SAFE MODE hovedpine
Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 31-08-02 21:39

Hej!

Jeg har et lille problem, der giver mig en lille hovedpine.

Jeg har et webhotel der kører med SAFE MODE som giver mig nogle problemer:

Jeg har et script som jeg uploader til mit webhotel, og som så får
UID=JoeUser. Dette script opretter nogle filer som får UID=apache.
Problemet er så at mine script med UID=JoeUser ikke har adgang til at læse
de filer den opretter.

Hvordan løser man den? Bedst ville det være hvis jeg kunne få de oprettede
filer til at have UID=JoeUser? Chown kan jo ikke bruges...

Bjarne

Fra : Larz

Dato : 31-08-02 22:01

Bjarne Wichmann Petersen wrote:
> [...]
>
> Hvordan løser man den? Bedst ville det være hvis jeg kunne få de oprettede
> filer til at have UID=JoeUser? Chown kan jo ikke bruges...

Husker du at bruge is_uploaded_file() og move_uploaded_file() ?

--
-
Lars

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 31-08-02 22:27

Larz wrote:

> Husker du at bruge is_uploaded_file() og move_uploaded_file() ?

Æh, nej? Eftersom jeg ikke uploader nogle filer (via PHP). Hmm, måske jeg
har formuleret mig uklar. Prøver lige igen:

Uploader fx. index.php til mit webhotel via FTP som så får tildelt
UID=JoeUser.

index.php opretter nogle filer fx. form-data.txt som af serveren får
tildelt UID=apache (altså ikke mit JoeUser).

index.php prøver så at læse form-data.txt, men kan ikke få lov, da serveren
er i SAFE MODE, og JoeUser ikke må læse apache's filer. Ie. index.php må
ikke læse de filer index.php opretter.

Bjarne

Fra : Larz

Dato : 31-08-02 22:57

> [...]
> er i SAFE MODE, og JoeUser ikke må læse apache's filer. Ie. index.php må

Aaah ok :) Sorry kender ikke så meget til safe mode :)

--
-

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 01-09-02 17:21

> [...]
> er i SAFE MODE, og JoeUser ikke må læse apache's filer. Ie. index.php må

Jeg ved heller ikke så meget om safemode restriktioner, men ville da tro
at hvis det gør sig gældende, at en fil kun må læse andre filer, der
tilhører den samme bruger, så burde webserveren køre med noget suid på
scripts, så de kører som den bruger der ejer dem.. ?

--
Mvh. Nezar Nielsen

Nano - Advanced Simplicity
http://www.nano.dk/

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 06-09-02 14:32

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Bjarne Wichmann
Petersen <nospam.nospam@mekanix.dk> mumbled in
> [...]
> da serveren er i SAFE MODE, og JoeUser ikke må læse apache's
> filer. Ie. index.php må ikke læse de filer index.php opretter.

Opret et katalog der er world writable og readable. Få index.php
til at oprette filerne i det katalog og sætte rettighederne på
de oprettede filer til world readable. Derefter kan index.php
senere gøre med filerne som det har lyst.

Andrew
--
*** The opinions expressed are not necessarily those of my employer. ***
* Software Engineer Andrew Engels Rump * BLIK og ROERarbejderforbundet *

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 06-09-02 20:51

Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew Rump) wrote:

> [...]
> de oprettede filer til world readable. Derefter kan index.php
> senere gøre med filerne som det har lyst.

Er også det jeg har gjort, og alligevel kan jeg ikke læse mine egne
filer... ?

Bjarne

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 05-10-02 18:51

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Bjarne Wichmann Petersen
<nospam.nospam@mekanix.dk> mumbled in news:3d790718$0$87300
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:
> Er også det jeg har gjort, og alligevel kan jeg ikke læse mine
> egne filer... ?

Hmmm! Er du sikker på at du giver den rigtige parameter til hvor
filen ligger henne?

Andrew

Fra : Jesper & Pernille

Dato : 01-09-02 07:52

> [...]
> UID=JoeUser. Dette script opretter nogle filer som får UID=apache.
> Problemet er så at mine script med UID=JoeUser ikke har adgang til at læse

_læse_?? Jeg har haft en del bøvl på at flere af mine større projekter
ligger på en universitetsserver der kørte safe-mode, og hvor jeg derfor
ikke må _skrive_ til de filer som scriptet har oprettet før jeg selv har
lavet chmod i ftp'en.
Hvis ikke scriptet må læse filen er der vel ingen der må - 'then what's
the bloody point'. Jeg tror at det er en fejl, så jeg ville nok starte
med at spørge hotellet.

Dernæst kan jeg ikke komme på noget smartere end at sætte alle til
"read" vha. FTP'en

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Christian Joergensen

Dato : 02-09-02 01:01

On Sat, 31 Aug 2002 22:39:20 +0200, Bjarne Wichmann Petersen wrote:

> [...]
> UID=JoeUser. Dette script opretter nogle filer som får UID=apache.
> Problemet er så at mine script med UID=JoeUser ikke har adgang til at

Jeg vil gætte på, at du skal huske at sætte en umask() i dit script, så
evt. filer der bliver generet får de rette permissions.

--
Christian Jørgensen | Pity the poor egg: it only gets laid once.
http://www.razor.dk |