Amerikansk ophavsret
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 30-08-02 16:22

På en privat amerikansk musikhjemmeside uden reklamer fandt jeg denne
notits:

"DISCLAIMER & COPYRIGHT

The use of images, texts, lyrics and realaudio/video files on this
website (www.classicwhitney.com) are used in a not for profit manner and
therefore consitute fair use of said items. All images, texts, lyrics
and audio recordings remain the copyright of their respective owners."

Det er mit indtryk, at der ikke er spurgt direkte om lov til at bruge
det nævnte materiale. Jeg går ud fra, at citatet afspejler amerikansk
lovgivning. Sådan er det ikke med dansk ophavsretssikret materiale, vel?

Hvad hvis man som dansker anvender amerikansk materiale af nævnte arter
på sin hjemmeside, gælder så det samme - at det er noget, man har lov
til, når man ikke tjener på det?

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-08-02 17:04

Peter Brandt Nielsen skrev:

>På en privat amerikansk musikhjemmeside uden reklamer fandt jeg denne
>notits:

Kun fantasien sætter grænser.

> [...]
>therefore consitute fair use of said items. All images, texts, lyrics
>and audio recordings remain the copyright of their respective owners."

Andre steder kan du f.eks. se at det er lovligt at hente den
slags hvis du sletter det inden for 24 timer.

>Det er mit indtryk, at der ikke er spurgt direkte om lov til at bruge
>det nævnte materiale. Jeg går ud fra, at citatet afspejler amerikansk
>lovgivning.

Det gør det ikke. Det afspejler en fuskers forsøg på at
camouflere sine ulovligheder. Læs evt. her:

   http://www.templetons.com/brad/copymyths.html

>Sådan er det ikke med dansk ophavsretssikret materiale, vel?

Nej.

>Hvad hvis man som dansker anvender amerikansk materiale af nævnte arter
>på sin hjemmeside, gælder så det samme - at det er noget, man har lov
>til, når man ikke tjener på det?

Nej. Der er internationale aftaler om ophavsretten, og mig
bekendt (begrænset viden) er de stort set ens 'overalt'.

Jeg tog et hurtigt kik på denne her side og nogle undersider, men
det er ret uoverskueligt, og jeg ved ikke hvad loven om ophavsret
hedder på amerikansk.

   http://www.lawsource.com/also/

--
Bertel

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 30-08-02 22:19

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det gør det ikke. Det afspejler en fuskers forsøg på at
> camouflere sine ulovligheder.

Okay, jeg godtager dit svar, som jeg takker for.

> http://www.templetons.com/brad/copymyths.html

En god side. Den nævner visse friheder, som man har i forhold til
ophavsretten, men det synes ikke at være så bredt, som mit citat synes
at henholde sig til.

--
Peter Brandt Nielsen / http://brandtnielsen.adr.dk
»Vorherre har skabt kameraerne klaptræerne / klippebordene biograferne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-02 07:12

Peter Brandt Nielsen skrev:

>En god side. Den nævner visse friheder, som man har i forhold til
>ophavsretten, men det synes ikke at være så bredt, som mit citat synes
>at henholde sig til.

Jeg regner med (uden a have læst præcist om det) at "fair use"
svarer til det vi kalder 'citatretten'.

--
Bertel

Fra : Michael Michelsen

Dato : 31-08-02 19:07

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote in message news:<0hn0nuohq3qt6q6q4poeft2d8msktmic1u@news.telia.dk>...

> Jeg regner med (uden a have læst præcist om det) at "fair use"
> svarer til det vi kalder 'citatretten'.

I medfør af Bernerkonventionen skal udenlandske værker som anvendes i
Danmark nyde samme beskyttelse som danske værker. Heldigvis - ellers
var man nødt til at sætte sig ind i hele verdens forskellige
lovgivninger.

Skal man sammenligne "fair use" i copyrightlovgivningen med noget er
citatretten alt for smal. I den danske/nordiske lovgivning er aftale-
og tvangslicensområderne samt adgangen til kopiering til privat brug -
altså indskrænkningerne i ophavsretten langt mere sammenlignelige og
centrale i forhold til "fair use". Men da copyright er en handelsvare
og ophavsret en personlig rettighed, skal man være forsigtig med
lighedstegnene og sammenligningerne.

Med venlig hilsen
Michael Michelsen