Jaguaren hærger Californien...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-08-02 00:06

Hejsa

Jeg fik lige denne lille hilsen fra Julian Gomez, - manden bag GX teknologien
hos Apple og LEGOs computerstyrede legetøj. ...Et lille stemningsbillede far
jaguarens hærgen i Californien...

mvh. Erik Richard

Fra : Elle

Dato : 04-09-02 20:30

Kære Morten Reippuert og Erik Richard -

Jeg har omformateret den ene disk (nu er begge mac formateret). OG DET
HJALP.

Jeg har ikke gennemtestet Jaguaren endnu, men de fejl, jeg havde (bl.a. med
Word) er nu væk.
Jeg vil lige checke firmwaren til UW-kortet (som ER et ATTO).

Stor tak til jer begge.

Elle

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-09-02 02:55

On Wed. d. 04 Sep. 2002 kl. 19:30 GMT, Elle wrote:

> Kære Morten Reippuert og Erik Richard -
>
> Jeg har omformateret den ene disk (nu er begge mac formateret). OG DET
> HJALP.

Det glæder mig 99% af raporterne om ustabilitet i Mac OS + 10.1
skyldes brug af uunderstøttet hardware og diskdrivere. Desværre er der
nogen som ikke forstår det og derfor tror at Mac OS X er ustabil.

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-09-02 04:12

Hej Morten

- Hold nu op! - Du véd udmærket godt, at du provokerer med en sådan
udtalelse. Ingen af de mange henvendelser, jeg har fået omkring ustabilitet
i X.0 og X.1, har gjort brug af 3.-parts hardware. Ca. 70% af henvendelserne
har gået på problemer med bærbare, 20% på iMacs og resten ca. 10% på alm.
stationære maskiner!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-09-02 06:38

On Thu, 5 Sep 2002 03:54:35 +0200,

> Det glæder mig 99% af raporterne om ustabilitet i Mac OS + 10.1
> skyldes brug af uunderstøttet hardware og diskdrivere. Desværre er der
> nogen som ikke forstår det og derfor tror at Mac OS X er ustabil.

Jeg har da fået en enkelt kernel panic på min iBook, og den skulle
være supporteret. Jeg havde godt nok gang i mange programmer, og min
/ disk var meget tæt på at være fuld...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-09-02 10:02

On Thu. d. 05 Sep. 2002 kl. 05:37 GMT, Povl wrote:

> Jeg har da fået en enkelt kernel panic på min iBook, og den skulle
> være supporteret. Jeg havde godt nok gang i mange programmer, og min
> / disk var meget tæt på at være fuld...

En enkelt kerne panik er vel ikke nok til at kunne tale om generel
ustabilitet?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-09-02 15:34

On Thu, 5 Sep 2002 11:02:23 +0200,

> En enkelt kerne panik er vel ikke nok til at kunne tale om generel
> ustabilitet?

Ikke det ? Jeg har haft andre maskiner der har aldrig har givet dette,
heller ikke med oppetider på omkring et år.

Et crash hver anden måned er et for meget.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-09-02 01:57

Hej Povl

"Povl H. Pedersen" wrote:

> On Thu, 5 Sep 2002 11:02:23 +0200,

> Ikke det ? Jeg har haft andre maskiner der har aldrig har givet dette,
> heller ikke med oppetider på omkring et år.

Det stemmer meget godt overens med de henvendelser, jeg har fået omkring
stabiliteten i X.0 og X.1. Sammenligner jeg så med, hvormange spørgsmål, der
indtil nu r kommet omkring crash og andet makværk i X.2, - tja, så er svaret
"0", - nå nej, der er kommet en enkelt, men det fandt han selv ud af, var
hans egen skyld, - han havde pillet...

> Et crash hver anden måned er et for meget.

Til sammenligning har jeg ikke nu i næsten 2 år haft _et_ eneste nedbrud på
min gamle Beige G3/233 med hhv. 9.1 og 9.2.x, - heller ikke på min 'nye'
Beige G3/333AV. Den har stort set kørt i døgndrift siden, den kom igang hos
mig i begyndelsen af jan. i år.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 18:32

On Fri. d. 06 Sep. 2002 kl. 00:56 GMT, Erik wrote:

> [...]
> "0", - nå nej, der er kommet en enkelt, men det fandt han selv ud af, var

Jeg ved ikke hvem dine klider er, men du skal ikke surfe ret langt, før
du ser raporter om kerne panikker eller totale frysninger på Mac OS X
10.2. En del af frysningerne kan endda fremprovokeres systematisk.

