Hunkat frugtbar i hvor mange år?
Fra : Bettina Løhmann

Dato : 19-02-01 19:39

Hej,

Nu fik jeg endelig taget mig sammen til at finde denne gruppe, efter at vi
herhjemme længe har snakket om, at vi skulle have spørgsmålet opklaret.

Er der nogen herinde, der skulle sidde inde med viden om, hvor længe en
hunkat er frugtbar? Vi har en hunkat (og en hankat, sønnen) på snart 12 år,
som har fået p-piller i umindelige år. Spørg os ikke hvorfor, men vi fik den
aldrig steriliseret i sin tid, selvom vi aldrig har tøvet med at kastrere
vores hankatte.
I efteråret engang var den væk i 5-6 dage, hvor vi var ved at gå ud af vores
gode skind, ledte højt og lavt og til sidst, efter mange tårer, faktisk
havde opgivet den. En aften, bedst som vi sad og snakkede om, hvor triste vi
var ved tanken om, at den måske havde ligget og lidt mens den døde, kom den
nærmeste svansende ind til os, med noget, der lignede et meget glad smil på
læberne, sådan "Hejsa, her er jeg, har I haft det godt?". PYH hvor vi tudede
af glæde.
Anyway...da havde den så misset en p-pille, og ugen efter glemte vi den pga.
diverse omstændigheder. Vi blev så enige om at holde op med at give den
flere piller, da den jo trods alt var så gammel, og HVIS den nu var blevet
drægtig på sin lille udflugt mente min kæreste at det var dumt at blive ved.
Desuden var det jo efterår, hvor de færreste katte dog er i løbetid.
Nu nærmer foråret sig så, og spørgsmålet melder sig igen:
Bør vi sætte katten på p-piller igen? Katten er ikke tynget af sin alder,
men er født med en eller anden sær hoftebygning, så den altid har gået sært,
stivbenet, og de 5 kuld killinger, den i tidens løb har fået, har af og til
været problematiske at føde, hvor vi har måttet hjælpe den med at få dem
helt ud.

Nogen, der har kvalificerede svar? Eller burde vi prøve at ringe til en
dyrlæge?

På forhånd tak,
Bettina

Fra : Camilla Scharff

Dato : 19-02-01 20:54

Hej Bettina

Ja, I bør bestemt fortsætte med p-piller (og dog, faktisk bør I få jeres kat
kastreret, for p-piller er i stor stil skyld i cyster i livmoder og på
æggestokke, samt diverse former for underlivskræft, som man somme tider
først opdager ved selve kastrationen og fjernelsen af livmoder/æggestokke
mv.).
Katte er fertile hele livet, og din hunkat kan således sagtens blive drægtig
(eller allerede være drægtig!). Kuldstørrelsen har tendens til at falde
meget som alderen tiltager, samt kan evt. cyster el. lign. gøre, at
hunkatten ikke bliver drægtig ved gennemført parring - men det skal man
altså ikke satse på!

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Bettina Løhmann <bettina@jubiipost.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:982608053.923457@angua.skjoldhoej.dk...

Fra : Gidde

Dato : 19-02-01 22:10

Hej
Jeg ville nok anbefale at I tog en snak med en dyrlæge. Når katten løber frit
ude, er det for usikkert med p-piller (jeg går ikke ud fra, at de fem kuld
katten har fået, har været planlagte....især ikke kattens hoftebygning taget i
betragtning) og som Camilla skriver er p-piller altså ikke valg nr. 1.
Kastrering burde være en selvfølge, når katten ikke skal bruges til avl og
desuden er "frit-løber". Nok er katten oppe i årene, men den kan gå hen og blive
pænt gammel...fx en fire-fem år mere...og det ville da være synd at udsætte
katten for flere besværlige fødsler, ligesom det er synd at sætte killinger i
verden, når der ikke er en reel efterspørgsel der sikrer dem varige hjem i
højere grad end det for tiden er tilfældet.
Mvh. Gitte

Fra : Gidde

Dato : 19-02-01 22:26

Hejsa
Jeg har virkelig bøvl med Netscape i øjeblikket - beklager den dobbelte besked. Det
var ikke et forsøg på at styrke budskabet ved at gentage det i det uendelige
- Gitte

Fra : Gidde

Dato : 19-02-01 22:10

Hej