E-post spærret i 6 måneder. Politik eller ~
Fra : Børgesen

Dato : 30-08-02 11:52

Flere Intenetselskaber har den regel, at hvis et abonnement opsiges eller
spærres er e-postadressen låst i 6 måneder.

Nu har et Internetselskab lukket en internetkonto med tilhørende e-post ved
en fejl, og kunden vil selvfølgelig gerne have sin e-post adresse tilbage.
Selskabet melder, at det ikke kan lade sig gøre grundet 6-måneders reglen.

Er 6 månedersreglen en firmapolitik eller er det lovbestemt.

Nogen der ved, om det er muligt at få genoprettet adressen, og om det kun er
internetudbyderen, man i givent fald kan henvende sig til?

Børgesen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-08-02 12:17

"Børgesen" <news@klog.dk> writes:

> [...]
>
> Nogen der ved, om det er muligt at få genoprettet adressen, og om det kun er
> internetudbyderen, man i givent fald kan henvende sig til?

Mit svar har intet med jura at gøre. Jeg var ude for at min
email-konto blev lukket uden varsel og efter at have snakket med en
del supportere fik jeg endelig fat på en der lød som om han vidste
lidt om hvad han snakkede om. I hvert fald indtil han fortalte at når
en mailkonto bliver lukket, så bliver adressen sat i karantæne i en
database 6 måneder, og i de 6 måneder kan man ikke komme til den. Da
jeg nægter at tro på at man laver en database som ingen mennesker har
adgang til bad jeg ham om at tjekke det lidt højere oppe i
hirakiet. Det skulle han nok, også selvom han naturligvis havde
ret. Nogle dage senere blev jeg ringet op fra en overordnet: Han
undskyldte mange gange, jeg fik min adresse tilbage og jeg fik
refunderet en måneds abonnement.

Moralen må være at det er udbyderen man skal snakke med og at det godt
kan lade sig gøre, selvom de påstår noget andet.

Hvis der virkelig er en lov om at de ikke må udlevere en adresse, så
vil jeg da også gerne høre om det.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Børgesen

Dato : 02-09-02 14:16

> [...]
> ret. Nogle dage senere blev jeg ringet op fra en overordnet: Han
> undskyldte mange gange, jeg fik min adresse tilbage og jeg fik

Nuvel. Jeg har konstateret at selskabet har "beholdt" adressen i 45 dage
efter abonnementet blev annuleret (ved selskabets fejl), før den blev sat
permanent i karantæne. Hvis du, Trine, gjorde indsigelse inden for de 45
dage, må man gætte på, at også din internetudbyder har kunnet hente adressen
tilbage.

Normalt vil man selvfølgelig opdage noget sådant langt inden, der er gået 45
dage. I dette tilfælde taler vi dog om en nystartet virksomhed, der ikke har
haft grund til at undersøge det, da firmaet ikke var startet endnu. Først da
EDBudstyr i den ny forretning sættes op, konstateres det, at e-postadressen
er annuleret. Ironisk nok er dette først sket nøjagtig på dag nr. 45.

> Hvis der virkelig er en lov om at de ikke må udlevere en adresse, så
> vil jeg da også gerne høre om det.

Ja, spørgsmålet består jo i sig endnu. Hvad sker der efter de 45 dage. Er
det muligt at få adressen igen, når den - som nævnt - er fjernet ved en
fejl?

Børgesen

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 02-09-02 22:24

>Ja, spørgsmålet består jo i sig endnu. Hvad sker der efter de 45 dage. Er
>det muligt at få adressen igen, når den - som nævnt - er fjernet ved en
>fejl?
[...]

Hvis udbyderen havde været CyberCity, havde det kun taget få sekunder
at genoprette mailkontoen.

Udbyderen burde da også kunne se, at "tidligere" ejer og ny ejer, er
en og samme person. Af samme årsag, vil karantænen også være
unødvendig.
Det kan sagtens lade sig gøre - det er bare et spørgsmål om vilje, er
jeg overbevist om.

/Henrik