Dansk Vestindien
Fra : Philip Sampson

Dato : 29-08-02 17:30

Lidt stof fra Ritzaus Bureau. Udsendt i dag:

TELEGRAM

291458 8/2002 4I DANSK VESTINDIEN, Danmark og USA graver i fælles fortid
Midt i det storpolitiske bulder er der i al stilfærdighed indgået en
samarbejdsaftale mellem Danmark og USA. Det drejer sig om en registrering af
arkivalier fra den periode, de vestindiske øer - St. Thomas, St. John og St.
Croix - var på danske hænder. Den danske centraladministrations arkivalier
befinder sig i Rigsarkivet i København, mens de lokale arkiver fortsat
opbevares på øerne. Men nu udarbejdes der en fælles registrant for
samlingerne.
Den 10. september udsender Syddansk Universitetsforlag registrantens første
bind, som præsenteres af kulturminister Brian Mikkelsen (K) ved en reception
i Kulturministeriet. Det er en af Rigsarkivets seniorforskere, cand.mag.
Erik Gøbel, der har udarbejdet bindet, som er på engelsk og har den meget
saglige titel: "A Guide to Sources for the History of the Danish West Indies
(U.S. Virgin Islands), 1671 -1917".
De tre vestindiske øer kom i dansk besiddelse henholdsvis 1671, 1717 og
1733. Og i 1917, nu for 85 år siden, solgte vi dem til USA efter en voldsom
og følelsesladet debat og en vejledende folkeafstamning i 1916. Det var i
øvrigt den første folkeafstemning i Danmark.
/ritzau/

Fra : erik

Dato : 30-08-02 01:35

Mange tak for den oplysning!
Jeg har selv gået og rodet i lokalarkiverne derovre - det var en rodet
affære.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-08-02 07:00

On Fri, 30 Aug 2002 02:34:36 +0200, erik wrote:

>Jeg har selv gået og rodet i lokalarkiverne derovre

Aha, nå det er dig!!! Så tror da pokker at vi andre aldrig kan finde
det vi skal bruge

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : erik

Dato : 01-09-02 13:06

Har du været på "lokalarkivet" i Charlotte Amalie?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-09-02 13:35

On Sun, 1 Sep 2002 14:05:53 +0200, erik wrote:

>"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

>Har du været på "lokalarkivet" i Charlotte Amalie?

Nej, det har jeg ikke. Jeg forsøgte mig med en sproglig morsomhed (at
gå og rode = at lave rod), men det smuttede vist

Venlig hilsen
Kurt hansen

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 01-09-02 17:48

Mmm - jeg var der i 1992 - og igen i 2002: Fik på Whim en utrolig
service: i 92 fik jeg lov at se de originale kirkebøger (og fandt min
tipoldefars bryllup i F'sted). I 2002 fik jeg stillet mikrofilm til
rådighed.

Rod?!

For øvrigt: På St. Thomas var der mere rodet (i 92) - ved ikke hvordan
det er i dag

venlig hilsen

Martin

--
And don't forget to boogie

www.ammentorp.org

Fra : erik

Dato : 01-09-02 20:27

Også jeg fik en upåklagelig og enestående behandling på Skt. Croix i 1993 -
det var som sagt lige arkivet på Skt. Thomas der dukkede frem af
hukommelsen.

Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 02-09-02 15:28

Kan man forvente svar hvis man skriver til disse lokal arkiver eller skal
man møde op personligt?

Poul Erik Nikolajsen

Fra : erik

Dato : 02-09-02 18:44

Prøv at skrive (og gerne flere gange), det koster kun et frimærke; men dit
ærinde skal være meget præcist.
Og selv historikere / arkivarer får ikke altid adgang ved personligt
fremmøde! Det har nok noget med vinden og stjernerne at gøre

Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 03-09-02 08:24

Har du adresserne på de lokale arkiver i Vestindien?
Jeg ahr forsøgt at finde dem på nettet, men uden held :(

Mvh
Poul Erik

Fra : erik

Dato : 04-09-02 06:50

Nu skal jeg nok lige passe lidt på med hvad jeg kalder "vestindiske
arkiver". Så vidt jeg ved findes der vestindiske arkivalier på Rigsarkivet,
National Archive i Washington og div. mindre samlinger spredt på de 3 øer.
Disse mindre samlinger er f.eks. kirke(gårds)regnskaber, private
plantagearkiver - og på Skt. Croix i "Office of Deeds" registrene (!) til
panteprotokollerne (sidstnævnte findes på Rigsarkivet). Her er hvad jeg har
af webadresser.
http://www.horlacher.org/usviris/index.html
http://www.dkconsulateusvi.com/HDC/index.html
http://www.dkconsulateusvi.com/index.html
http://www.rootsweb.com/~usvi/
PS: Der er en forening "Dansk Westindisk forening" der har stor expertise,
prøv at kontakt dem.

Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 04-09-02 15:37

Tak for adresserne.

Fra : Erik Rahbek Østergaa~

Dato : 02-09-02 21:03

> [...]
> saglige titel: "A Guide to Sources for the History of the Danish West Indies

Et sådant bind, - kan det tænkes, - i disse edb -tider, at dette værk
bliver lagt på "nettet" ?

mvh.
Erik