Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Beskæring fra 3:4 til 2:3
Fra : Søren

Dato : 25-08-02 14:09

Hvordan beskærer jeg nemmest mine digitale filer fra 3:4 formatet til 2:3.

Jeg har Photoshop 5.5 til rådighed. Jeg kan selvfølgelige lave en selection
og crop. Men det er ret besværligt når det er 100 billeder det drejer sig
om.

På forhånd tak.

Søren

Fra : KNL DtP

Dato : 25-08-02 15:31

"Søren" <srl@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har Photoshop 5.5 til rådighed. Jeg kan selvfølgelige lave en selection
> og crop. Men det er ret besværligt når det er 100 billeder det drejer sig
> om.

I PS vælger du markeringsværktøjet, og indstiller at dit aspect ratio skal være 2:3
eller 3:2 (alt efter om det er høj- eller bredformat). Så markerer du det udsnit du
vil ha, vælger crop.

Hvis billederne bare skal klippet til i en håndvending - uden at skele til motivet -
så laver du bare en action i PS og kører den på en hel mappe.

Bemærk at hvis dit originalbillede er JPEG, og du igen gemmer i JPEG, så vil
kvaliteten dale for hver gang.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 26-08-02 15:39

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message

> Bemærk at hvis dit originalbillede er JPEG, og du igen gemmer i JPEG, så
vil
> kvaliteten dale for hver gang.

Alt afhængigt af kompressionsgraden, naturligvis. En action der gemmer i max
jpg kvalitet kan du sagtens køre 500 gange (har selv prøvet m. åbn, crop,
luk for at se hvor slemt det går) - og billedet vil stadig have en kvalitet
der kan sammenlignes med originalen.

Men det er rigtigt, at gør man det samme bare én gang i laveste kvalitet, ja
så er billedet tabt.

mvh Steffen

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-08-02 15:49

"Steffen Poulsen" <steffenpoulsen@[RemoveThis]forskernet.dk> skrev:

>"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message

>vil
>
>Alt afhængigt af kompressionsgraden, naturligvis

Joh, men det her princip er nu sundest: gem i tabsfrit format unervejs
og kun én gang til sidst i jpg! Det giver den bedste kontrol over
komprimering / kvalitetstab.

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : Henrik Juul

Dato : 21-01-03 06:52

Se min post fra 2003-01-19:
Crop 4:3 -> 3:2... hvordan -> SÅDAN

/Henrik

On Sun, 25 Aug 2002 15:09:28 +0200, "Søren" <srl@get2net.dk> wrote:

> [...]
>og crop. Men det er ret besværligt når det er 100 billeder det drejer sig

Henrik Juul
henrik@1janning-2juul.dk (fjern tallene)