Sherlock i Danmark
Fra : Thomas Pilgaard Niel~

Dato : 27-08-02 11:37

Hej,

jeg har lige set Steve's Macworld keynote og lod mærke til alle de
lækkerheder Sherlock tilbyder.

Mit spørgsmål er: virker alle de ting de demonstrerede ved Sherlock også
i Danmark? Dvs. biograflistinger, gule sider etc.

På forhånd tak,

Thomas

Fra : Pernille Jensen

Dato : 27-08-02 12:30

Thomas Pilgaard Nielsen <ascii@microcore.dk> wrote:

> Mit spørgsmål er: virker alle de ting de demonstrerede ved Sherlock også
> i Danmark? Dvs. biograflistinger, gule sider etc.

Næh. :\

Hvis man prøver at søge efter film i Copenhagen, får man valget mellen
"Copenhagen, LA" eller "Copenhagen, NY".

Nogle af dem kan godt bruges. Pictures, Stocks, eBay, Flights og
Dictionary (på engelsk).

Men gud hvor er Sherlock sløv. Den downloader hele interfacet fra Apple.
Hvis man bruger modem, skal man berede sig på at være tålmodig.

- Pernille

Fra : Thomas Pilgaard Niel~

Dato : 27-08-02 13:00

> Hvis man prøver at søge efter film i Copenhagen, får man valget
> mellen "Copenhagen, LA" eller "Copenhagen, NY".
>
> Nogle af dem kan godt bruges. Pictures, Stocks, eBay, Flights og
> Dictionary (på engelsk).

Er der nogen, der ved hvorvidt der er planer om at localize Sherlock?

> Men gud hvor er Sherlock sløv. Den downloader hele interfacet fra
> Apple. Hvis man bruger modem, skal man berede sig på at være
> tålmodig.

Jeebus - er der stadig nogen, der bruger modem?

mvh og tak for svar,

Thomas

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-08-02 13:42

On Tue, 27 Aug 2002 14:00:19 +0200, Thomas Pilgaard Nielsen wrote
(in message <3d6b69c2$0$22886$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>):

Den er også sløv på en 1Mbit linie.

--
David Blangstrup
Allerød, Danmark

Fra : Jesper

Dato : 27-08-02 16:13

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> On Tue, 27 Aug 2002 14:00:19 +0200, Thomas Pilgaard Nielsen wrote
> (in message <3d6b69c2$0$22886$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>):

> Den er også sløv på en 1Mbit linie.

Det er desværre stadig et dårligt optimeret carbon program.
--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-08-02 13:33

On Tue. d. 27 Aug. 2002 kl. 15:13 GMT, Jesper wrote:

> Det er desværre stadig et dårligt optimeret carbon program.

det har næppe noget at gære med om programmet er skrevet i carbon,
cocoa eller C

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Jesper

Dato : 28-08-02 14:33

> det har næppe noget at gære med om programmet er skrevet i carbon,
> cocoa eller C

Ja og nej. Carbon er modificerede Mac classic programer, mens Cocoa er
ægte UNIX med aqua brugerflade.

Min personlige erfaringer med cocoa og carbon er at cocoa programmer er
langt hurtigere, prøv f.eks. at sammenligne Mozilla med Chimera, de
benytter begge Gecko HTML engine.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-08-02 15:22

On Wed. d. 28 Aug. 2002 kl. 13:32 GMT, Jesper wrote:

> Min personlige erfaringer med cocoa og carbon er at cocoa programmer er
> langt hurtigere, prøv f.eks. at sammenligne Mozilla med Chimera, de
> benytter begge Gecko HTML engine.

Der er blot tale om bedre optimeret kode, men der erbestemt ikke tale om
at den er hurtigere /fordi/ det er Cocoa -

I øvrigt er det i Chimera kun GUI som er Cocoa, html fortolkeren kører i
BSD laget. Carbon Mach-Oo udgaven af mozilla (GUI i Carbon og html
fortolker i BSD) er tilsvarende hurtig (rent faktisk hurtigere)

Kort sagt udtalelser som Cocoa programmer er hurtigere en Carbon har
ikke hold i virkeligheden.

Fra : Jesper

Dato : 28-08-02 20:16

> Der er blot tale om bedre optimeret kode, men der erbestemt ikke tale om
> at den er hurtigere /fordi/ det er Cocoa -

Javelså! Er Cocoa nemmere et optimere end Carbon? er Apples Carbon
bibliotekter ligesåhurgtige som Cocoa og BSD?

