Apt Pupil/Den Gode Elev
Fra : PHILM

Dato : 19-02-01 21:41

Efter min mening er Bryan Singers "Apt Pupil" baseret på Stephen Kings
novelle "Mønstereleven" en af de absolut mest vellykkede
King-filmatiseringer. - Afdæmpet, intens og velspillet.
Hvad siger I filmfreaks/Kingfreaks?!

med venlig hilsen
Tobias Lynge Herler
--
www.philm.dk
-altid friske anmeldelser af nye og ældre film.

Fra : claudes

Dato : 19-02-01 22:40

Nu er jeg ikke den store Steven King - læser - men har set et par film og de
er i det store hele elendige (men var the shining ikke en King film...) -
hans bøger KAN ikke være så elendige - med de salgstal han kan fremføre.
Men den gode elev er en af de elendigste film, jeg nogensinde har set - jeg
købte den for 100 kr. på DVD, så 60 minutter og blev nødt til at stoppe
filmen, da mine tæer på dette tidspunkt var så krumme, at jeg frygtede
aldrig mere at kunne rette dem ud igen. Jeg solgte den for 50 kr. - og det
anså jeg for at være den bedste handel for mig! Både drengen og den gamle
nazist har svært ved at få noget som helst ud af et elendigt skrevet
manuskript.

VH

Claus

Fra : Izeqb

Dato : 19-02-01 23:03

> [...]
> novelle "Mønstereleven" en af de absolut mest vellykkede
> King-filmatiseringer. - Afdæmpet, intens og velspillet.

Jeg giver dig helt ret. Tit har stephen kings filmatiseringer, kun navnet
tilfældes.
Men i dette tilfælde er det ret godt ramt

Fra : Thomas Steinmeier

Dato : 19-02-01 23:30

> [...]
> novelle "Mønstereleven" en af de absolut mest vellykkede
> King-filmatiseringer. - Afdæmpet, intens og velspillet.

Hvis der er bedste bog-->film konvertering så o.k.

Men hvis det er bedste King baseret film, så må det HELT klart blive: "The
Shawshank Redemption" http://us.imdb.com/Details?0111161

Min DVD er næsten helt tynd slidt af at afspille den så mange gange...

/thomas

Fra : Izeqb

Dato : 20-02-01 15:19

> [...]
> Shawshank Redemption" http://us.imdb.com/Details?0111161
>
> Min DVD er næsten helt tynd slidt af at afspille den så mange gange...

Altid noget det ikke er vhs
Er der noget dejligt extra metariale på DVD'en?

Fra : Kim D.

Dato : 20-02-01 16:23

The Shawshank Redemption - eller på dansk: En Verden Udenfor - er uden
større armbevægelser i særklasse den bedste Stephen King-film - men også en
meget atypisk roman for manden - blottet for overnaturlige elementer. Ikke
uden grund ligger den også på IMDB's førsteplads over bedste film
nogensinde!

Dernæst vil jeg som andre herinde også pege på Den Grønne Mil såvel som
Ondskabens Hotel (Jack, I love you!) - og selvfølgelig må man ikke overse
Misery! Et eller andet sted nød jeg også i stor grad TV-serien 'The Stand' -
men det er nok kun en amorf, subjektiv betragtning denne fascination hører
ind under...

--
Kim Dorff
www.CinemaZone.dk - et filmmagasin i bredformat!

Thomas Steinmeier <thomas.steinmeier@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:u8hk6.452$4J6.30575@news.get2net.dk...

Fra : N/A

Dato : 20-02-01 22:52

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-02-01 22:52

"Zeki" <sinners.inn@image.dk> skrev:

>'Rita Hayworth and the Shawshank redemption' som filmen er bygget over, er
>ikke en roman, men en novelle.

Men Kings "noveller" er tit af romanlængde.

Niels Søndergaard

Fra : N/A

Dato : 20-02-01 23:50

Fra : claudes

Dato : 20-02-01 23:50

> Arh, jeg vil nu nok kalde det en kort roman. På engelsk hedder det vist
nok
> en novella, som dækker over en bog der er for kort til at være en egentlig
> roman, men for lang til at være en novelle.

Lige for at få det på det rene: en novelle er en fortælling, der kun
indeholder en central handlingstråd, hvorimod en roman kan have flere
parelle tråde. Det har egentlig intet med antal sider/bogstaver at gøre.

VH

Claus

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 21-02-01 12:09

[ XFUT: dk.kultur.sprog ]

"claudes" <crn@image.dk> writes:

> [...]
> indeholder en central handlingstråd, hvorimod en roman kan have flere
> parelle tråde. Det har egentlig intet med antal sider/bogstaver at gøre.

Yuck, så har jeg altid oversat de engelske ord forkert:

Engelsk Dansk (rigtig) Dansk (forkert)
short story kort historie novelle
novella novelle kort roman / lang novelle
novel roman roman

Har jeg forstået det rigtigt nu?

