Konvertering af QX filer
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-08-02 03:20

Hej

Jeg får her i næste uge højst sandsynlig en opgave, der går ud på at
konvertere en del QX Mac filer til et format, der er læsbart og brugbart
på en Wintel. Det skulle dreje sig om QX 3.3x og/eller 4.0 filer.

Hvilket program er bedst at bruge til det?

Jeg har flg. programmer at vælge mellem:
Nisus Writer 6.5.1 med QX-import via XTND*)
AppleWorks 5.0v6US m. QX imp. via XTND*)
RagTime 5.01+, 5.52 og 6.5Solo
InDesign 1.52
Pagemaker 6,52
Illustrator 9.02
HomePublisher 2.1
Photoshop 5.5

*) NW og AWKS er ikke det bedste at bruge, når det skal til en Wintel,
da det så skal 'geneksporteres', hvorved en del tekstformattering kan
forsvinde.

Hvilket format skal jeg gemme det i til Windows, for at flest mulige
Win-programmer kan åbne det igen?

Jeg har også MLP 12Dlx, men jeg synes ikke den er god til at konvertere
grafikfiler med.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper

Dato : 25-08-02 07:28

> [...]
> Win-programmer kan åbne det igen?
>
> Jeg har også MLP 12Dlx, men jeg synes ikke den er god til at konvertere

Jeg er ikke rigtigt klar over hvad du er ude på. Skal Quark filerne bare
udskrives på PC eller gennemgå en tekstbehandling? Quark findes også til
PC og jeg kan ikke se hvorfor Quark til Windows ikke skulle kunne åbne
filerne. Skal filerne bare udskrives,så kan de eksporteres som PDF.

--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-08-02 16:01

Hej Jesper

Jesper wrote:

> Jeg er ikke rigtigt klar over hvad du er ude på.

De skal selvfølgelig kunne bruges på en PC

> Skal Quark filerne bare udskrives på PC
> eller gennemgå en tekstbehandling?

Ikke bare en tekstbehandling. Grafikken er faktisk det mest væsentlige. -
Kort sagt - skal man kunne foretage en efterredigering.

> Quark findes også til PC og jeg kan ikke se hvorfor Quark til
> Windows ikke skulle kunne åbne filerne. Skal filerne bare
> udskrives,så kan de eksporteres som PDF.

Normalt, når jeg brugr ordet 'konvertere', så regner jeg med, at alle véd at
det vil blive fuldt redigerbare filr, der kommer ud af det - bare i et andet
format. - Og jeg går også ud fra, at når jeg ikke skriver noget om QX til PC,
så er det fordi den pågældende ikke har QX, - men altså - manden har ikke QX
på din Wintel.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-08-02 16:10

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote in

> [...]
> skriver noget om QX til PC, så er det fordi den pågældende ikke har
> QX, - men altså - manden har ikke QX på din Wintel.

Det er nok noget af en opgave du er kommet ud på. Hvis din kunde ikke har
noget DtP-program, så tror jeg ikke at det vil lykkes for dig... desværre.

Den optimale løsning vil jo være QXP til Windows, men ellers er InDesign
nok den løsning der kommer tættest på. Svjv. er der ikke noget værktøj der
kan konvertere QXP filer til et Word-dokument el. lign., med layout
bevaret.

Du skriver at grafikken er det vigtigste og det gør det hele noget nemmere,
da den jo ligger som selvstændige filer og det er jo bare at åbne filerne
på en PC'er. QXP linker kun til filer og indbygger dem ikke i dokumentet.
Teksten kan du eksportere direkte fra QXP, men layoutet må du nok vinke
farvel til.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-02 05:37

Hej René

"René Frej Nielsen" wrote:

> Det er nok noget af en opgave du er kommet ud på. Hvis din kunde ikke har
> noget DtP-program, så tror jeg ikke at det vil lykkes for dig... desværre.

Ja, mon ikke. Det er faktisk også første gang, jeg får den type
konverteringsjob, - normalt har det kun været rene tekstdokumenter i underlige
formater, jeg har skullet ændre på.

