Adresseliste til newbie.
Fra : Jesper L Hansen

Dato : 20-02-01 13:12

Hejsa.

Jeg har adgang til php og mysql og vil gerne lave en adresseliste med
navn, adresse, tlf og email. er der nogen der har nogle script
eksembler hvordan date bliver lagt ind og hvordan jeg får dem ud på en
side igen ?
Det skal bare være noget helt simpelt, da det er nemmere at komme
igang vha nogle eksembler.

Med venlig hilsen
Jesper L. Hansen

Fra : Nikolaj Kolbe

Dato : 20-02-01 13:34

Hejsa

> [...]
> navn, adresse, tlf og email. er der nogen der har nogle script
> eksembler hvordan date bliver lagt ind og hvordan jeg får dem ud på en

http://www.webcafe.dk/php/artikler/250/phpa250.php3 viser hvordan du laver
en simpel gæstebog. Jeg ved ikke om det kan bruges som udgangspunkt?

Nikolaj
--
http://webcafe.dk - Dansk site om udvikling til WWW
Lær at mestre PHP, HTML, Java, Perl, SSI og gode Webdesign-dyder

Fra : Henrik Jensen

Dato : 20-02-01 15:29

> [...]

http://www.webcafe.dk/php/artikler/250/phpa250.php3 viser hvordan du laver
en simpel gæstebog. Jeg ved ikke om det kan bruges som udgangspunkt?

Ellers - hvis det _virkelig_ skal være simpelt:

<?php
$thx_msg = "Tak!<br />";
$err1_msg = "Handlingen mislykkedes - prøv igen!";
$welcome_msg = "<form>Navn:<br /><input type=\"text\" name=\"navn\"
maxlength=\"64\"><br />".
"Telefon:<br /><input type=\"text\" name=\"tel\"
maxlength=\"16\"><br />".
"Email:<br /><input type=\"text\" name=\"email\"
maxlength=\"64\"><br />".
"<input type=\"hidden\" name=\"update\" value=\"yes\">".
"<input type=\"submit\" value=\" OK! \">".
"<input type=\"reset\" value=\"Cancel!\">";

$table = "TABELNAVN";
$sql1 = "select * from $table";
$sql2 = "insert into $table values ('', '$navn', '$email', '$tel')";
?>

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<head>
<?
if (isset ($update)){ ?>
<META HTTP-EQUIV=REFRESH CONTENT="2; URL=ENELLERANDENSIDE.HTM; ">
<? }

?>
<title>Untitled</title>
</head>

<?php if ($update == "yes"){
require ($DOCUMENT_ROOT . '/connect.inc');
if (mysql_query ($sql2))
echo $thx_msg;
else echo $err1_msg;
echo $welcome_msg;
}

else {
echo $welcome_msg;
}

echo "<table border=\"1\"

require ($DOCUMENT_ROOT."/connect.inc");
$result = mysql_query ($sql1);
while ($myrow = mysql_fetch_array($result))
echo "</table>";
mysql_close();
?>

--
/Henrik
- Stay in the rhythm!

Fra : Jesper L Hansen

Dato : 21-02-01 00:05

Tak for svarene begge to..

Men hvad betyder linien
require ($DOCUMENT_ROOT . '/connect.inc');
i Henriks eksembel ?

Med venlig hilsen
Jesper L. Hansen

Fra : Henrik Petersen

Dato : 21-02-01 00:22

> Men hvad betyder linien
> require ($DOCUMENT_ROOT . '/connect.inc');
> i Henriks eksembel ?

Det betyder blot, at du inkluderer filen "connect.inc", som er placeret i
din "hoved-web-mappe", dokumentroden.

At der anvendes "require" i stedet for "include" gør, at scriptet stopper,
hvis filen ikke kan inkluderes (hvis den f.eks. er blevet slettet ved en
fejl). Hvis der havde være anvendt "include", ville scriptet køre færdigt...

Henrik Petersen

Fjern Otto Leisner programmet fra min e-mailadresse,
hvis du vil sende e-mail til mig!

Fra : Nikolaj Kolbe

Dato : 21-02-01 08:46

On Tue, 20 Feb 2001, Henrik Petersen wrote:

> Det betyder blot, at du inkluderer filen "connect.inc", som er placeret i
> din "hoved-web-mappe", dokumentroden.

Men såvidt jeg kan se, listede du ikke eksempelkode for "connect.inc" i
forrige indlæg. Så bliver det jo lidt svært for spørgeren at komme videre

Nikolaj

Fra : Thomas Jensen, pil.d~

Dato : 21-02-01 08:51

On Wed, 21 Feb 2001 07:46:04 GMT, Nikolaj Kolbe <kolbe@cs.auc.dk>
wrote:

>Men såvidt jeg kan se, listede du ikke eksempelkode for "connect.inc" i
>forrige indlæg. Så bliver det jo lidt svært for spørgeren at komme videre

<kæphest>
og connect.inc indeholder brugernavn/password til databasen?

jeg formoder at .inc ikke bliver parset af nogen fortolker, men bliver
vist i klar tekst hvis jeg requester www.domæne.dk/connect.inc

smart?
<kæphest>

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 21-02-01 10:23

"Thomas Jensen, pil.dk" <tj@dev.null> skrev i en meddelelse

> [...]
> og connect.inc indeholder brugernavn/password til databasen?
>
> jeg formoder at .inc ikke bliver parset af nogen fortolker, men bliver

<galophest>

Man kunne jo også bare sætte sin webserver op til ikke at give adgang til
..inc filer :)

