død kat på motor vejen - hvad gør man?
Fra : Karen Frederiksen

Dato : 26-08-02 13:23

Sagen er ikke aktuel pt, men for en måned siden på en lørdag så jeg en
død kat ligge ved midten motorvejen (ikke lige stedet at stoppe og
løbe rundt). Søndag lå den der stadigvæk og jeg beluttede mig for at
prøve at finde ud af hvad man kan gøre, men det ente med lidt af en
skuffelse...

Hvad skal man gøre når man ser en død kat. Hvem fjerne dem og tjekker
de for øremærker?

Jeg ringede dengang til Inges Katte Hjem. Hatten af for deres arbejde,
men det eneste de var interesseret i var at jeg lod katten lige
således at ejer kunne finde den. Weekenden efter lå resterne af katten
der stadigvæk, men jeg tvivler på at katten på dette tidspunkt var i
en stand hvor ejer eller andre ville kunne identificere eller aflæse
evt øremærke. Dyreambulancen måtte jeg ihvertfald ikke ringe til (på
trods af at jeg overhovedet ikke nævnte mukligheden for at ringe til
disse, da katten jo var stendød), faktisk virkede det ikke rigtig som
om de lyttede til hvad jeg sagde.

Jeg må indrømme at jeg var lidt skuffet over sagens gang, man må
simpelthen kunne gøre mere. Hvad havde været den rigtige måde at gøre
det på?

mvh
Karen Frederiksen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 26-08-02 16:23

"Karen Frederiksen" <simoom.geo@yahoo.com> skrev...
> [...]
> trods af at jeg overhovedet ikke nævnte mukligheden for at ringe til
> disse, da katten jo var stendød), faktisk virkede det ikke rigtig som

Hej Karen

Ifølge Falcks hjemmeside:
<http://www.falck.dk/Fakta/FalcksRedningskorps/Redning/Dyreredning/Dyreredni
ng.asp> skal man faktisk kontakte dem eller politiet hvis man kører et dyr
ned - det må jo så være samme situation hvis man finder et dødt dyr
(problemet er så bare, at der jo allerede kan være andre, der har ringet om
det samme - men det må de jo vide...).

Mvh. Camilla

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 26-08-02 16:51

Jeg tror nu ikke at det er helt det samme om dyret er dødt eller ej. Grunden
til at man skal kontakte Falck eller politiet ved en påkørsel, er for at de
kan skaffe en schweiss-hund til stedet. En schweiss-hund er trænet til at
finde anskudt vildt og kan derfor følge et blodspor over lang afstand også
selvom der er gået adskillige timer.
Derfor er det også meget vigtigt at man ikke selv først prøver at opspore
det påkørte dyr, da man let kan ødelægge færten.
Bare lige lidt information fra Vibeke, der har to Labradors, den foretrukne
race til schweiss-arbejde

Fra : Camilla Scharff

Dato : 26-08-02 16:54

"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev...
> Jeg tror nu ikke at det er helt det samme om dyret er dødt eller ej.

Ifølge deres egen hjemmeside er det - citat:
"Påkørsel af dyr og dyrevildt skal anmeldes til Falck på telefon 70 10 20 30
eller til politiet. Det gælder uanset, om dyret er dræbt eller såret. "

Mvh. Camilla

Fra : Mulle

Dato : 26-08-02 19:30

Det er et rigtigt godt spørgsmål!!

Falck tager sig "kun" af sagen, hvis katten (dyret) er levende. Hvis den er
død,skal man "kontakte den pågældende kommune", ifgl. Falck.

Ret smart, da jeg ringede om en død ræv i midterbanen, på en for mig ukendt
motorvej en søndag eftermiddag. Jeg vidste ikke hvilken kommune jeg var i,
og som jeg forklarede den noget negative Falck medarbejder, så har landets
kommuner ligesom lukket i weekenderne. Jeg måtte lade død ræv og
trafiksikkerhed være hvad det var, for det var umuligt at få banket fornuft
ind i den FALCK-knolds kranium *grrrrr*

Samme Falck har endvidere oplyst mig at man ikke tjekker øremærker!!!
hvilket jeg slet ikke forstår, så jeg bad om at få verificeret den
oplysning, hvorefter han svarede at..."nå jo, så tjekker vi dem"
hmmm...rigtigt troværdigt..NOT
(samme besked har jeg også fået hos flere dyrlæger, uafhængigt af hinanden,
der bliver IKKE tjekket øremærkninger på katte, hvilket jeg opfatter som en
HÅN mod dyreejere, der bekymrer sig om deres dyr)

Jeg har iøvrigt to gange mailet Falck, for at få et brugbart svar, uden at
få retur-svar (rigtigt FOR DÅRLIGT FALCK!!!)

