæg lokalt; men
pludselig slettes indlæggene, uden at brugeren har givet lov til det.

Efter min mening er der noget grundlæggende problematisk i, at et
program uden min tilladelse sletter data fra min harddisk. Jeg kender
ingen andre programmer, der gør det - bortset fra virus.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Martin Henriksen

Dato : 02-09-02 14:38

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:3d726089$0$229$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

---klip---

> virker heller ikke her - news.inet.tele.dk
> Inger Buchard

Jeg har indlæg tilbage til 4.6. 2002.
ialt 1971 stks.

Men - hedder serveren ikke rettelig news.tele.dk ?
Det gør den her og jeg har ikke problemer. Har
TDC som udbyder.

Mener at news.inet.tele.dk blev nedlagt for lang tid
siden, i forbindelse med et eller andet opdateringstiltag.

Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-09-02 17:20

"Martin Henriksen" skrev i en meddelelse

> Men - hedder serveren ikke rettelig news.tele.dk ?
> Det gør den her og jeg har ikke problemer. Har
> TDC som udbyder.

Det er 2 navne for samme server - begge navne virker !

--

Jan Vestergaard
jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Grethe Bachmann

Dato : 02-09-02 14:36

> [...]
> 3. Abonnér på dine Nyhedsgrupper igen,
> og alt fungerer,- men hvorfor det gør det, og hvad der skete i eftermiddag

Tak! Det er specielt alle de "udenlandske" grupper, der
er forsvundet for mig. Når jeg åbnede en gruppe, så
pist forsvandt alle meddelelser fra før den 1. september.
Jeg ringede til TDC og endte efter mange musikindslag
i telefonen og flere tastninger hos en - lød det til- meget ung
mand. Det var som at snakke med Manuel i Fawlty Towers.
" I know no...thing!"
Resultat = 0
Konklusion: skal jeg skifte til en anden I-net-fornbindelse?

Men så læste jeg jeres indlæg. Det er åbenbart et dansk fænomen,
men den unge danske mand sagde, at der var absolut ingen fejl
fra deres side. Det er ærgerligt når man er med i nogle
interessante emner, og man ikke har gemt alle brevene.

Venlig hilsen
Grethe Bachmann

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 02-09-02 15:43

"Grethe Bachmann" <grethe.bachmann@mail.tele.dk> skrev i melding
> Tak! Det er specielt alle de "udenlandske" grupper, der
> er forsvundet for mig. Når jeg åbnede en gruppe, så
> pist forsvandt alle meddelelser fra før den 1. september.

Jeg har heller ikke innlegg på danske nyhetsgrupper, lengre
tilbake enn til 20.08. Nå er jo jeg utenlandsk på danske ny-
hetsgrupper, og det har vel noe å si? På de norske nyhets-
gruppene har innlegg tilbake til 27.11.2001.

Anne Lise Hovdal

Fra : Grethe Bachmann

Dato : 02-09-02 14:51

> [...]
> 3. Abonnér på dine Nyhedsgrupper igen,
> og alt fungerer,- men hvorfor det gør det, og hvad der skete i eftermiddag

Nu har jeg fulgt dine råd. Jeg ophævede alle abonnementer
og startede forfra. Det virker også så det nu går tilbage til
den 26. august - men heller ikke længere - så de altså fumlet
med det eller andet sted. Jeg lagde mærke til i går aftes,
da misèren begyndte, at alle nyhedsgruppernes indstillinger,
som står hos mig med vips ved "Alle meddelelser" pludselig
var slettet og stod med "Kun nye meddelelser" og nul "vipser" i.
Jeg synes det er svært at vide hvem man kan kontakte i et
sådant tilfælde. (Og jeg er stadigvæk mopset!!!!)

Grethe Bachmann *:(

Fra : Grethe Bachmann

Dato : 02-09-02 14:56

"Grethe Bachmann" <grethe.bachmann@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg synes det er svært at vide hvem man kan kontakte i et
> sådant tilfælde. (Og jeg er stadigvæk mopset!!!!)

Jeg kan se at der er nogle der snakker om indlæg de har gemt
i deres mapper og som er forsvundet. Sådan er det ikke i mit tilfælde.
Det drejer sig udelukkende om breve ude i selve nyhedsgruppen.
Det troede jeg var helt klart med hensyn til alle spørgerne.
Grethe.

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 02-09-02 18:17

Vi skal jo nok passe på ikke at trætte genealogigruppen med for meget
teknik,-
men det her er åbenbart et problem, der har berørt adskillige af brugerne.

1. Det kan da ikke kun være Outlook Express der er synderen?
Men rigtignok som Arne F. skriver er OE jo en Online Reader, så hvis vi ikke
gemmer de interessante indlæg, er vi jo prisgivet newsserverens
tilbøjeligheder, og den havde det vist ikke for sjovt søndag eftermiddag

2. Når så mange brugere oplever et problem med forsvundne indlæg stort set
inden for samme klokketime, må det altså rent logisk være opstået en fejl
fra centralt hold- (Læs:TDC, : news.inet.tele.dk).

3. Da alt nu fungerer igen hos mig, kan jeg jo i princippet være tilfreds,
men det ville klæde vores news-udbyder at komme med en forklaring. Det er jo
ikke første gang dette sker, -som jeg vist nævnte i et tidligere indlæg.

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-09-02 01:28

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev Mon, 2 Sep 2002 19:17:15
+0200

>Vi skal jo nok passe på ikke at trætte genealogigruppen med for meget
>teknik,-
>men det her er åbenbart et problem, der har berørt adskillige af brugerne.

Korrekt, og derfor mener jeg også at det er rimeligt at det
lejlighedsvist berøres og forklares her i gruppen, selvom det dybest set
er off-topic.

Men det er altså efterhånden trættende at skulle høre om forsvundne
indlæg hver anden dag. Den ene dag er det Stofa kunder, den næste er det
Sunsite kunder, den tredie dag er det Tdc kunder, den fjerde dag er det
Tiscali kunder, osv.
Den eneste fællesnævner er at de alle bruger Outlook Express.

> [...]
>ikke første gang dette sker, -som jeg vist nævnte i et tidligere indlæg.

Udbyderne (og det gælder mig bekendt dem alle) har det princip at de
ikke kører back-up ind på News. Og det er netop med den begrundelse, at
langt de fleste af kunderne jo allerede har hentet indlægene een gang,
og derfor allerede har dem liggenede på deres egen harddisk.

Om dette så er rimeligt eller ej, det vil jeg sådan set ikke tage
stilling til - men sådan er det altså.

--
mvh, A:\Feldborg