</galophest>

--
Mvh. Nezar Nielsen

Fra : Thomas Jensen, pil.d~

Dato : 21-02-01 10:27

On Wed, 21 Feb 2001 09:22:34 GMT, "Nezar Nielsen" <fez@fez.dk> wrote:

><galophest>
>
>Man kunne jo også bare sætte sin webserver op til ikke at give adgang til
>.inc filer :)
>
></galophest>

<kanin>
og når man så flytter til en anden webserver er det noget man
glemmer...

eller der kommer en ny bofh til som slår det fra fordi han ikke lige
kan gennemsku meningen m. den slags pop, når man ligeså godt kan gøre
tingene rigtigt

for ikke at tale om de filfælde hvor brugeren ikke selv er root på
boxen hos deres isp... (det forekommer)
</kanin>

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Henrik Jensen

Dato : 21-02-01 12:10

> [...]
> tingene rigtigt
>
> for ikke at tale om de filfælde hvor brugeren ikke selv er root på

<sovetryne>
altså... Nu har jeg mit webhotel hos worldonline, og der er inc-filer sat op
til specifikt _ikke_ at blive returneret fra serveren. Det var egentlig mit
indtryk at dette var sådan rimelig standard...? Men det er måske bare en
wol-ting.
Anyway, så er det i hvert fald korrekt at den indeholder selve tilslutningen
til databasen, og når jeg benytter require i stedet for include er det
selvfølgelig fordi resten af siden ikke giver mening hvis databasen ikke er
tilgængelig. Min connect.inc indeholder i sig selv noget html der på en pæn
måde fortæller brugeren at der ikke er adgang lige nu - hvis det skulle gå
så galt
</sovetryne>

--
/Henrik
- Stay in the rhythm!

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 21-02-01 13:32

> <kanin>
> og når man så flytter til en anden webserver er det noget man
> glemmer...

<tudse>
Man flytter vel alle filer incl. .htaccess, så det skulle da gerne flytte
med (medmindre man selvfølgelig flytter til et sted hvor .htaccess ikke
bliver fortolket eller andet).
</tudse>

men ja, at smide det i filer udenfor webscope må være det bedste valg, hvis
man er bekymret for om andre skal få adgang til det (tænk hvis ens bofh en
dag kom til at slå fortolkning af .php-filer fra).

--
Mvh. Nezar Nielsen

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 21-02-01 10:26

On Wed, 21 Feb 2001 09:22:34 GMT, Nezar Nielsen wrote:

><galophest>
>
>Man kunne jo også bare sætte sin webserver op til ikke at give adgang til
>.inc filer :)
>
></galophest>

Og når man så en dag får brug for at gøre en .inc-fil tilgængelig via
webserveren, fordi ole-bent skal se noget slamkode?

--
Søren O.

http://chewbacca.dk/disclaimer/

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 21-02-01 13:37

"Søren Boll Overgaard" <luser@inet.tele.fw1.dk> skrev i en meddelelse

> Og når man så en dag får brug for at gøre en .inc-fil tilgængelig via
> webserveren, fordi ole-bent skal se noget slamkode?

så siger man at han må?

<files *.inc>
deny from all
allow from ole-bent.birger.dk
</files>

eller hvis man er flink laver man et link:

ln -s hemmelig.inc tilole-bent.phps

så får han også fine farver :)

--
Mvh. Nezar Nielsen

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 21-02-01 14:48

On Wed, 21 Feb 2001 12:37:03 GMT, Nezar Nielsen wrote:

> [...]
> allow from ole-bent.birger.dk
></files>
>
>eller hvis man er flink laver man et link:

Prøv du blot at skrive til eksempelvis tdc@, og hør hvor meget de skal have
for at lave ovenstående ændringer.
Umiddelbart vil mit gæt være at de vil tilbyde dig en dedikeret box, og
fakturere dig derefter.

Fra : Thomas Jensen, pil.d~

Dato : 21-02-01 14:57

On 21 Feb 2001 13:48:24 GMT, luser@inet.tele.fw1.dk (Søren Boll
Overgaard) wrote:

> [...]
>for at lave ovenstående ændringer.
>Umiddelbart vil mit gæt være at de vil tilbyde dig en dedikeret box, og

man har i al fald ikke adgang til at uploade filer startende m. "."
(eg. .htaccess) hos bemeldte isp.

Så vi er ude i en facilitymanagement-aftale m. Oracle og tilhørende
driftshåndbog og servicekontrakt

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 21-02-01 16:43

"Thomas Jensen, pil.dk" <tj@dev.null> skrev i en meddelelse

Jeg cutter det lige short og svarer 2 in one:

> man har i al fald ikke adgang til at uploade filer startende m. "."
> (eg. .htaccess) hos bemeldte isp.
>
> Så vi er ude i en facilitymanagement-aftale m. Oracle og tilhørende
> driftshåndbog og servicekontrakt

Haha, hvis jeg havde noget websnask liggende hos dem, ville jeg nok have
haft en sådan aftale i forvejen - uden adgang til simple ting som
..htaccess-tryllerier (og evt. en shell) synes jeg ikke det er en service jeg
kan leve med(ikke at jeg alligevel laver noget privat, der er så vigtigt, at
jeg gider betale de høje priser for en ekstrahøj driftssikkerhed(osv.), som
man nu gør hos TDC/@).

Oracle kunne det være sjovt at prøve at udforske, men jeg tror, at på
nuværende tidspunkt er det begrænset hvor mange af discount-webhotellerne,
man har adgang til det hos :)

--
Mvh. Nezar Nielsen