Mindst tilladelige vægt på killinger ?
Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 28-08-02 13:52

Hje

Vores kat har lige født 7 killinger, den ene døde kort efter, og de andre
vejer mellem 60 og 90 gr stk, så de små.

Min veninde mener at det bedste ville være at katten kun beholder de 3 store
(80-90 gr) mens jeg mener de alle fortjener en chance, de patter fint, så de
skulle da nok kunne indhente det senere, hvad syntes I ?

VH
Gitte
Sacala´s Norske skovkatte

Fra : Grit Wessel

Dato : 28-08-02 14:03

> [...]
de
> skulle da nok kunne indhente det senere, hvad syntes I ?

Hej Gitte

Tillykke med killingerne.

Jeg har hørt om killinger ned til 60 g før - nogen af dem klarede det ikke
og andre klarede det fint. Det vigtigste er at de har livsgnisten og patter
fint, så skal de (højst sandsynligt) nok klare det.
Så længe de sutter, slås om patterne, tager på osv. synes jeg, at du skal
lade dem alle syv få en chance.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 28-08-02 16:06

Hej Gitte
Ja, de lyder desværre lidt små, som jeg har forstået det, så er den værste
risiko vist at lungerne ikke er færdigudviklede på små killinger. Dem jeg
har haft over 80 gram har klaret den. Jeg har haft en på ca 70, den klarede
den desværre ikke.

Er de født for tidligt ?

Hold øje med deres vægt, vej dem hver dag på nogenlunde samme tidspunkt og
skriv det ned. De skal tage på hver dag, ellers må du hjælpe dem med KMR
mælk.

Jeg har et excel-skema over mit ene kuld på 7, som jeg vejede hver dag, hvor
2 havde lidt start vanskeligheder. Du må gerne få det, hvis du vil
sammenligne. Bare sig til.

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 28-08-02 16:30

Hej Gitte

Der er ingen "mindste vægt" for nyfødte killinger - men selvfølgelig en
eller anden form for gennemsnitsvægt for de forskellige racer.
Burmeserkillinger ligger fx typisk på mellem 75-95 g., aby lidt højere (har
jeg ladet mig fortælle - mine var nogle små nogen og døde jo også senere) og
de store racer selvfølgeligt endnu højere.
Hvis killingerne ser ud til at trives - altså, de tager på og sutter
lystigt, ser jeg absolut ingen grund til at aflive nogle - kun hvis moderen
ser ud til at være i *meget* dårlig kondition pga. for mange killinger ville
jeg overveje at hjælpe til med lidt fodring, og hvis det ikke hjalp, så
kunne udstationering af et par killinger være en udvej... Men jeg ville som
sagt lade det være "op til" moderen.

Det kunne lyde som om, at hun- og hankat har fået lov til at gå lidt vel
længe sammen, og hvis de har parret i fx 6 dage, så kan der faktisk være 6
dages forskel på killingerne, da æggene bliver befrugtet med flere dages
mellemrum! Jeg lader derfor ikke mine katte parre i mere end 3 dage, netop
for at undgå, at der kommer for tidligt fødte killinger (for det er de jo
reelt...) samtidig med de "færdigbagte"

Mvh. Camilla

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 28-08-02 16:46

Hej

Den ene killing døde kort efter fødselen, men de 6 andre ser ud til at
trives fint, de slås lidt om patterne og virker livlige nok, så vi ser tiden
an.

Normalt plejer vores killinger de første 24-48 timer at tabe lidt i vægt
mens alle 6 faktisk har taget mellem 10-25 gr på siden de blev født natten
til tirsdag, så vi håber det bedste.

Moderen får RC Babycat og Hills foder på dåse til killinger.

VH
Gitte

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 28-08-02 17:24

On Wed, 28 Aug 2002 14:52:06 +0200, "Gitte Sacala Eriksen"
<DKSACALA@mail.dk> wrote:

>Min veninde mener at det bedste ville være at katten kun beholder de 3 store
>(80-90 gr) mens jeg mener de alle fortjener en chance, de patter fint, så de
>skulle da nok kunne indhente det senere, hvad syntes I ?

   Jeg er glad for at jeg ikke skelede til størrelse da vi skulle
vælge killinger. Vi skulle have 2 og resten skulle egentlig aflives -
men mormis fik 3 og jeg stod og skulle vælge mellem to sort/hvide. Jeg
fik naturligvis at vide at jeg burde vælge den største men jeg ku jo
så bedst lide den mindste. Og da den sidste skulle aflives hvis det
skule være helt rigtigt så var det jo et stort valg men så ku ejeren
jo ikke nænne at den sidste skulle aflives alligevel. Så presset kom
af mig - men jeg havde stadig svært ved at vælge - indtil en uges tid
efter da den største døde af sig selv. Så var jeg pludselig glad for
at jegi kke havde valgt den =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Helle Andersen

Dato : 28-08-02 20:10

Min somali vejede 68 g da han blev født og var den
mindste killing opdrætteren havde haft. Han klarede
sig helt uden hjælp og var da de var 4 uger gamle
den største af killingerne. Så livsvilje betyder også
en hel del. Han er stadig et madøre, men jeg forsøger
at huske på, at hvis han ikke havde været det, ville han
muligvis slet ikke have været i live

--
Helle
DK Tick-Tag