Men bortset fra det..., så tror jeg nok, han har Photoshop - så... - Kan jeg
evt. fra InDesign eksportere til Photoshop og så gemme dem som PhS dokumenter
til Windows - evt. som PCX eller TIFF filer?

> [...]
> på en PC'er. QXP linker kun til filer og indbygger dem ikke i dokumentet.
> Teksten kan du eksportere direkte fra QXP, men layoutet må du nok vinke

Ja, men jeg har jo heller ikke QX, så under alle omstændigheder skal jeg
omkring et tredie program... Nå, men foreløbig tak, og så må jeg jo se, når
det dukker op, hvad jeg evt. kan gøre ved det.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-08-02 15:35

On Mon. d. 26 Aug. 2002 kl. 04:37 GMT, Erik wrote:

> [...]
> evt. fra InDesign eksportere til Photoshop og så gemme dem som PhS dokumenter
> til Windows - evt. som PCX eller TIFF filer?

Selv hvis det er muligt, er der ingen fidus i det fordi text mm.
konverteres til uredigerbar bitmap.

Exporter til PDF, sørg for at filen ikke er låst og grafik'en embeddes
i i en ordenlig kvalæitet (dvs ikke 72dpi jpeg). Filen kan derefter
redigeres i Acrobat - Har han ikke den fulde Acrobat, kan han nøjes
med at kopiere enmer fra pdf'en.

Hvorfor ikke eksportere text og grafik seperat, til noget han kan
bruge? ellres er der ingen vej uden om dyre windowsudgaver af Quark
eller Acrobat.

> Ja, men jeg har jo heller ikke QX, så under alle omstændigheder skal jeg
> omkring et tredie program... Nå, men foreløbig tak, og så må jeg jo se, når
> det dukker op, hvad jeg evt. kan gøre ved det.

Quark, Acrobat, Indesig eller seperat export af text og grafik er
deværre nok de eneste gangbar muligheder. Hvad skal han bruge de
eksporterede filer til?

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-08-02 03:17

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Selv hvis det er muligt, er der ingen fidus i det fordi text mm.
> konverteres til uredigerbar bitmap.

Bare teksten bliver læsbar, så fik jeg at vide, at formattering var ligegyldig

> [...]
> i i en ordenlig kvalæitet (dvs ikke 72dpi jpeg). Filen kan derefter
> redigeres i Acrobat - Har han ikke den fulde Acrobat, kan han nøjes

Jeg tror næppe han har en fuld Acrobat, men det véd jeg ikke endnu.

> Hvorfor ikke eksportere text og grafik seperat, til noget han kan
> bruge? ellres er der ingen vej uden om dyre windowsudgaver af Quark
> eller Acrobat.

Det er nok også den løsning, jeg vil vælge. Jeg har tidligere åbnet QX 3.3 filer i
Freehand med nogenlunde gode resultater og så splittet op i hhv. tekst og grafik,
men jeg kan ikke huske, om den QX plugin, jeg har til Freehand kan klare ver. 4 og
nyere...

> Quark, Acrobat, Indesig eller seperat export af text og grafik er
> deværre nok de eneste gangbar muligheder. Hvad skal han bruge de
> eksporterede filer til?

Jeg véd det ikke endnu, - men ud fra det, han plejer at lave for den institution,
så vil jeg gå ud fra, at det er til noget brochure- og informationsmateriale.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-08-02 13:12

On Tue. d. 27 Aug. 2002 kl. 02:17 GMT, Erik wrote:

> Bare teksten bliver læsbar, så fik jeg at vide, at formattering var ligegyldig

Så kan du bruge Quarks ekport funktion og gemme texten i rtf format.
Du kan (formegentlig) også eksportere eventuel grafik til et andet
program og gemme den i et for ham anvendeligt format (EPS eller TIFF)

> Jeg tror næppe han har en fuld Acrobat, men det véd jeg ikke endnu.

ideen er at at Quark /kan/ eksportere til PDF med distiller funktion
-jeg går ud fra at du har begge, eller kan låne dig frem. Hvis ikke
PDF'en låses kan han selv kopiere text og grafik fra Acrobat Reader.
Han kan også udskrive filen.

