Afrikanske opskrifter
Fra : Søren Brix

Dato : 28-08-02 12:01

Hej

Jeg søger efter opskrifter på madretter fra det sydlige Afrika, da jeg i
forbindelse med et arrangement skal servere mad fra dette område. Ligger du
inde med opskrifter eller kender du et sted på nettet, hvor jeg kan finde
sådanne opskrifter?

Med venlig hilsen

Jenny

Fra : netper

Dato : 28-08-02 13:16

"Søren Brix" skrev d. 28-08-02 12:01 dette indlæg :
> [...]
Ligger du
> inde med opskrifter eller kender du et sted på nettet, hvor jeg kan

Hej jenny

Hvis du går ind på Alletiders Kogebog, så har jeg forsøgt at dele
opskrifterne op efter lande. og der er da også nogle stykker fra afrika,

http://www.dk-kogebogen.dk/land.php

Hvis det ikke gør noget at opskrifterne er på engelsk så er her et link
til hvad jeg tror er verdnens største opskriftside hvor du kan gå ind
under lande og finde opskriftere også

http://www.recipesource.com/

Håber du kan bruge noget af det

Mvh
Per Klausen

http://www.kandu.dk/

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 28-08-02 14:58

Søren Brix <jha74@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:akiagi$6e1$1@sunsite.dk...
> [...]
du
> inde med opskrifter eller kender du et sted på nettet, hvor jeg kan finde

Hej Jenny
Jeg synes at kunne huske fra en udsendelse i TV, at nationalretten i
Sydafrika blandt den sorte befolkning er Flæskesteg med brun sovs. Om de
spiser kartofler til husker jeg ikke. Men det du ønsker dig, skal jo nok
være lidt mere eksotisk.
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-08-02 15:47

Rikke Bachmann skrev:

> Jeg synes at kunne huske fra en udsendelse i TV, at nationalretten i
> Sydafrika blandt den sorte befolkning er Flæskesteg med brun sovs.

Og blandt den hvide befolkning - i hvert fald afrikaanerne - er det
almindeligt at lave frikadeller (som også hedder frikadeller). Sjov
oplevelse.

// Klaus

Fra : Steffi

Dato : 28-08-02 19:57

"Søren Brix" <jha74@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
du
> inde med opskrifter eller kender du et sted på nettet, hvor jeg kan finde

Hej Jenny

En lille måske ubetydelig hjælp er at kontakte skoler der har elever fra
disse områder.
Et eksempel herpå kan være Vitus Berin (det gamle Byggeteknisk højskole) i
Horsens.
De har mange elever fra hele verdenen og denne skole har også et
internationalt forum hvor eleverne dele traditioner.

Lena

Fra : Lone

Dato : 29-08-02 09:10

Hej Jenny.
Jeg har en hulens masse opskrifter fra Afrika;

Samosaer og Brinjaldip(auberginedip) fra Sydafrika,
Bhajia af søde kartofler(Østafrika),
Kaklo(banansnacks fra kenya),
Kunde(Majs- og bønneret) og Sortøjebønne-karry fra Østafrika,
Spinat med jordnødder og ugali(Majsgrød) fra Tanzania,
Fisk i stærk sovs(fra Elfenbenskysten),
Doro Wat(Gryderet med kylling fra Etiopien),
Gryderet med fisk(fra Ghana),
Piri-piri med rejer(fra Mozambique),
Jordnødderet med fisk (fra Sierra Leone),
Sosaties(Kebab fra Sydafrika),
Spinat med jordnøddesmør fra Den centralafrikanske Republik,
Karrykartofler(fra Østafrika),
Tatali(Snacks af melbananer fra Ghana),
Søde kartofler(fra Kenya),
Kålret fra Lesotho,
Kokosris(fra Sierra Leone),
Krydrede auberginer og gule ris med rosiner(fra Sydafrika),
Gulerodssambaro og karrykål( fra Tanzania),
Gulerodschutney(fra Østafrika),
Berberé(stærk chilipasta fra Etiopien),
Rød chutney med tomater og citron-achar(citron-pickles fra kenya),
Piri-piri (Pebersauce fra Mozambique)
Cape-chutney( fra Sydafrika)
Kokoskager(fra Sierra Leone),

Find ud af hvilke du vil bruge, og så skal jeg med det vums skrive
opskrifterne til dig.

