Stofanet problemos!
Fra : Bent Lund

Dato : 25-08-02 15:21

Hej
Håber det er den rette gruppe!
Kører XP pro og har Stofanet, som indtil for godt 14 dage siden kørte stort
set uden problemer. Så begyndte jeg at kunne åbne/logge on, hvorefter det
gik ned efter ca. 1 min. Står og hakker og kommer ingen vegne. Der er
forbindelse igennem på mail-serveren, men ikke til Internettet. Har talt med
Stofa-support og nu været igennem to reformateringer, afinstallation af mit
nr. 2 netværkskort (Lille hjemmenetværk uden ICS). Netkortete er et Realtek
og kører på "automatisk".
De kan måle at der er normal forbindelse helt til mit Surfboardmodem, med
jeg kan altså ikke få det til at køre.
Er der andre der har været igennem det samme og måske kan hjælpe?

Hilsen

Bent

Fra : Flemming Joensson

Dato : 25-08-02 22:11

[posted and mailed]

"Bent Lund" <blts@mail1.stofanet.dk> wrote in

> Hej
> Håber det er den rette gruppe!

Der findes en news://telia.internet.stofa gruppe på
newsserveren news.stofanet.dk, men det kræver selvfølgelig at din
stofanet opkobling virker for at du kan komme derind.

> Kører XP pro og har Stofanet, som indtil for godt 14 dage siden
> kørte stort set uden problemer. Så begyndte jeg at kunne
> åbne/logge on, hvorefter det gik ned efter ca. 1 min.

Hvad mener du med at du begyndte at kunne åbne/logge på - det har da
været sådan længe... Eller mangler du et "ikke" et sted i sætningen?

> [...]
> Stofa-support og nu været igennem to reformateringer,
> afinstallation af mit nr. 2 netværkskort (Lille hjemmenetværk uden

Hvordan får du IP-adresse, får du dynamisk tildelt IP fra Stofa eller
har du statisk IP - sat op direkte i Windows.
Hvis det sidste er tilfældet kan det jo være dine DNS indstillinger er
forsvundet.

Jeg havde et lignende problem med at jeg ikke kunne logge på og det
skyldes at jeg ikke havde den ene af deres DNS servere i listen -
hvorfor fandt jeg aldrig ud af. For det havde virket i en lang periode
uden den pågældende maskine i listen, men lige pludselig virkede det
ikke mere.

Symptomerne var, når man skulle logge på signon.stofanet.dk så kom man
bare ingen vegne og fik en timeout i stedet. Indtil jeg fik lagt den
rigtige DNS ind.

Så vidt jeg husker står der 3 forskellige DNS servere i deres
vejledning, men det er kun to af dem man har brug for. Den som jeg
manglede i DNS-serverlisten for at kunne logge på, var den med 3 cifre
til sidst. (Jeg er ikke Stofanet kunde længere og kan derfor ikke så
godt huske det)

> Netkortete er et Realtek og kører på "automatisk".
Hvis du kan komme på mailserveren så burde kortet ikke fejle noget.

> De kan måle at der er normal forbindelse helt til mit
> Surfboardmodem, med jeg kan altså ikke få det til at køre.
> Er der andre der har været igennem det samme og måske kan hjælpe?

Jeg vil gætte på at det er et DNS problem. Du kan eventuelt teste det
således: Du laver en statisk route i din WinXP (se nedenstående
beskrivelse).

I biblioteket (kopier ind i en explorer adresselinje og tryk enter)
%SYSTEMROOT%\system32\drivers\etc

derinde åbner du så filen "hosts" og skriver følgende ind i bunden af
den fil:
(der må ikke være noget # tegn foran)

212.10.10.20    signon.stofanet.dk

Derefter kan du prøve at logge på og jeg vil næsten garantere at det
virker, hvis det altså er et DNS relateret problem.

Hvis det ikke virker, så må du prøve et telnet logon program. Connect21
har jeg selv brugt under WinXP og det virkede da, og var også rimelig
nemt at få sat op. Jeg kan ikke huske hvor jeg fik det fra, men måske
kan google hjælpe dig med det.

Bemærk at hvis stofanet skifter IP-adresse på signon-serveren så virker
ovenstående ikke mere, og du vil enten være nødt til at få den rigtige
DNS ind i listen (det vil jeg anbefale du gør så snart du har fået
testet om det er det som er problemet, og derefter sletter den linje vi
satte ind i hosts filen igen) eller opdatere ovenstående IP.

Mvh
Flemming

Fra : Søren Lundfald

Dato : 26-08-02 22:06

"Bent Lund" <blts@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mit
> nr. 2 netværkskort (Lille hjemmenetværk uden ICS). Netkortete er et

Prøv at slå alle proxyindstillinger fra i IE under "Funktioner -> Internet
indstillinger -> Forbindelser -> LAN indstillinger" og fjern alle flueben.

Mvh
Søren Lundfald