> [...]
> men jeg kan ikke huske, om den QX plugin, jeg har til Freehand kan klare ver. 4 og

kan du ikke låne dig til en maskine med QX og eksportere elementerne
(tager kun et par minuitter)

> Jeg véd det ikke endnu, - men ud fra det, han plejer at lave for den institution,
> så vil jeg gå ud fra, at det er til noget brochure- og informationsmateriale.

Mon ikke der er tale om enten Pagemaker, Coreldraw eller Publisher.
Bortset fra førstnævnte vil han være bedst tjent med RTF + TIFF/EPS og
starte forfra. Evt med en PDF eller EPS som sammenlignings grunlag, så
han kan lave noget der ligner det oprindelige layout.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-08-02 03:33

Hej Morten

> Så kan du bruge Quarks ekport funktion og gemme texten i rtf format.
> Du kan (formegentlig) også eksportere eventuel grafik til et andet
> program og gemme den i et for ham anvendeligt format (EPS eller TIFF)

Mit problem er, at jeg ikke selv har QX, - den, jeg havde, solgte jeg... - desværre kan
man jo nu sige...

> [...]
> -jeg går ud fra at du har begge, eller kan låne dig frem. Hvis ikke
> PDF'en låses kan han selv kopiere text og grafik fra Acrobat Reader.

Jeg har ihvertfald Destiller, og selvom det kun er en 3.03, så fungerer den fint, så
den idé er måske slet ikke så tosset endda.

> kan du ikke låne dig til en maskine med QX og eksportere elementerne
> (tager kun et par minuitter)

Tja, den eneste, jeg umiddelbart kender, der har en QX, er ham, der blev spurgt i
første omgang, - og hans QX sidder på en Wintel, - og CD'en er lavet på en Mac i Mac
format og ikke ISO... - you see the prob...

> [...]
> starte forfra. Evt med en PDF eller EPS som sammenlignings grunlag, så
> han kan lave noget der ligner det oprindelige layout.

Hm, - det er lige før, jeg tror, at idéen med PDF er den bedste. Svjh. har jeg QX
import funktion i min RagTime 5.52, så det vil nok være den bedste at bruge. RT
arbejder jo også i multilayer, så det skulle ikke være så svært igen, og så kan RT jo
eksportere direkte til PDF.

mvh. Erik Richard

Fra : Storm

Dato : 28-08-02 08:29

> Tja, den eneste, jeg umiddelbart kender, der har en QX, er ham, der blev
> spurgt i første omgang, - og hans QX sidder på en Wintel, - og CD'en er
> lavet på en Mac i Mac format og ikke ISO... - you see the prob...

Kan du ikke bare hive cd'en ind på din Mac. Sikre at Quark dokumentet
har .qxd som extension og så brænde en ISO cd til manden?
Alle grafikfiler skal jo helst også have extension... men det _kunne_ pc
manden måske selv klare.

Hvis ikke der ligger tilstrækkeligt højtopløste pdf'er på cd'en får I
alligevel et problem. Så skal I jo generere pdf'er, og skal altså
alligevel have fat i Quark.

Pdf'er kan du jo også åbne og redigere i Illustrator. Med lidt obs på
skrifterne... den bryder teksten ned i ord eller enkeltbogstaver, men så
kunne du smide al tekst ud og sætte nyt ind. (copy paste fra pdf'en).

Hvis det altså er noget du _vil_ lave. Et par sider eller 10 kan gå an.
256 sider OS 7 manual dur nok ikke

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-08-02 10:16

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Mit problem er, at jeg ikke selv har QX, - den, jeg havde, solgte jeg... - desværre kan
> man jo nu sige...

Saa koeb en ny og bon kunden.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-08-02 13:12

On Wed. d. 28 Aug. 2002 kl. 02:33 GMT, Erik wrote:

> Tja, den eneste, jeg umiddelbart kender, der har en QX, er ham, der blev spurgt i
> første omgang, - og hans QX sidder på en Wintel, - og CD'en er lavet på en Mac i Mac
> format og ikke ISO... - you see the prob...

Det er da intet problem - lav en ny CD i ISO format (evt hybrid) til ham.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 28-08-02 17:38

Erik Richard Sørensen wrote:

> Hej Morten

Det vil sige at den ikke skal være redigerbar?

