Opskrift på kanel snegle søge
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-02-01 17:44

Hej

Jeg har ledt efter en god opskrift på kanel snegle, men har ikke nogen i
mine kogebøger.

Det skal være en rigtig lækker opskrift, hvor sneglene bliver bløde,
saftige og lidt fedtede.

Ikke sådan noget helsefis, hvor de ender med at blive som knækbrød.

--
Ciao Jesper

Fra : Deleuran

Dato : 19-02-01 18:18

> Jeg har ledt efter en god opskrift på kanel snegle, men har ikke nogen i
> mine kogebøger.
>
> Det skal være en rigtig lækker opskrift, hvor sneglene bliver bløde,
> saftige og lidt fedtede.

Der findes jo to former for kanelsnegle, lavet dels af wienerbrødsdej og
dels af gærdej.
Her får du min favoritaf gærdej, frit oversat fra "Linus bakar og lagar", og
som der står er det "inte alls nyttigt, men det är GOTT:

Dej:
½ pakke gær
50 g smør
2½ dl mælk
½ dl sukker
1 tsk stødt kardemomme
7 dl hvedemel

Fyld:
3 spsk blødt smør
3 spsk sukker
1 tsk stødt kanel

Smelt smørret i en kasserolle og tilsæt mælken. Hæld det over den smuldrede
gær. Tilsæt sukker og mel. Lad dejen hæve lunt ca. 40 min. slå dejen ned og
rul den ud. Rør blødt smør med sukker og kanel, og rul dejen sammen, som en
roulade. Skær rullen i godt 2 cm tykke skiver, der sættes i papirforme og
efterhæver mens ovene opvarmes til 225C. Sneglene bages til de er smukt
lysebrune.

Disse snegle (kanelbullar) dufter himmelsk og bliver bløde og velsmagende.

Lone

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-02-01 18:45

Deleuran <deleuran@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> lysebrune.
>
> Disse snegle (kanelbullar) dufter himmelsk og bliver bløde og velsmagende.

Hej Lone

Min news reader er ikke glad for halve og trekvarte tegn, så kan du lige
over sætte dem til tekst.

--
Ciao Jesper

Fra : Deleuran

Dato : 19-02-01 18:52

> Hej Lone
>
> Min news reader er ikke glad for halve og trekvarte tegn, så kan du lige
> over sætte dem til tekst.
>
> --
> Ciao Jesper

OK er gjort, samtidig beklager jeg at have postet indlægget 4 gange, jeg har
anmodet om at få de tre slette, men der kan vist gå lidt tid før det sker.
Bliiver vist nødt til at smutte ud bage kanelsnegle til aftenkaffen.

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 20-02-01 05:31

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i meddelandet:

> Det skal være en rigtig lækker opskrift, hvor sneglene bliver bløde,
> saftige og lidt fedtede.
> Ikke sådan noget helsefis, hvor de ender med at blive som knækbrød.

Hvis du ikke vil have det som Wasa knækbrød, - så er her den
rigtige opskrift som din bager sikkert ville lave det, hvis han stod
hjemme i sin mor's køkken...

Kanelsnegle (wienerbrødsdej): (bragt i tidl. indlæg)
*Oversat til: MacSOUP/2.4.6 (unregistered for 98 days)

(ca. 10-15 stk)

25 g gær
0,75 lt vand el. mælk
0,5 æg (1 helt æg sammenpiskes, gem resten til penling)
1 spsk
125 g mel
100 g smør el. margarine

Dej:
Gæren udrøres med det kolde vand. Æg, sukker og mel slås i. Dejen
stilles koldt ca. 15. min.
Rulles ud på et melet bord til en firkant ca. 30x30 cm.
Det kolde smør skæres i tynde skiver og fordeles over halvdelen af
dejen.
Den anden halvdel foldes over.
Dejen rulles ud med en let pigehånd, foldes sammen i 3 lag på hver led
og stilles koldt ca. 15 min.
Det sidste punkt gentages 2-3 gange.
Efter sidste udrulning rulles dejen ud i et stort aflang rektangulær
stykke, påsmøres med *kanelfyldet. Derefter trillles det hele sammen som
en roulade og skæres ud i passende stykker og stilles på en bageplade.
Derefter trykkes sneglene ned med fire fingre, pensles med æg og
efterhæver ca. 15 min. -færdig arbejde!

Bages ved stærk varme 225 C 10-15 min. alt efter størrelsen (mandag- el.
onsdags snegle).

*Fyld: 50 g blødt smør, 50 g sukker, 1 spsk kanel (el. efter smag).

Go' fornøjelse!
--
Mvh.
Peter W. Bosse

Man skal ikke bære på mere end én slags
problem ad gangen - nogen tynges af tre:
dem de har haft, dem de har og dem de
vil få.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-02-01 11:09

Peter W. Bosse <peterw.bosse@worldonline.dk> wrote:

> Kanelsnegle (wienerbrødsdej): (bragt i tidl. indlæg)
> *Oversat til: MacSOUP/2.4.6 (unregistered for 98 days)

Tak for oversættelsen.

> --
> Mvh.
> Peter W. Bosse

Bosse ! Det er der også en bager på Østerbro i København, der hedder -
er det fmilie ?

--
Ciao Jesper

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 21-02-01 03:54

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i meddelandet
> Kanelsnegle (wienerbrødsdej): (bragt i tidl. indlæg)
> *Oversat til: MacSOUP/2.4.6 (unregistered for 98 days)

KORREKTION!

Som alle nok har bemærket = 1 spsk = 1 spsk sukker
---------
> 25 g gær
> 0,75 lt vand el. mælk
> 0,5 æg (1 helt æg sammenpiskes, gem resten til penling)
> 1 spsk
> 125 g mel
> 100 g smør el. margarine

-oo-

Forslag til Romsnegle...

Romglasur:
100 g flormelis
ca. 1 spsk vand
rom, rom-essens el. rom-ekstrakt efter smag

Glaseres med glasuren, - el. simpelt hen bare stænk m. lidt god rom
ovenpå sneglene mens endnu er varme. -così!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Nyeste forskning viser, at de langvarige konsekvenser
af stress påvirker hjernen, - så den skrumper.

Fra : Psyman

Dato : 22-02-01 20:23

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

....snip

> [...]

Jeg synes nu stadig der er et eller andet galt med væske/mel forholdet! Jeg
går ud fra at lt står for liter!

/Henrik

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 23-02-01 05:16

"Psyman" <kratoo@nospamhotmail.com> skrev i meddelandet...
> "Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i en meddelelse:
> ...snip

> Jeg synes nu stadig der er et eller andet galt med væske/mel
> forholdet! Jeg går ud fra at lt står for liter!

Jo, du har fuldstændig ret Henrik. Det skal være ¾ dl. (el. 0,75 dl)
væske.
Det var også bare fordi opskriften skulle oversættes til Jesper's
"MacSOUP/2.4.6 (unregistered for 98 days)" )

Godt, der er én der er vågen Tak for det!

--
Mvh.
Peter W. Bosse