KH Lone

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 29-08-02 10:39

Lone <lone@hjorth.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:BCkb9.36260$ww6.2729393@news010.worldonline.dk...
> Hej Jenny.
> Jeg har en hulens masse opskrifter fra Afrika;
>
> Sosaties(Kebab fra Sydafrika),
>
> Hej
Mon jeg kunne få opskriften på ovenstående?
Jeg blev lige pludselig helt sulten, selv om både jeg og ungerne kæmper med
en heftig maveinfluenza.
MVH Rikke

Fra : Lone

Dato : 29-08-02 11:19

Selvfølgelig...

Ingredienser:
450 g lammekød i tern
2 fed presset hvidløg
1 finthakket løg
1 tsk stødt ingefær
2 tsk stødt koriander
5 citronblade eller 1 tsk revet citronskal
2 tsk sukker +
60 ml. mælk
salt og peber

Til marinaden;
60 ml vineddike eller tamarindevand
1 tsk sukker
4 spsk karrypulver
1 tsk gurkemeje
1 spsk abrikosmarmelade
2 laurbærblade
1 finthakket, frisk chili uden kerner
salt

1. Læg lammeterningerne i en dyb skål og bland hvidløg, løg, ingefær,
koriander, salt og peber i.
2. Drys citronbladene eller -skallen og sukkeret henover og hæld mælken i.
Stil blandingen i køleskab i mindst 4 timer.
3. Til marinaden koges vineddiken sammen med sukker, karrypulver, gurkemeje,
abrikosmarmelade og salt. Lad den småkoge i 5 min, til sukkeret er opløst.
4. Lad marinaden køle af og tilsæt laurbærblade og chili under omrøring.
5. Hæld mælken fra kødblandingen. Læg kødet i skålen med marinade og bland
det godt sammen. Dæk det marinerede kød til og stil det i køleskabet natten
over.
6. Steg eller grill kødet på spyd. Opvarm saucen, og server den til.

KH Lone.

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 29-08-02 11:37

Lone <lone@hjorth.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Uvmb9.36746$ww6.2744366@news010.worldonline.dk...
> Selvfølgelig...
>
> Ingredienser:
> 450 g lammekød i tern
osv osv...

Tusind tak!!!!
MVH Rikke

Fra : Lone

Dato : 30-08-02 09:12

Hej Jenny.
Tak for din mail. Jeg lægger opskrifterne her i NG, så andre også kan få
glæde af dem...

Samosaer 12 stk fra Sydafrika.
300 g filodej
225 g finthakket stegt lam eller kylling
225 g letkogte blandede grønsager i tern
1 finthakket løg
2 fed presset hvidløg
½ tsk gurkemeje
2 finthakkede friske, grønne chili uden kerner
1 tsk frisk revet ingefær
1 tsk garam masala
4 finthakkede forårsløg
1 spsk friske, hakkede korianderblade
olie, citron- eller limesaft, salt
Ovn; 200 grader.
1. Varm olien på panden, og svits løgene til de er bløde. Derefter tilsættes
kød og grønsager under omrøring.
2. Tilsæt hvidløg, gurkemeje, chili og ingefær, smag til med salt. Kog ved
svag varme, til det er kogt sammen.
3. Tilsær garam masala, forårsløg og korianderblade. Tilsæt lidt citron-
eller limesaft. Rør rundt og sluk derefter for varmen.
4. Skær dejen ud i striber på ca 25 x 9 cm. En spsk af fyldet lægges på
midten og de foldes i en trekant. Luk kanterne med lidt vand.
5. Læg samosaerne på en smurt bageplade og bag dem i ca. 8 min. på hver
side.

VELBEKOMME
KH Lone

Fra : Lone

Dato : 30-08-02 09:17

Brinjaldip fra Sydafrika
(4 pers)
450 g auberginer
2 spsk citronsaft
2 spsk yoghurt
1 tsk oregano
1 fed presset hvidløg
olie, salt og peber

1. Læg auberginerne i en bageform. Rids overfladen og bag dem i 30 min.
eller indtil de er bløde. Lad dem køle af. Skær dem i halve, skrab kødet ned
i en skål og mos det.
2. Tilsæt citronsaft og yoghurt, oregano, hvidløg, salt og peber og blend
det hele, mens der undervejs tilsættes olie, til det får den ønskede
konsistens.