Jeg tror det i bund og grund drejer sig om, at du har "besluttet"
dig for, at Mac OS X 10.1 er ustabil, og 10.2 ikke er. Og at du på baggrund
af denne "beslutning" læser ret selektivt.

Sammenlignet med Solaris, FreeBSD og visse Linux distro'er på udvalgt
hardware er Mac OS X 10.1 muligvis ustabil, men sammenlignet med Mac OS 9
er der for 99% af brugerne ikke tvivl om at Mac OS 10.1 /er/ klippestabil.

Det kunne være interesant at lave en statestik her i gruppen på hvor
ofte Mac OS 9 og Mac OS 10.1x. Selv hvis vi tager hensyn til at Mac OS 9
kører på flere maskiner og flere timer pr. maskine, er jeg ret sikker på
at udfaldet vil være til Mac OS 10.1x's fordel - endda med en temmelig
overbevisende margin.

> [...]
> Beige G3/333AV. Den har stort set kørt i døgndrift siden, den kom igang hos

Det betyder ikke at den er stabil! Blot at du undlader at gøre noget
der kan crashe den. Jeg kan eks. lægge din mac OS 9.x maskine ned på
et kvarter, i et sådan omgang at du er /nød/ til at lave en hård genstart!

Til sammenligning kan det siges at jeg har endnu ikke fundet ud af hvordan
jeg systematisk kan lægge Mac OS X 10.15 ned i et sådan omfang, at jeg
ikke kan tilgå den fra ssh eller lignende - en kerne panik er det mig
ej heller lykkedes at producere.

De fleste kernepanikker jeg har set på 10.1x skyldes brug af PPP, PPPoE
eller tredieparts hardware. Da jeg ikke bruger nogen af delene (bortset
fra ATA og ATAPI drev og en usb mus) er min konfiguartion muligvis
ikke dækkende for en standart bruger.

I Mac OS X 10.2 skal jeg blot forbinde til en ftp server fra Finder
og rode lidt rundt. Så er der ikke længere noget der svarer; ej heller
sshd. Helt så fornemt som en kerne poanik er det dog ikke, men for mig
lader 10.2 faktisk til at være mindre stabil end 10.15 - men stadig
betydelig mere stabil end 9.x

Fra : Jan Jonasen

Dato : 09-09-02 12:34

In article <sh1gla.mk1.ln@g4.reippuert.dk>, Morten Reippuert Knudsen
(spam@reippuert.dk) wrote:
> [...]
> jeg systematisk kan lægge Mac OS X 10.15 ned i et sådan omfang, at jeg
> ikke kan tilgå den fra ssh eller lignende - en kerne panik er det mig

Det har jeg aldrig fundet at være en fair sammenligning. Forhåbentligt har
almindelige brugere slået telnet fra, der er absolut ingen grund for dem
til at have det kørende. Endvidere er det også et reelt problem hvis
grænsefladen fryser fast med spinning ball of death, da langt de fleste
almindelige brugere heller ikke vil være i stand til, at foretage sig noget
som helst på en telnet forbindelse. Så ja, det hele køre måske videre bag
ryggen på folk, men almindelige brugere vil stadig bruge reset knappen og
kalde det et crash.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 18:39

On Thu. d. 05 Sep. 2002 kl. 14:34 GMT, Povl wrote:

> Ikke det ?

Nej det mener jeg ikke - kan du reproducere kerne panikken
systematisk? Al software /kan/ gå ned. Nopget har sværere ved det end
andet.

> Jeg har haft andre maskiner der har aldrig har givet dette,
> heller ikke med oppetider på omkring et år.

Var de udsat for samme belastning som din iBog. (ram og disk forbrug
samt CPU belastning). Brugte de en energibesparelses funktion, PPP
eller konstant hot-pluggin' af eksterne enheder? Eller stod de blot og
serverde?

> Et crash hver anden måned er et for meget.

Små slag, det er sammenligningsgrundlaget der er interressant. Du færdes
i en mac gruppe hvor grafikkerne på deres Mac OS 7, 8 & 9 maskiner ofte
har adskillige pr. dag.