> Mit problem er, at jeg ikke selv har QX, - den, jeg havde, solgte jeg... - desværre kan
> man jo nu sige...

Jeg har Quark 4.1.1 - og jeg selv om jeg ikke gider diskutere med dig kan jeg godt gøre
dig en tjeneste.
Find ud af hvad CD´en indeholder - antal Quark dokumenter - Grafik filer
Photoshop/Illustrator m.m.
Samt det samlede antal Megabytes som CD´en indeholder.
Giv mig en melding - så kan jeg hurtig vurdere om det er noget jeg har mulighed for at
klare.
Hvis det er ikke er alt for tungt kan det sendes via FTP
Svar gerne direkte - og husk at fjerne spamfiltret: *not*
--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-08-02 18:32

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote in

> Svar gerne direkte - og husk at fjerne spamfiltret: *not*
> --
> Venlig hilsen
> Villy Erichsen
> Fjern *not* for at svare på mail.

Hmm.. din reply-to adresse har godt nok et "not", men ikke din afsender-
adresse". Det skal nok lige fikses, hvis du vil undgå spam...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-08-02 05:42

Hej Villy

Villy Erichsen wrote:

> Det vil sige at den ikke skal være redigerbar?

Nå jo, selvfølgelig... Der skulle have været tilføjet 'og redigerbar'

> [...]
> Hvis det er ikke er alt for tungt kan det sendes via FTP
> Svar gerne direkte - og husk at fjerne spamfiltret: *not*

Nu er ham, jeg skal have CD'en fra alligevel ikke i byen i denne uge, så jeg får nok først
fat i den senere. Jeg vil lige ringe til ham her i løbet af idag torsdag for at høre
nærmere.

Såvidt jeg forstod på ham i telefonen, så er det omkring 100mb, så det er da nogle filer,
men jeg går ud fra, at det er grafikken, der fylder mest.

Og du skal virkelig have tak for dit tilbud. Det kan godt være, det bliver nødvendig. Så
kontakter jeg dig off-list.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-09-02 00:59

Hej

Jeg synes lige, I skulle vide resultatet af det her... - Suk! - Jeg kom slet ikke til at
afprøve min 'store kunnen og viden på konverteringsområdet'...

Jeg har lige snakket med min kammerat her til aften, og det lykkedes for ham selv at klare
det vha. en Illustrator, - en Photoshop og en Pagemaker. Det var mere tricky end som så. -
Det hele lå godt nok som Quark dokumenter til Mac, - dvs. uden endelser, så derfor kunne
PC'ens Pagemaker og Photoshop ikke se dokumenterne. - Så jeg havde misforstået ham, - det
var dokumenterne, der ikke kunnes ses i programmerne og ikke CD'en, der ikke kunne læses af
PC'en.

En meget stor del af grafikken lå som Freehand 8 vektoriserede TIFF filer. - Dem kunne han
ikke umiddelbart åbne i nogen af hans egne programmer, - men han er rimelig skrap til det
der med grafik, så han resonerede, at TIFF jo også er en form for PS filer, så han omdøbte
dem til EPS og åbnede dem direkte i Photoshop. Ved denne manøvre mister man vektoriseringen
i TIFF, så du får kun det 'rå' billede, men da de havde den str. der skulle bruges, så var
problemet ikke stort.

Teksten blev åbnet i Illustrator og så blev det hele gemt som nye Pagemaker filer til
Windows med de rigtige endelser. Hertil brugte han Pagemakers eksport funktion. PM kan jo
også læse/importere Photoshop EPS.

Som han sagde, så ville han godt have beholdt vektoriseringen, men det kunne bruges uden. -
De har prøvet at udskrive filerne fra PC'en, og det ser godt ud, sagde han til mig i
telefonen. - Så jeg fik slet ikke lov til noget af det sjove...