VELBEKOMME
KH Lone

Fra : Lone

Dato : 30-08-02 09:24

Piri-piri med rejer fra Mozambique.(4 pers.)
1 kg rejer i alt eller 6 kæmperejer pr pers.
3 fed presset hvidløg
citronsaft
smør eller olie
piri-pirisauce(se længere nede)

1. Læg rejerne i marinaden og rør rundt, så alle rejerne er dækket til.Lad
dem trække i 2-4 timer.
2. Når de har trukket, skal marinaden dryppe af, hvidløget tilsætttes,
hvorefter piri-pirien koger i 5 minutter, så den kan serveres med rejerne.
3. Grill rejerne og kom lidt citronsaft på dem, inden de serveres.
4. Hvis rejerne steges, varmes olien eller smørret først op og hvidløget
svitses ved svag varme i ½ minut, før rejerne kommes på. Skru op for varmen
og lad dem stege i 5 minutter. De skal vendes ofte, så de bliver gyldne på
alle sider.

Piri-piri:
2-4 friske finthakkede chilier uden kerner
saften fra 2 citroner
2 fed presset hvidløg
1 spsk friske, hakkede korianderblade eller hakket persille
1 spsk olie
peber

VELBEKOMME
KH Lone

Fra : Lone

Dato : 30-08-02 09:27

Sosaties fra Sydafrikaw(2-4 pers)

Opskriften har jeg sat ind her i NG en gang tidligere...

KH Lone

Fra : Lone

Dato : 30-08-02 09:37

Krydrede auberginer(4 pers.) fra Sydafrika
450 g auberginer skåret i 1 cm tykke skiver
2 spsk sesamfrø
1/4 - 1/2 rsk asafetida (kan fås i indiske specialforretninger)
1 tsk paprika
½ hakket grøn chili uden kerner(kan evt udelades)
saften af ½ citron eller lime
2 spsk friske hakkede korianderblade
olie, salt og peber
1. Læg aubergineskiver i et dørslag og drys dem med slat for at fjerne den
bitre smag. Lad skiverne trække i 15 minutter, hvorefter de skylles og
drypper af.
2. Opvarm olie i en stor pande og læg skiverne i. Steg dem på begge sider,
til de bliver bløde(de bliver kogt mere senere). Tag dem op og lad dem
dryppe af på et stykke køkkenrulle.
3. Hæld mere olie i, hvis det er nødvendigt, rist sesamfrøene og tilsæt
asafetida, ingefær, paprika, evt. chili, salt og peber. Rør rundt i
blandingen og steg den i ½ minut.
4. Læg nu aubergineskiverne tilbage på panden og rør citron- eller
limesaften i. Bland alle ingredienserne sammen, læg låg på og lad det simre
ved svag varme i 15 min. Drys med korianderblade før retten serveres.

VELBEKOMME
KH Lone

Fra : Lone

Dato : 30-08-02 09:43

Asafetida er også kendt som "heeng". Det er en rødlig, tørret harpiks som
har en stærk lugt og en hvidløgsagtig smag.

Den giver smag og er god for fordøjelsen, selvom den ofte beskrives som en
"kulinarisk absurditet".

KH Lone

Fra : Peter Westh

Dato : 01-09-02 16:09

> [...]
> har en stærk lugt og en hvidløgsagtig smag.
>
> Den giver smag og er god for fordøjelsen, selvom den ofte beskrives som

Det danske navn er "Dyvelsdræk".

/P

Fra : Lone

Dato : 30-08-02 09:40

Gule ris med rosiner(4 pers)
225 g ris
1 stang kanel
1 tsk gurkemeje
100 g rosiner
salt

1. Risene kommes i en gryde med kogende, og herefter tilsættes
kanelstangen, gurkemeje og slat. Lad blandingen koge kraftigt i 10-15 min.
2. Når risene er næsten kogt, røres rosinerne i og det koger i yderligere
5-10 min, til risene er færdig.

VELBEKOMME
KH Lone