Plot fra ACAD LT 2000i
Fra : Emil

Dato : 26-08-02 18:31

Hej

Jeg har for år tilbage arbejdet med ACAD fra ver. 2.62 til 11.0
uden problemer.

Nu har jeg lavet nogle 2D bygnings-tegninger i ACAD LT 2000i og
opdager at plot-funktionen er noget anderledes.

Jeg har sat min printer op som plotter, og den er blevet
kalibreret efter bogen.

Men selv om jeg sætter den til at 'fit to paper' så kommer der
ikke nogen tegning ud, kun hvidt papir.

Billedet på fanebladet 'Layout1' er sort med hvide rammer om
tegningen - altså intet indhold. Jeg har forstået at udplotningen
skal vises på dette faneblad.

Hvad har jeg overset?

m.v.h. Emil

Fra : Michael

Dato : 27-08-02 08:04

Hej Emil (og måske andre) !

Jeg har haft de samme problemer, så jeg har lavet en gennemgang af hele
forløbet på denne side: - Rul ned i bunden af siden:
http://home9.inet.tele.dk/michulla/page18.html

Lad høre om det lykkes for dig.

Hilsen fra

Michael

Fra : Emil

Dato : 27-08-02 22:36

On Tue, 27 Aug 2002 09:04:27 +0200, Michael wrote:

>Jeg har haft de samme problemer, så jeg har lavet en gennemgang af hele
>forløbet på denne side: - Rul ned i bunden af siden:
>http://home9.inet.tele.dk/michulla/page18.html
>
>Lad høre om det lykkes for dig.

Først vil jeg sige tak for hjælpen til Bjørg Bent og dig.
Begge foreslåede løsningsmuligheder ser ud til at virke, men jeg
har vanskeligt ved at styre alle mulighederne, idet jeg ikke har
tid til at sætte mig ordentligt ind i tingene.

Jeg endte med blot at plotte 'view' - altså det jeg havde på
skærmen. Efter nogle forsøg fandt jeg ud af målestoksforfoldet er
'min måleenhed' til 'drawing units'. Det står beskrevet i
hjælpefilen, og det var her jeg havde lavet fejl, så tegningen
blev skaleret så der kun var et tomt område til plotning.

Der dukkede masser af spørgsmål op, men jeg vil dyrke dem noget
mere inden jeg stiller dem i dette forum. Og dog ---- der er lige
et par ting som generer mig voldsomt lige nu:

* Fra start af havde jeg et lille 'display' med navnet på aktivt
layer - det er blevet væk i kampens hede. Jeg har tilpasset
menuen så iconet 'layer' er der, men jeg savner oplysningen om
navnet på aktivt layer. Hvad skal jeg gøre?

* Jeg har indscannet den gamle bygningstegning og indsat den i
et et OLE-layer (som *.png - *.tif vil ikke virke, måske p.gr.a.
kompessitionen). Men hvis dette layer er tændt, popper det altid
op som 'aktivt', selv om det hver gang bliver sparket tilbage med
'bring to back'. Hvorfor? (Er det fordi jeg ikke kan ramme et
objekt på aktuelt 'aktivt layer'?)

Det var en hård omgang, og sjovt nok sad mange af kommandoerne i
'ryggraden' selv om det er omkring 10 år siden jeg sidst havde
fingrene i Acad (11).
Til gengæld kan jeg glæde mig over dejlige målfaste tegninger,
hvor hver håndværker får præcist hvad han skal bruge (layers).
Det er altså lækkert med et ordentligt værktøj.

På din hjemmeside om Acad er der flere ting jeg ikke er enig med
dig i, men jeg må nødvendigvis vente med at diskutere disse
detaljer til næste år, når jeg er færdig med byggeriet.
F.eks. om 'OSNAP' som jeg mener var med fra ver. 2.62 eller
ihvertfald fra ver. 9.0 ==> småting - vi kan snakke om det
senere.

Foreløbig skal i begge have tak for hjælpen.

m.v.h. Emil

Fra : Bjørg Bent

Dato : 27-08-02 08:03

Hej Emil

Du skal lave en viewport omme på dit layout, for at se din tegning.
Der ligger en toolbar som hedder viewport. Du kan markere rammen og sætte
din tegning i scala.

Med venlig hilsen
Bjørg

Fra : Lars R Nielsen

Dato : 27-08-02 22:34

Hejsa

Ikke fordi, men det er altså ikke nødvendigt at oprette et view i
"Paperspace", det hele virke fortrinligt fra "Modelspace" når det bare er
2D.
3D er mere praktisk at styre via paperspace. Brugte det før MDT i den gode
gamle Acad12 m. 3D-modul.

Prøv du bare at blive i modelspace, og bruge din "Scaled to fit".
Stregtykkelser må måske lige ind og pille i: Fanen "Plot Device", "Plot
Style Table". Vælg noget ( typisk monochrome, medmindre du udskriver i
farver ), ret evt. med "Edit".

Lars Nielsen