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 03-09-02 12:35

> [...]
> dem direkte i Photoshop. Ved denne manøvre mister man vektoriseringen i
> TIFF, så du får kun det 'rå' billede, men da de havde den str. der skulle

TIFF (Tagged Image File Format) kan meget, men vektordata og postscript
har jeg aldrig hørt om før! TIFF er ikke en form for PS! Hvis
dokumenterne har været vektoriserede i Freehand har de ikke været i TIFF
format men formentlig i eps format og skulle have været åbnet i Freehand
eller Illustrator. Photshop har konverteret dokumenterne tilbage til
image format og kunne såmænd blive gemt i TIFF format igen.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-09-02 14:32

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> [...]
> eller Illustrator. Photshop har konverteret dokumenterne tilbage til
> image format og kunne såmænd blive gemt i TIFF format igen.

Det er meget almindeligt at vektorprogrammer laver et bitmap i moderat
opløsning og smider i filen, så man kan smugkigge på indholdet uden at
åbne programmet.

Det program der er brugt til at åbne filen har åbenbart været særdeles
tolerant over for fejlagtige bytes, og har så fundet bitmappet et
stykke inde i filen. TIFF er ikke PS, men snarere noget i stil med
ZIP. Det er fuldt ud acceptabelt at proppe vektoriserede filer ind i
en TIFF-fil, hvis man blot angiver et passende typenummer. Det eneste
det kræver er at Freehands producenter har registreret det et sted jeg
ikke kan huske - det står i TIFF specifikationen, som det efterhånden
er nogen år siden jeg læste.

Selv hvis de ikke har gjort dét, er der nogen numre som kan bruges til
at angive at det ikke er nogen af standardformaterne.

At lave en "kan alt" TIFF-indlæsningsrutine, er lidt af en udfordring.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Storm

Dato : 04-09-02 08:32

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> [...]
> at angive at det ikke er nogen af standardformaterne.
>
> At lave en "kan alt" TIFF-indlæsningsrutine, er lidt af en udfordring.

TIFF specifikationen? Den kunne jeg ikke finde.

Det ser jo ud til at mulighederne med formaterne ændrer sig hele tiden,
og så kan specifikationerne vil også gøre det?

Photoshop 7 kan understøtte layers i TIFF filer. Vector paths og
alfakanaler er det et stykke tid siden man kunne lagre i TIFF.

Jeg har fået fortalt at Photoshop 7 også kan understøtte redigerbar
tekst i et gemt layer. Output resultatet vil blive ren pixelgrafik, men
den skulle kunne lagre vector. Jeg spørger lige i edb.grafik.dk.

Ellers skulle corell Draw, være programmet der kan arbejde "rigtigt" med
både vektor (inklusive redigerbar tekst) og pixelgrafik.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-09-02 09:15

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> TIFF specifikationen? Den kunne jeg ikke finde.

Google "tiff specification" giver et par referencer. En human
forklaring kan faaes paa http://home.earthlink.net/~ritter/tiff/

> Det ser jo ud til at mulighederne med formaterne ændrer sig hele tiden,
> og så kan specifikationerne vil også gøre det?

Mnjah. Tillad mig at forsoege en analogi - en tiff-fil minder meget
om en formatteret diskette. D er muligt at oprette og redigere i filer
paa disketten, med forskellige programmer uden at det er noedvendigt
at "opgradere" disketten til et nyt format, bare fordi man opgraderer
programmerne. Hvad der ligger i de enkelte filer er disketten som
saadan ligeglad med.

Specifikationen er temmeligt statisk, men brugen svinger afhaengig af
de programmer som lagrer i TIFF format.

Men det er vist en teknisk finurlighed. Min pointe var bare at vise
at man sagtens kan skovle hvad som helst ned i en TIFF-fil.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 04-09-02 17:04

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> det står i TIFF specifikationen, som det efterhånden
> er nogen år siden jeg læste.

TIFF ver. 6 specifikationerne, har nogle år på bagen og har ingen
officielle vector tags.

> At lave en "kan alt" TIFF-indlæsningsrutine, er lidt af en udfordring.

Det vil jeg tro. Min motivation for mit indlæg var at korrigere nogen
åbenlyse begrebsforstyrrelser mht. grafikformater.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-09-02 02:27

Hej Michael

Michael Tysk-Andersen wrote:

> TIFF ver. 6 specifikationerne, har nogle år på bagen og har ingen
> officielle vector tags.

Hvad selve formatet ikke har, kan laves med en plug-in i Freehand 4, 5 og
6. Fra og med 7 og op understøttes fuld vektorisering i Freehand af TIFF. -
Bruger selv Freehand 9 som mit hovedgrafikprogram - også til scanning.

