Forsvundne søfolk.
Fra : A. Ostrup

Dato : 26-08-02 14:20

Jeg er i mit arbejde stødt ind i et problem, og vil gerne høre hvis
nogle af NG læsere kan hjælpe mig.

Jeg har en Julius Thomas Bendahl (f 3/10 1827 - d ?), som i FT 1850 i
København er nævnt hos forældrene i Studiestræde 56 som
"Julius Thomas Bendahl, 23 år, ugift, i cofadi fart, deres søn".
Familie overleveringerne fortæller at han skulle være forsvundet på en
rejse til Kina, eller USA.

Er der noget sted (arkiv) hvor forliste danske skibe og de dermed
forsvundne søfolk kan findes, hvis de da havde en besætningsoversigt?

Kan nogen hjælpe.

Med venlig hilsen

Anker Østrup

Fra : Flemming Rasmussen

Dato : 26-08-02 20:55

Jeg er blevet fortalt, at der ofte er blevet holdt en mindegudstjeneste, som
kan findes i kirkebogen, men jeg mangler en skipper Nicolai Holbeck på
brigantinen Kronborg af Åbenrå, som ikke findes begravet/mindet i kirkebogen
omkring 1794. Det ved jeg ikke, hvad man kan gøre ved.

M.v.h. Flemming Rasmussen
Se om vi kan udveksle viden om slægtsforskning og
lokalhistorie på http://hjem.wanadoo.dk/~wan10073/

Fra : erik

Dato : 28-08-02 17:00

Ja det er der.
Han sejlede sikkert for et "Compagni" eller en reder. Prøv at find ud af
hvem han sejlede for, der er mange muligheder, en er Skipper Lauget hvor
hele besætninger er nævnt, Erhvervs Arkivet er også en mulighed, finder du
ud af hvem han sejlede for, kan du sikkert finde ud af mere på dels
Rigsarkivet dels Erhvervsarkivet. - Kina, det leder tanken hen på
ØstAsiatisk Compagni og det har et fyldigt arkiv på Rigsarkivet.

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 28-08-02 19:08

Det kunne også tænkes, at det er en reder fra Aabenraa, da Aabenraa jo på
daværende tidspunkt var en af Danmark/Slesvigs store skibsbyer med skibe til
Kina, Aabenraa Museum er spækket med kinarelaterede genstande, bragt til
byen af kaptajner der havde været på kinakysten, mener enda, at Jørgen Bruhn
i Aabenraa var den største skibsreder på den tid i kongeriget.