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 21-02-01 15:03

Kim D. <dorff@cinemazone.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:96u280$upv$1@news.cybercity.dk...
> [...]
Stand' -
> men det er nok kun en amorf, subjektiv betragtning denne fascination hører

Nu vi snakker King, så så jeg "Storm of the Centry" for et par dage siden -
jeg havde egentlig ikke hørt om filmen, men pludselig stod den der ved
Blockbuster, og som King fan (Både bøger & film) måstte den jo ses....Findes
den som Bog, novelle....whatever ?

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal synes om den - tænker måske stadig
(hvilket jo plejer at være en god ting) - men den lugter lidt af The Stand
og IT, som jo er ret okay's filmz

Bare en mening

Ulrik

Fra : Broder Salsa

Dato : 20-02-01 14:19

> [...]
> novelle "Mønstereleven" en af de absolut mest vellykkede
> King-filmatiseringer. - Afdæmpet, intens og velspillet.

Jeg har desværre ikke set den, men vil rette den fejl så
hurtigt som muligt :)

Indtil videre mener jeg at den "The Green Mile" er den bedste
King-filmatisering. Grunden hertil ligger nok i at den stemming
som ligger i bogen, den lever videre i filmen. Og det var også
den første filmatisering, af dem jeg har set, som er så tro
mod bogen.

Men jeg har jeg heller ikke set det hele.... endnu ;)

--
Salsa

Fra : Rikke & Brian

Dato : 20-02-01 22:21

Den Grønne Mil og En Verden Udenfor (hvorfor bruger vi hele tiden engelske
titler) er nok de to bedste King filmatiseringer. Men begge er jo ikke just
bygget på romaner, men en novelle, og en slags føljeton i 6 små bind (Den
Grønne Mil). Begge film har en rigtig god og hyggelig stemning, men det er
også det samme hold der står bag begge.

Ellers er The Stand (ups nu gjorde jeg det selv, men jeg kan altså ikke
huske den danske titel) og Det Onde udemærkede filmatiseringer, de knækker
bare begge to når vi nærmer os slutningen.

I en af de tidligere mail i denne tråd skiver Claus "hans bøger KAN ikke
være så elendige - med de salgstal han kan fremføre." Det er de heller ikke,
men problemet er bare at han spytter så mange bøger ud at der er MEGET stor
forskel på kvaliteten af hans bøger. Han har skrevet nogle af de bedste
bøger jeg har læst, men han har også skrevet bøger som jeg synes var totalt
elendige.

En af hans store styrker er han spænder meget bredt i hans historie, der er
langt fra En Verden Udenfor til Det Onde.

MVH
Kjeldsen

Fra : Jonas Anderson

Dato : 21-02-01 04:18

On Tue, 20 Feb 2001, Rikke & Brian wrote:

> [...]
> Grønne Mil). Begge film har en rigtig god og hyggelig stemning, men det er

Jeg synes folk glemmer Ondskabens Hotel. Kubricks filmatisering af The
Shining er efter min mening både en af de mest vellykkede film og en af de
mest vellykkede filmatiseringer nogensinde. Men okay, den hyggelige
stemning fra de to ovenstående film mangler vel en smule. ;)

-Jonas

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 21-02-01 08:03

Jonas Anderson wrote:

> [...]
> mest vellykkede filmatiseringer nogensinde. Men okay, den hyggelige
> stemning fra de to ovenstående film mangler vel en smule. ;)

Som film kan jeg godt lide "Ondskabens hotel". Jeg synes ikke, at der er
helt samme stemning som i bogen (specielt i forbindelse med labyrinten i
haven). Derudover virker Jack Nicholson efter min mening halvgal
allerede fra begyndelsen af filmen. I bogen virker det som om det kommer
mere snigende.

En filmatisering _jeg_ godt kan lide er "Christine".

Knus
   Regnar
--
Regnar Bang Lyngsø (regnar@writeme.com, regnar@beer.com)
<URL:http://www.daimi.au.dk/%7Erblyngso/>

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 21-02-01 18:26

Regnar Bang Lyngsø <regnar@writeme.com> skrev:

> [...]
>haven). Derudover virker Jack Nicholson efter min mening halvgal
>allerede fra begyndelsen af filmen. I bogen virker det som om det kommer

Jeg er helt enig, bortfra at jeg hader filmen. Nicholson er bindegal
allerede fra første scene. Man får aldrig at vide, at hotellet er en
dæmon, der æder beboernes sjæle. King hader også selv den film.

Den nye filmatisering ("Stephen King's The Shining) er langt mere tro
mod bogen og langt, langt bedre. Kubrick har lavet gode film i ny og
næ, men "The Shining" hører bestemt ikke til dem.

Niels Søndergaard

Fra : Rikke & Brian

Dato : 22-02-01 09:46

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mod bogen og langt, langt bedre. Kubrick har lavet gode film i ny og
> næ, men "The Shining" hører bestemt ikke til dem.

Helt ening bortset fra at det med at Kubrick har lavet gode film i ny og næ,
jeg tror endnu ikke jeg har set en Kubrick film som jeg synes var noget
særligt, det kan godt være at hans film skal forestille at være
mesterværker, men når man sidder og røvkeder sig, så synes jeg ikke der er
noget mesterligt over dem, og jeg er altså ikke specielt meget til action
film, så det er ikke det der er galt.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 22-02-01 20:32

"Rikke & Brian" <brauner@vip.cybercity.dk> skrev:

> [...]
>noget mesterligt over dem, og jeg er altså ikke specielt meget til action

Synes du virkelig, at Spartacus og Dr. Strangelove er kedelige?

Niels Søndergaard

Fra : Rikke & Brian

Dato : 22-02-01 21:06

> Synes du virkelig, at Spartacus og Dr. Strangelove er kedelige?

Jeg undskylder meget, jeg har ikke set alle Kubrick film, jeg havde bare
lige et surt opstød fordi Kubrick's film altid bliver nævnt som noget helt
fantastisk, og jeg har altså ikke set det fantastiske i hans film endnu, men
heldigvis har vi jo meget forskellige film smag.

Spartacus, har jeg hørt meget godt om, fra folk der mere eller mindre deler
min film smag, så den tror jeg faktisk godt jeg ville kunne li, vidste ikke
det var Kubrick.

Strangelove, har jeg vist set for rigtig mange år siden, og synes ikke den
var noget særligt (er det ikke den hvor han flyver på en bombe tilsidst?)

Eyes Wide Shut, en film jeg ikke rigtig forstod meningen med, andet end hvis
det var for at foragre amerikanerne, med nøgen scener, men som dansker der
er vant til nøgen scener i diverse familie serier, var der ikke rigtig noget
der kunne foragre mig i den film, og handlingen sagde mig ingenting.

Rumrejsen 2001, så jeg også i min barndom, og kunne godt lide delen med
computeren der går amok. Genså den for et par år siden fordi jeg tænkte at
jeg måske bedre forstod den nu. Men jeg synes faktsik filmen er ret så
kedelig, og jeg forstår den altså ikke rigtig, men kan se at man nok skulle
læse bogen.

Full Metal Jackets, ok film

Så må jeg indrømme jeg vist ikke lige kan komme i tanke om flere Kubrick
film, men vil da gerne have nogle flere titler at vide, og vil da også gerne
have at vide hvad det er folk synes er så godt og fantastiske ved hans film,
det synes jeg kunne være spændende, man skal jo lære så længe man lever,
ikke!

PS: Ikke flere sure opstød fra mig, ikke lige med det samme i hvertfald

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 24-02-01 01:30

> [...]

>er vant til nøgen scener i diverse familie serier, var der ikke rigtig noget
>der kunne foragre mig i den film, og handlingen sagde mig ingenting.

Enig. En gang prætentiøs narrefisse. Og den danske "intelligentsia" åd
den (som sædvanlig) råt.

Se en liste her:
http://us.imdb.com/Name?Kubrick,+Stanley

Niels Søndergaard

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-02-01 21:36

Den bog Ælsker jeg! :)

Jeg kan også godt li The Langolies....

Cheers

Jesper Nielsen
jn@elvis.dk

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 21-02-01 18:22

Jonas Anderson <holker@null.dk> skrev:

> [...]
>mest vellykkede filmatiseringer nogensinde. Men okay, den hyggelige
>stemning fra de to ovenstående film mangler vel en smule. ;)

Det er en af de mest kiksede filmatiseringer nogensinde! Læs Kings bog
og se så filmen. Han har fuldstændig tabt den på gulvet!

Niels Søndergaard

Fra : PHILM

Dato : 21-02-01 21:11

> [...]

Læs Kings bog
> og se så filmen. Han har fuldstændig tabt den på gulvet!

"The Shining er efter min mening ikke bare den bedste King-filmatisering
nogensinde, den er også den bedste gyser - og den bedste film. Jeg synes
faktisk i dette enestående tilfælde, at filmen er bedre end bogen!

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 22-02-01 00:22

"PHILM" <philm@philm.dk> skrev:

> [...]
>nogensinde, den er også den bedste gyser - og den bedste film. Jeg synes
>faktisk i dette enestående tilfælde, at filmen er bedre end bogen!

Du må sgu da være på svampe.
Men okay - smag og behag.
Respekt.
Niels Søndergaard

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-02-01 22:49

"PHILM" <philm@philm.dk> skrev:

> [...]
>novelle "Mønstereleven" en af de absolut mest vellykkede
>King-filmatiseringer. - Afdæmpet, intens og velspillet.
Jeg synes, Kings novelle/kortroman er et mesterværk, og jeg havde
glædet mig meget til den film, specielt da jeg hørte, det var Bryan
Singer, der skulle instruere den.

Men jeg blev slemt skuffet, specielt over den "happy ending", filmen
har. Kortromanen ender ganske anderledes ubehageligt. Jeg skal ikke
røbe hvordan her.
Niels Søndergaard