> Det vil jeg tro. Min motivation for mit indlæg var at korrigere nogen
> åbenlyse begrebsforstyrrelser mht. grafikformater.

Der er overhoved ingen 'begrebsforstyrrelser' i det, jeg skriver. Jeg er
udmærket klar over forskellene, men jeg er fuldt ud også klar over, at jeg
bruger altid (stort set) TIFF i fuld vektorisering - både i FH 9 og i
'partnerprogrammet' xRes, som jeg kombinerer med FH, når det gælder
scanning. Den version, jeg har af xRes, understøtter fuld vektorisering af
TIFF. Og netop ved at bruge TIFF fremfor JPEG, EPS og PICT kan jeg
umiddelbart arbejde i forskellige programmer med samme filtype. Og i øvrigt
så har jeg adskillige CD Rom med images, der alle ligger i 'vectorized
TIFF'.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 05-09-02 11:39

> [...]
> så har jeg adskillige CD Rom med images, der alle ligger i 'vectorized

Jeg kan efter bedste evne ikke få FreeHand til at gemme/eksportere TIFF
dokumenter med vektor data intakt. Jeg får kun bitmap TIFF dokumenter ud
af det. Kunne jeg få dig til at sende mig et en inkelt TIFF dokument med
vektor data. Enten fra en af dine CD Rom'er eller et du selv har lavet.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-09-02 12:02

> Hej Michael

> Der er overhoved ingen 'begrebsforstyrrelser' i det, jeg skriver.

Det er præcis det der er, og sikkert derfor Michael følte trang til at
sætte tingene på plads.

TIFF, Tagged Image File Format
Er et billedformat, hvor billedet opbygges af pixels, af en hvis dybde.
Resultatet er et skakbrædt i en fast defineret opløsning.
Typisk outputtet fra en scanner.

Vectorgraphic
Er en matematisk beskrivelse, hvor beskrivelsen består af indbyrdes
forbundne punkter.
Opløsningen er ikke fast og formatet kan derfor skaleres uden tab.
Typisk anvendt i 2D og 3D software.

Når nogen kalder et format vectoriseret TIFF, kan det derfor betyde:
1. En TIFF med indlejret vectorkurver, f.eks. et fritskrabning i
Photoshop.
2. En vector-tegning med placeret TIFF, f.eks. fremstillet i
Illustrator.

I øvrigt brugte man i den grafiske branche meget tid på at vektorisere
TIFF-scanninger med programmet Streamline.
Et af formålene var netop ubegrænset skalerbarhed.

/Preben
--
Det er lettere at bedømme et menneskes forstand,
på dets spørgsmål end på dets svar!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-09-02 12:15

spam1@os.dk (Preben Bødker Nielsen) writes:

> TIFF, Tagged Image File Format
> Er et billedformat, hvor billedet opbygges af pixels, af en hvis dybde.
> Resultatet er et skakbrædt i en fast defineret opløsning.
> Typisk outputtet fra en scanner.

Ikke helt. Mit indlaeg var for at anskueliggoere at TIFF er utroligt
mange ting, og at ovenstaaende blot er een mulighed for hvad en TIFF
fil kan indeholde.

Det er fuldt ud muligt at have en TIFF fil uden billedinformation
overhovedet. Det er ogsaa muligt at have en TIFF fil med mange
hundrede bitmaps med forskellig oploesning og farvedybde.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Storm

Dato : 05-09-02 14:56

> [...]

> overhovedet. Det er ogsaa muligt at have en TIFF fil med mange
> hundrede bitmaps med forskellig oploesning og farvedybde.

Tak for din henvisning og forklaring.

Lidt praktisk uddybning fik jeg i grafikgruppen, og det giver dig jo i
den grad ret:

Jeg citerer:
_____________

Madsen skrev:

> Her er teksten fuld redigerbar i Photoshop 6.01 på nøjagtig samme
> måde som hvis jeg åbner filen i PS 7.01.