> I øvrigt er det i Chimera kun GUI som er Cocoa, html fortolkeren kører i
> BSD laget. Carbon Mach-Oo udgaven af mozilla (GUI i Carbon og html
> fortolker i BSD) er tilsvarende hurtig (rent faktisk hurtigere)

Hvilken version af Mozilla er det? har aldrig hørt om Carbon Mach- Oo
udgaven.

> Kort sagt udtalelser som Cocoa programmer er hurtigere en Carbon har
> ikke hold i virkeligheden.

Det har det nu alligevel, hvadenten det er fordi software udviklerne er
bedre til at optimere Cocoa eller Apples carbon biblioteter ikke er
hurtige nok.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-08-02 07:40

On Wed. d. 28 Aug. 2002 kl. 19:16 GMT, Jesper wrote:

> Javelså! Er Cocoa nemmere et optimere end Carbon? er Apples Carbon
> bibliotekter ligesåhurgtige som Cocoa og BSD?

Jeg har ikke set nogen beviser for at de skulle være langsommere end
Cocoa - med mindre min erindring spiller mig et puds vil jeg fristes
til at sige: tværtimod.

> Hvilken version af Mozilla er det? har aldrig hørt om Carbon Mach- Oo
> udgaven.

Kig her på de forskellige Mac udgaver af mozilla:
<http://www.mozilla.org/ports/fizzilla/>

og her for mach-O udgaven
<http://www.mozilla.org/ports/fizzilla/Mach.html

Release udgaven til Mac OS X er en CFM udgave, og den er ganske rigtig
ikke videre imponerende hurtig i forhold til hvor mange resurcer der
bruges på den.

> Det har det nu alligevel, hvadenten det er fordi software udviklerne er
> bedre til at optimere Cocoa eller Apples carbon biblioteter ikke er
> hurtige nok.

Det er fordi udviklerne ofte vil genbruge så meget kode fra mac OS 9
som muligt, frem for at bruge *nix koden og give den et GUI i Carbon.
Det er nemlig ofte hurtigere at gøre GUI'et i Cocoa. Envidere
forsvinder én af Carbon's fordele, hvis man laver carbon mach-O frem for
carbon CFM - nemlig kopatibiliteten med Mac OS 9. Cocoa's fordel er at
det er hurtigt at bygge programmer eller GUI fra grunden.

OT. tillykke med dagen skal du så have en stor saftig Soya bøf?

Fra : Jesper

Dato : 29-08-02 14:35

> Kig her på de forskellige Mac udgaver af mozilla:
> <http://www.mozilla.org/ports/fizzilla/>
>
> og her for mach-O udgaven
> <http://www.mozilla.org/ports/fizzilla/Mach.html

Det er sådan noget man skal installere FINK for i det hele taget at
kunne bruge!

Må jeg be' om en Aqua udgave?

> [...]
> carbon CFM - nemlig kopatibiliteten med Mac OS 9. Cocoa's fordel er at
> det er hurtigt at bygge programmer eller GUI fra grunden.

OS 9 Kompabilitet? Har jeg ikke brug for..

> OT. tillykke med dagen skal du så have en stor saftig Soya bøf?

Hvis det er min fødselsdag du hentyder til, så er det 29 dage siden

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-08-02 14:52

On Thu. d. 29 Aug. 2002 kl. 13:35 GMT, Jesper wrote:

> Det er sådan noget man skal installere FINK for i det hele taget at
> kunne bruge!

nej da - læs igen...

> Må jeg be' om en Aqua udgave?

så gerne - der skulle gerne ligge en binaer nightly bulid - ellers
kan du selv kompilere den.

> OS 9 Kompabilitet? Har jeg ikke brug for..

Heller ikke jeg, derfor er carbon mach-O en ganske glimrende løsning.

> Hvis det er min fødselsdag du hentyder til, så er det 29 dage siden

hmm, så har vi endnu ikke gættet hvem fødselaren er.

Fra : Michael Holm

Dato : 29-08-02 21:45

..

> hmm, så har vi endnu ikke gættet hvem fødselaren er.
Jo det var blot Jepser's kalender som ikke helt var i overenstemmelse
med virkligheden vi må jo håbe at iCal snart kommer så vi undgår
slige ting

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-08-02 17:53

spam@supressor.invalid (Jesper) writes:

> Min personlige erfaringer med cocoa og carbon er at cocoa programmer er
> langt hurtigere, prøv f.eks. at sammenligne Mozilla med Chimera, de
> benytter begge Gecko HTML engine.

Æbler og pærer. Mozilla er langsom fordi HELE dens brugerflade er
lavet i sådan noget fortolket kryds-platform noget, og bør ikke
sammenlignes med noget.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn