Kikærter
Fra : Jesper Jensen

Dato : 28-08-02 16:22

Inspireret af falafel diskussionen har jeg købt nogle kikærter hos
grønthandleren, sat dem i blød i et par dage og er nu ved at koge dem.

Men det lugter godt nok en anelse, er det normalt.
Jeg ved ikke om det er en decideret grim lugt, men helt behagelig er
den ikke.

Jesper.

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 28-08-02 16:29

Jesper Jensen <jesperhjensen@yahoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fgqpmukii2ighdl5gqp4k40caschgforcd@4ax.com...
> [...]
>
> Men det lugter godt nok en anelse, er det normalt.
> Jeg ved ikke om det er en decideret grim lugt, men helt behagelig er

Hej Jesper
Nu kan jeg jo ikke lugte gennem computeren, men hvis du er det mindste i
tvivl, så smid dem ud.
Kikærter skal kun stå i blød natten over og hvis du har ladet dem stå og
ovenikøbet på køkkenbordet her i varmen, kunne det måske være årsagen.
Kikærter lugter ikke rigtig af noget synes jeg måske lidt henad kål men
svagt. Det er godt nok en måneds tid siden jeg sidst lavede hommus, men jeg
erindrer ikke at have bemærket nogen lugt.
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Jesper Jensen

Dato : 28-08-02 18:36

Tak for svarene om kikærter.
Iflg. posen kan de sagtens holde sig, så det må næsten være fordi de
har stået for længe i vandet.

Jeg prøver lidt kortere tid en anden dag.

Jesper.

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 28-08-02 22:30

"Jesper Jensen" skrev:
> Jeg prøver lidt kortere tid en anden dag.

Husk også at hælde det gamle vand fra, og tilsætte frisk før kogning..

Mvh, Lars

Fra : Mae

Dato : 28-08-02 16:47

et par dage....not good.... 10-12 timer er det mest optimale og så koge dem
i 1 time, så bliver de rigtig gode...
havde de overskredet udløbsdatoen??

//Mae

Fra : Mikkel Winther

Dato : 28-08-02 23:22

> "Jesper Jensen" <jesperhjensen@yahoo.dk> wrote in message

[TOP POSTING RETTET]
"Mae" <espressopigenREMOVE@hotmailREMOVE.com> wrote in message
> et par dage....not good.... 10-12 timer er det mest optimale og så koge
dem
> i 1 time, så bliver de rigtig gode...
> havde de overskredet udløbsdatoen??

I alle opskrifter med kikærter står der, at man skal koge dem i 1 time, men
jeg synes ikke det gør dem møre nok. Jeg ender altid med at koge dem minimum
1½ time.

m.
--
"You're speechless, I see! A fine quality in a wife!"
from "Aladdin", 1992

Fra : Papercut

Dato : 28-08-02 17:43

> [...]

> Men det lugter godt nok en anelse, er det normalt.
> Jeg ved ikke om det er en decideret grim lugt, men helt behagelig er

Et par dage er for meget at sætte dem i blød, men selv kikærter der ikke har
ligget i blød mere end natten over lugter temmelig kraftigt når de bliver
kogt, det er i hvert tilfælde vores mening her hjemme. Hvad de lugter af er
lidt svært at definere, man kan kun glæde sig over at de smager væsentlig
bedre.

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-02 08:11

Kikærter kan fint stå i blød i en dags tid, og derefter spire videre i
fugtigt miljø, ved at de skylles med friskt vand en gang om dagen eller
mere. Kikærterne og deres spirer smager fortræffeligt rå.

H.

Fra : Jens Bovbjerg

Dato : 29-08-02 15:04

Et godt råd som jeg måske har set i denne gruppe:
Hvis man kommer en teskefuld bagepulver i vandet efter kogning, er det meget
lettere at få skindet af de kogte kikærter.
Hvorfor ved jeg ikke.

Med venlig hilsen
Jens Bovbjerg

Fra : Peter Westh

Dato : 29-08-02 15:14

"Jesper Jensen" <jesperhjensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men det lugter godt nok en anelse, er det normalt.
> Jeg ved ikke om det er en decideret grim lugt, men helt behagelig er

Som andre har sagt, et par dage er alt for lang tid.

Et tip i sommervarmen: Når det er varmt i vejret er det en god ide at stille
kikærterne til udblødning i køleskabet, så undgåtr man den gæring, du har
oplevet.

Jeg koger for det meste kikærter 2 1/2 - 3 1/2 timer. Jo længere jo bedre.

MVH

Peter