tidsbeskæftigelse til en Beagle
Fra : Ulrik Balsgaard

Dato : 29-08-02 10:17

Hej,

er der nogle der har et forslag til, hvordan man får en Beagle til at undgå
at den gnaver i væggene, når den er alene hjemme. den har mange ting at
gnave i, men det hjælper ikke.

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 31-08-02 11:43

"Ulrik Balsgaard" <ub@nek.dk> wrote in message
> [...]
undgå
> at den gnaver i væggene, når den er alene hjemme. den har mange ting at

Hej Ulrik

Nu kender jeg ikke en Beagels psyke specielt.

Men ved problemløsning af hundeproblemer er der nogle regler man kan følge
for at få problemet afklaret og løst.

1: Beskriv problemet uden at fortolke det.(Har du jo gjort delvis)
2: Afdæk årsagen til problemet
3: Analyser årsagen, adskil årsag og virkning
4: Udpeg den egentlige årsag.
5: Opsæt mål og delmål for løsningerne.
6: Iværksæt træningen eller løsningen

I dit indlæg har du både beskrevet problem og årsag, nemlig din hund bidder
i vægen årsag at den er allene hjemme.

Løsningen burde da være enkelt, nemlig at sørge for at den aldrig er allene
hjemme.
er den ikke det er problemet løst.

Men den løsning dur med garanti ikke, så hvad så.

Næste trin i årsagen er at hunden ikke kan være allene hjemme. så mon ikke
det er der vi skal sætte ind.
Altså problemet er ikke at den gnaver i vægen, men at den ikke kan være
allene hjemme.

Hvorfor kan den nu ikke det, hvad er forskellen på at være allene og ikke
allene hjemme, jo det er at være sammen med nogen, og hvad er det for en
drift i hunden der gør at hunde kan lide at være sammen med nogen ja lige
frem har trang til det.

Jo det er de sochiale drifter, dem kan den kun få stimuleret og
tilfredsstillet hvis den er sammen med dens flok.
(Flokdriften er en af hundens stærkeste drifter)

Så årsagen til at den ikke kan være allene hjemme er at den så ikke kan få
tilfredsstillet og stimuleret sine sociale drifter, og vi ved at det kan
give depresioner store endda.

Så målet for problemløsningen bør derfor være, at hver gang hunden skal være
allene hjemme er den mættet med sochialt samvær og dens drifter og trang
hertil skal være fyldt op så den i et tidsrum kan slappe af.

Delmål: hunden skal selv ønske at være lidt allene inden man forlader den.

Og hvornår er en hund så mest tilbøjeligt til at ville det.

Jo lige efter en jagt altså stor fysisk aktivitet og ummiddelbart her efter
at spise sig mæt, og have nusset og leget med flokken.

En træt hund der lige har spist er træt og tilfredsstillet sochialt, vil
ikke de første mange timer kræve social stimulans.

Så løsningen

Sørge for at din hund er træt af fysisk leg med dig og at den er mæt, lige
inden du forlader den.

Hunden vil nu ikke have behov for at skulle beskæftige sig selv, de næste
mange timer, for det har du sørget for.

Ja jeg ved godt at det kan betyde at nogle må stå et par timer før op om
morgenen for at få luftet, leget og trænet deres hund.
men sådan er det bare (Sikke et hundeliv)

Der findes andre løsningsforeslag så som at nare hunden til at tro den ikke
er allene, lad radion køre spred godbidder ud den kan beskæftige sig med osv
osv.

Min erfarring siger mig at det sjælden er særligt effektivt, det afhjælper
ikke hundens trang til samvær det afleder blot problemet midligertidigt.

Eneste holdbare løsning er at tilfredsstille de drifter i hunden som er
understimmulerede.
Hunde med understimmulerede drifter bliver psykisk syge, og kan begynde at
opføre sig på de mærkeligste måder, så som at gnave i væggene.

Har man en meget sochial anlagt hund, er det de sochiale drifter
(Flokdriften) der skal stimmuleres, og hos nogen er det jagtdriften der skal
stimuleres.

Men stimulerer man den ene drift kan man godt samtidig også stimulere den
anden,

Bla. At udføre et langt og vanskeligt sporsøg med sin hund, stimmulerer
begge behov for hunden.

Det virker faktisk hver gang, jeg har ihvertfald aldrig været ude for at
overnævnte metode har svigtet.
En hund der har tilfredsstillet sine drifter er en tilfreds hund, og
tilfredsse hunde volder aldrig problemer.

Håber du kan bruge dette.
Med venlig hilsen
Bjarne Østergård