Req: Borland C++ Builder <--> Microsoft Vi~
Fra : Chief One

Dato : 29-08-02 10:02

Hejza!

Lige et spørgsmål fra en Newbie i C++ programmering.

Hvilket af de ovennævnte tools er bedst for en som mig der vi lære C++
programmering???

Var der ikke også noget med at de har kunnet fåes som tillæg til forskellige
data-/programmerings magasiner???

Hvor kan de ellers fåes til en "rimelig" pris, og hvilken version skal jeg
gå efter???

På forhånd tak

Newbie'n

Fra : Peter Jensen

Dato : 29-08-02 11:57

Chief One <Chief@one.com> scribbled:

> Lige et spørgsmål fra en Newbie i C++ programmering.

Du burde lige vide at et spørgsmål som dette kan starte en religionskrig ...

> Hvilket af de ovennævnte tools er bedst for en som mig der vi lære C++
> programmering???

Hvis du vil lave korrekt C++, så skal du ikke bruge MSVC, da den afviger fra
standarderne på flere punkter end borlands.

Hvis du hurtigt vil lave grafiske brugerflader vil jeg også anbefale Borland
C++ builder.

> Var der ikke også noget med at de har kunnet fåes som tillæg til
> forskellige data-/programmerings magasiner???

Har ikke hørt om det ...

> Hvor kan de ellers fåes til en "rimelig" pris, og hvilken version
> skal jeg gå efter???

Der findes billige studenterversioner af Borlands compilere. Du kan endda få
selve compileren (uden andet end C++, alså ingen GUI komponenter) gratis på
deres hjemmeside. Et alternativ er gcc, men jeg antager at du ikke bruger
Linux.

Jeg kender ikke prispolitikken hos MS, men hvis det er ligesom med resten af
deres produkter, så ...

--
PeKaJe

Fra : Morten Liebach

Dato : 29-08-02 14:27

In article <3d6dfe02$0$240$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Peter Jensen wrote:
> [...]
> standarderne på flere punkter end borlands.
>
> Hvis du hurtigt vil lave grafiske brugerflader vil jeg også anbefale Borland

Jeg har MSVC 5.0 fra min udgave af 'Computing using C++ and Object
Technology' af William H. Ford og William R. Topp (ISBN 0-13-268152-8).

Men MSVC 5.0 er for gammel og rådden, jeg mener 'C++ How to Program' af
Deitel & Deitel (ISBN 0-13-089571-7) har MSVC 6.0 bundled med, og det er
vist langt bedre.

Begge bøger koster nok 600+ kr.

Jeg må indrømme at jeg ikke har brugt noget MSVC, jeg er klart mest
til Unix & gcc(1).

> [...]
> deres hjemmeside. Et alternativ er gcc, men jeg antager at du ikke bruger

GCC findes til praktisk talt alle versioner af Windows og alt Unix
lignende. For Windowsversion af gcc se http://www.delorie.com/djgpp/.

Der er vist også noget grafisk brugerflade noget der ...

> Jeg kender ikke prispolitikken hos MS, men hvis det er ligesom med resten af
> deres produkter, så ...

Studierabat. Jeg har set MSVC .NET til 1860 incl. moms. Men det er jo
også en sjat penge.

Morten

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-08-02 15:46

"Morten Liebach" <m@miracle.mongers.org> wrote in message

> Men MSVC 5.0 er for gammel og rådden, jeg mener 'C++ How to Program' af
> Deitel & Deitel (ISBN 0-13-089571-7) har MSVC 6.0 bundled med, og det er
> vist langt bedre.

I relation til C++ implementering, er MSVC 5 og MSVC 6 praktisk taget
identiske.
MSVC 5 var en klar, og tiltrængt, forbedring i forhold til MSVC 4.2
MSVC.NET er en klar, og tiltrængt, forbedring i forhold til MSVC 6.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-02 14:57

Peter Jensen skrev:

> [...]
>deres hjemmeside. Et alternativ er gcc, men jeg antager at du ikke bruger

Jeg bruger BC++ 5.5 og GCC under Windows (98 og 2000). Begge er
gratis og gode (overholder standarden).

--
Bertel

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-08-02 15:52

"Chief One" <Chief@one.com> wrote in message

> Hvilket af de ovennævnte tools er bedst for en som mig der vi lære C++
> programmering???

Hvis du vil lære C++ programmering, er værktøjet ikke det vigtigste, udover
at man skal have en rimelig moderne C++ compiler.
Såvel Microsoft Visual C++.NET som Borland C++Builder V5.0 og V6.0 opfylder
det krav i en sådan grad at det ikke udgør nogen begrænsning for
indlæringsprocessen. Undgå om muligt Microsoft Visual C++ V6.0 og tidligere.

Det er langt vigtigere at du vælger en _god_ bog at lære fra, eller på anden
måde sikrer at du får god information om hvordan man bruger C++. (Det har
ofte været debateret på denne gruppe - søg på google).
Den slags information følger typisk ikke med compilerne. De har, forståeligt
nok, tendens til at fremhæve de særlige egenskaber ved værktøjet. Det binder
ofte en selv og ens programmer unødvendigt meget til een bestemt compiler.

Jeg tøver ikke med at anbefale bogen
Accelerated C++
Andrew Koenig and Barbara E. Moo
ISBN 0-201-70353-X
hvis du har programmeret lidt før.
Den dækker ikke hele sproget, men fokuserer på de mest nyttige ting for
applikations-udviklere.

[8<8<8<]

> Hvor kan de ellers fåes til en "rimelig" pris, og hvilken version skal
> jeg gå efter???

Hvis du kører MS-Windows findes der en række gratis C++ compilere (der har
været nævnt en række på denne gruppe for nyligt - søg på google).

Du kan bruge Borland C++ V5.5.1 med tilhørende Turbo Debugger gratis, som
kan hentes fra
http://www.borland.com/products/downloads/download_cbuilder.html#
Det fungerer glimrende sammen med "Accelerated C++". Sourcekode med
tilhørende makefile til Borland C++ V5.5.1 kan hentes fra bogens hjemmeside
(http://www.acceleratedcpp.com/)

Du kan hente tidsbegrænsede trial udgaver af både Microsoft Visual
Studio.NET (http://msdn.microsoft.com/vstudio/productinfo/trial.asp) og
Borland C++Builder V6.0
(http://www.borland.com/products/downloads/download_cbuilder.html)

Hvis du kører Linux har du gcc lige ved hånden, og du kan også hente Kylix 3
Open Edition (C++Builder til Linux) fra Borland
http://www.borland.com/products/downloads/download_kylix.html

Se eventuelt også
http://groups.google.com/groups?dq=&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=3c34
8eff%240%2438003%24edfadb0f%40dspool01.news.tele.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fq%
3Dg:thl3857668390d%26dq%3D%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26sel
m%3D3c348eff%25240%252438003%2524edfadb0f%2540dspool01.news.tele.dk

Venlig hilsen

Mogens Hansen