Er Parmasan en ost eller en ostetype?
Fra : Anders H. Andersen

Dato : 26-08-02 20:25

Hej
I bogen Italienske oste af Rie Boberg bliver parmasan ikke direkte
omtalt som en ost men mere som en ostetype og Parmigiano Reggiano
bliver omtalt som den "rigtige oprindelige" parmasan ost.
Er det rigtig forstået?

mvh
Anders

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-08-02 18:02

"Anders H. Andersen" <aha@remove.spamfilter.dk> wrote in message

> [...]
> omtalt som en ost men mere som en ostetype og Parmigiano Reggiano
> bliver omtalt som den "rigtige oprindelige" parmasan ost.

Personligt opfatter jeg Parmesanost som Parmigiano Reggiano - men har da
godt nok bemærket at flere supermarkeder ynder at skrive parmesanost, når
der 'kun' er tale om en Grana. Men det betragter jeg som salgsfup. Man kunne
med rette skrive ost af parmesantype, men ikke kalde den for parmesan.

Der er forskelle på fremstillingsmetoden:
Grana / Parmesan
Lagring: 1 år / 2 år
der må bruges pasteuriseret mælk / upasteuriseret

og smagsmæssigt er der mere fylde og styrke i Parmesanosten.

mvh
Jan