Hmm, mystisk.
Allerførste gang jeg åbnede TIFF-filen fra Photoshop 7 med tekst-
laget i Photoshop 6, åbnede filen uden videre vrøvl, men hver gang
jeg åbner den nu, får jeg denne her:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/opdater_tekstlag.gif

Klikker jeg på opdater i den, så bliver noget af teksten hakket som
her: http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/hakket_tekst.gif

Godt nok er det et redigerbart tekstlag, men uanset om man ændrer
teksten eller endda vælger en ny font, så bliver den ved med at være
takket: http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/ny_tekst.gif

Det virker vist alligevel ikke for godt i PS 6, eller også er det en
fejl 40, men jeg har prøvet at lave den om flere gange og den bliver
ved med at komme med den her 'opdatering af tekstlag' i PS 6.
____________

Citat slut.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 06-09-02 14:28

Storm skrev:

> [...]
>
> Allerførste gang jeg åbnede TIFF-filen fra Photoshop 7 med tekst-
> laget i Photoshop 6, åbnede filen uden videre vrøvl, men hver gang

Her skylder jeg nok at fortælle, at problemet kun opstår når jeg
bruger Type1-fonte, men ikke når jeg bruger TrueType. Desuden sker
det samme hvis jeg gemmer i PSD-formatet, så noget tyder på at jeg
har nogle fontproblemer som jeg lige skal have undersøgt nærmere.

Madsen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-09-02 01:43

Hej Thorbjørn

Det er faktisk det, jeg mener... Du er bare bedre til at forklare det, end
jeg ville være.

Et lille - men skørt - eksempel er, at mit fax-software kan levere en
scalable TIFF image af den modtagne fax.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-09-02 03:00

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Hej Thorbjørn
>
> Det er faktisk det, jeg mener... Du er bare bedre til at forklare det, end
> jeg ville være.

",end jeg er".

Det skyldes formentlig at jeg har større teknisk indsigt i sagen end
du har.

Har du haft tid til at kigge på
http://groups.google.com/groups?q=thorbj%C3%B8rn+erik+dk.edb.mac+undskyldning&hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm=kkwuq8zx1z.fsf%40mimer.null.dk&rnum=1
endnu?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 06-09-02 10:56

> Det er faktisk det, jeg mener... Du er bare bedre til at forklare det, end
> jeg ville være.

Hvad Thorbjørn har gjort er at anskueliggøre de mulighedder der ligger i
tags i TIFF formatet. Nu må du gerne, overfor mig, anskueliggøre at
disse muligheder faktisk bliver brugt i programmmer som Illustrator og
FreeHand. Vi taler stadig om at gemme redigerbar vektor data i et TIFF
dokument.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Jesper

Dato : 25-08-02 16:28

> [...]
> så er det fordi den pågældende ikke har QX, - men altså - manden har ikke QX

Det du beder om er ret umuligt! Hvis modtageren ikke har Quark, så vil
der blive et formatteringstab, et Quark dokument kan ikke direkte
oversættes til et andet filformat, f.eks. Pagemaker eller InDesign.

Hvis du har MacLinkPro kan du sikkert oversætte dit QX dokument til et
eller andet, men jeg er ikke sikker på at resultatet bliver
tilfredsstillende.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 25-08-02 11:25

> [...]
> på en Wintel. Det skulle dreje sig om QX 3.3x og/eller 4.0 filer.
>
> Hvilket program er bedst at bruge til det?

Quark Xpress er vel det rigtige program.

Hvorfor skal de konverteres ?

QX er cross platform, så der er ingen opgave.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-08-02 16:17

Hulk.... Det er jo det, der er problemet, - hverken jeg eller kunden har QX!
- Jeg solgte den, jeg havde....

- Så hvilket program skal / kan jeg bruge med bedst resultat til at
konvertere til et brugbart format?

mvh. Erik Richard

PS. så glemte jeg lige, at jeg også har Freehand 9 (med QX import).

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 25-08-02 17:17

> Hulk.... Det er jo det, der er problemet, - hverken jeg eller kunden har QX!
> - Jeg solgte den, jeg havde....
>
> - Så hvilket program skal / kan jeg bruge med bedst resultat til at
> konvertere til et brugbart format?

Du skal lade være med at tage opgaven og så skal du råde kunden til at
købe Quark Xpress brugt, så de kan læse filerne.

