Telefonchikane - hvilke juridiske handlemu~
Fra : David T. Metz

Dato : 27-08-02 17:05

Spørgsmålet har sandsynligvis været oppe før, men jeg ser det ikke lige
her.

Et familiemedlem har været plaget af "telefonchikane" i en måneds tid.
Telefonen ringede flere gange i døgnet, typisk begyndende om aftenen med en
hyppighed op til ca. hvert 10.min. Hver gang røret blev taget var der i den
anden ende enten kun statisk støj eller en stemme der sagde "hello"
(engelsk). Da opkaldene kunne fortsætte langt ud på de små timer var eneste
løsning at trække stikket ud - hvilket af andre årsager var et stort
problem, da livsvigtige opkald kunne ventes at indkomme. Der er nummerviser
på telefonen, men de pågældende opkald viste ikke nummer. Da der var meget
støj antager vi at det måske drejer sig om opkald fra udlandet.

En henvendelse til politiet om hjælp gav ikke resultat, da de sagde de kun
kan tage sagen op, hvis der er tale om trusler. Passer det?

Er der en idé i at henvende sig til teleselskabet, eller må de på
tilsvarende vis ikke oplyse om hvor opkaldene kommer fra, når der ikke er
tale om trusler? (motivationen var nok også at der kunne være tale om en
mystisk teknisk fejl, siden opkaldene kom med den hyppighed og der ikke
blev reageret i den anden ende på spørgsmål eller i det hele taget.)

Praktisk er problemet foreløbig løst med nummerskift og hemmeligt nummer,
men jeg er nysgerrig efter om der virkelig ikke er andre muligheder i en
sådan sag.

mvh
David

--
Genialt! et program der fixer Outlooks Express, så det citerer ordentligt!
http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-08-02 17:08

David T. Metz wrote:
> [...]
>
> Praktisk er problemet foreløbig løst med nummerskift og hemmeligt
> nummer, men jeg er nysgerrig efter om der virkelig ikke er andre

Når vis-nummer ikke fungerer, så er der to muligheder: skift nummer og
hemmeligt nummer, som man har gjort.

Den anden mulighed: anskaf en telefonsvarer.

Åh, jo, så er der en tredie - der findes en slags apparat, hvor man skal
indtaste sit telefonnummer før man overhovedet kan komme i forbindelse
med modtageren. Det er modtageren, der afgør om man vil svare - ellers
afvises opkaldet automatisk.( jeg kender ikke nærmere til apparatet, men
jeg har oplevet det anvendt i en bestemt situation) - juridisk kan man
næppe gøre noget, da der ikke foreligger trusler og at chikane er svært
at bevise.

--
ahw

Fra : FishOnAstick

Dato : 28-08-02 04:54

Har haft samme problem med en telefax fra Sverige. Her kunne min nummerviser
heller ikke vise nummeret, men et opkald til TDC umiddelbart efter opkaldet,
gjorde at de oplyste det opkaldende nummer til mig.

Derved kunne jeg via udlandsoplysningen få et andet nummer på firmaet og da
jeg ringede til dem, viste det sig at de ganske rigtigt sendte nyhedsbreve
ud hver aften og hvis deres fax fik en fejlmeddelse, skulle den prøve igen
efter 10 min.
Bare lidt noget skidt, fordi de havde byttet om på de sidste 2 ciffer, så
det var os som kom til at stå for skud.

Men de rettede det og vi fik endda 2 flasker vin sendt deroppe fra som en
undskyldning !

Kim

---
Denne mail er scannet med AVG scanningssoftware og fundet virusfri !
Nu har vi sparet dig for at scanne din egen computer, så nu har du tid til
at besøge http://www.Rejsebeskrivelser.dk istedet !