Nu har jeg så besluttet - og afprøvet en snyde-måde: man kan anmelde et
"påkørt dyr" man skal endelige ikke sige man tror/ved den er død. Da jeg
prøvede denne teori første gang, sagde jeg simpelthen der lå en påkørt kat,
og at jeg ikke vidste om den var død, da jeg ikke er dyrlæge og ikke kunne
stoppe da det var på Motorvejen. Falck-damen var godt nok lidt arrig over
den besked, men gik dog med til at sende nogle ud efter katten.

Det er muligt der gælder andre regler for vildt....

Ellers er mit råd, at hvis det er i en by, hvor man kender det lokale
Falckstations tlf.nummer, så ring direkte dertil og forklar dem situationen.

--
Hilsen Mulle, Miv og MissRosa's mor

http://home8.inet.tele.dk/hei/killing.html

Fra : Niels Peter

Dato : 26-08-02 20:09

"Mulle" <@> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ellers er mit råd, at hvis det er i en by, hvor man kender det lokale
> Falckstations tlf.nummer, så ring direkte dertil og forklar dem

Næ, Falck har jo alt for travlt med at rykke ud med ambulancer, ingen har
bestilt (

Niels Peter

Fra : Mulle

Dato : 26-08-02 20:50

Øhh..de rykker jo altså ikke ud med ambulancer til en påkørt kat :o

Jeg er faktisk nabo til en Falck-station, og har talt med stationslederen om
sagen, men heller ikke han kunne give mig et svar, hans mening var, at Falck
rykker ud ved enhver anmeldelse af døde dyr på vejen....til hans station
ihvertfald. Der er måske interne fortolkninger af reglerne?

Ellers sorterer døde dyr til opsamling af det kommunale Vejvæsen og så er
man tilbage ved kommunen...som har lukket efter 15 - fredag 12 og i
weekender.

Ellers er der vel kun tilbage at man selv samler det døde dyr op, og bringer
det til en dyrlæge???

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 26-08-02 21:02

"Mulle" <@> skrev i en meddelelse
> Ellers sorterer døde dyr til opsamling af det kommunale Vejvæsen og så er

> man tilbage ved kommunen...som har lukket efter 15 - fredag 12 og i
> weekender.
> Hilsen Mulle, Miv og MissRosa's mor

Eller amtets vejkontor.

Niels

Fra : Mulle

Dato : 26-08-02 21:08

jep...som også har lukket efter 16 og i weekender :o

Fra : Pia J

Dato : 27-08-02 06:28

"Mulle" <@> wrote in message
> jep...som også har lukket efter 16 og i weekender :o

nåja, men dyret løber jo ingen steder!!

:Pia

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 27-08-02 07:14

On Tue, 27 Aug 2002 07:27:37 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>nåja, men dyret løber jo ingen steder!!

   Næh - men der er altså en vis forskel på at skulle læse
øremærke på en kat der har været kørt over 4 gange og så en der er
blevet kørt over 100 eller flere gange.....Katten kan være ligeglad -
men det kan de mennesker der ejer katten ikke.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Pia J

Dato : 27-08-02 07:27

> Næh - men der er altså en vis forskel på at skulle læse
> øremærke på en kat der har været kørt over 4 gange og så en der er

Nej - jeg mente, hvis det er vejdirektoratet der skal tage sig af det, og de
ikke har åbent, kan man vel aflevere det ved døren, som forslaget vist gik
på. (som alternativ til at aflevere ved dyrlæge).

Det løser ikke problemet med at stå ud af bilen midt på motorvejen.

:Pia
..

Fra : Søren Houlberg

Dato : 27-08-02 15:15

Hej!

Min kat blev kørt ned ( i nattens mulm og mørke (kl. 2.30) og der
ringede ham som kørte den ned til Falck hvad han sagde ved jeg ikke. Falck
ringede til os midt om natten for der havde de været og hente den og kunne
konstatere at det var en kat som nogle holdt af.
Dyreambulancen kørte min Sællo-mis helt til døren så hun kunne blive
begravet ordentligt med sten og det hele.
Det er da når det skal være en rigtig god Falck-historie
Dette skete i århus - så der virker det åbenbart.
Jeg har også set en dyreambulance køre inde på cykelstien på Ringvejen (også
i Århus) i et meget langsom tempo og ca. 1 km. længere fremme lå en kat og
var kørt ned da vi ca. 15 min. senere kom tilbage samme vej var katten væk.
Jeg tror det er almindelig procedure for Falck-Århus

Hilsen
Mette Sofie

Fra : Stine N. Henriksen

Dato : 27-08-02 15:24

Hej gruppe.

Hvis katten er øremærket og man er i besiddelse af en mobiltelefon er det
megt let : man sender en SMS med kattens øremærke til dansk katteregister på
tlf: 22547318, og får i løbet af få sekunder en SMS tilbage med ejerens navn
og adresse.
Endnu en god grund til at få sine katte øremærket!

Hilsen Stine