De kan jo passende købe Quark Xpress for den pris de skal betale dig for
at løse en opgave som du alligevel ikke har redskaberne til at løse.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-02 06:00

Hej Jesper

> Du skal lade være med at tage opgaven og så skal du råde kunden til at
> købe Quark Xpress brugt, så de kan læse filerne.

Så bliver det en dyr løsning for ham, - han har fået en CD brændt i mac format, -
men det er jo selvfølgelig en måde at få ham til at købe en Mac på...

> De kan jo passende købe Quark Xpress for den pris de skal betale dig for
> at løse en opgave som du alligevel ikke har redskaberne til at løse.

- Og så mister jeg indtægt... - tja, men nu er det en privat person, der udfører
noget frivilligt arbejde for en institution, som jeg også selv støtter af og til,
så det, jeg vil tage for det, er nok ret minimal alligevel, - ihvertfald ikke så
meget, at han vil kunne købe hverken en Mac med QX eller en WX til Windows...

mvh. Erik Richard

Fra : Villy Erichsen

Dato : 25-08-02 20:35

> [...]

> - Jeg solgte den, jeg havde....
>
> - Så hvilket program skal / kan jeg bruge med bedst resultat til at

Hej Erik!
Jeg testede lige dtext serveren og der er du åbenbart ikke i mit kill filter.
Nå men pyt med det

Her er mit velmente råd - drop opgaven - der findes ingen oversættere der kan
klare Quark filer.
Den eneste mulighed er at åbne dokumentet i Quark og eksportere teksten i enten
Word - Wordperfect eller TXT format. (i Quark 4.1)
TXT format vil være det bedste da det bruger standard fonte (dokumentet
indeholder sikkert en masse sjove fonte som ikke er tilgængelige på PC´en).
ÆØÅ problemet er der også.
Grafikken er nok også i Mac format og kan ikke bruges i hverken Word eller
Wordperfect (på PC) så det skal også konverteres.
QX import i Freehand 9 er kun til import af EPS filer fra Quark og de er ikke
redigerbare.

Den tid det sammenlagt vil tage at bearbejde det til PC format vil nok være
dyrere end at starte forfra på en PC og lave det i det format kunden ønsker.

Et eller andet siger mig at det måske kunne være Flugger Farver der var
interesseret. For nylig havde vi et problem med en forkert fremsendt CD.
Og Fluggers reklameafdeling beskiver udførligt at dokumenterne er fremstillet i
Quark 3.3 - 4.1 og gemt som PDF filer. (på Mac CD)
Skulle det være tilfældet - er der kun PDF filer på CD´en - og så ved du selv
resten

God fornøjelse

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-02 06:17

Hej Villy

Villy Erichsen wrote:

> [...]
> Og Fluggers reklameafdeling beskiver udførligt at dokumenterne er fremstillet i
> Quark 3.3 - 4.1 og gemt som PDF filer. (på Mac CD)

Jeg tror ikke, det er fra Flygger, det er en privat person, der har kontaktet mig.
Og jeg véd, han laver noget frivilligt arbejde for en institution, så jeg regner
med, at det er dertil.

> Skulle det være tilfældet - er der kun PDF filer på CD´en - og så ved du selv
> resten

Tja...- Det er ihvertfald ikke så besværlig, - men tak for rådene alligevel.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 25-08-02 12:07

> Jeg får her i næste uge højst sandsynlig en opgave, der går ud på at
> konvertere en del QX Mac filer til et format, der er læsbart og brugbart
> på en Wintel. Det skulle dreje sig om QX 3.3x og/eller 4.0 filer.

QXP kan eksportere tekstforløb til bl.a. RTF direkte. Hvis dokumenterne
er sat fornuftig op, er det vel den nemmeste løsning (under forudsætning
af at RTF-eksportfiltret genererer acceptabel RFT).

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-08-02 16:31

Hej Thomas

Ja, men manden har fået tilsendt en færdig CD, som for at det ikke skal være
lyw, er brændt i MAc format, så han kan ikke engang åbne den. Han har spurgt
en anden, men han har ikke de programmer, der kan åbne QX filer - ej heller
QX.