Sonofon FWA - her kommer jeg!
Fra : Palle Ravn

Dato : 23-08-02 23:05

Jeg har bestilt Sonofon's FWA løsning - så jeg vil gerne vide om de er
hurtige til at fikse evt. problmer som kan forekomme ved at have en
internet forbindelse.

Hvordan med rekkefølgen af hvordan det kommer til at foregå når det
skal sættes op! Først så kommer der en tekninke (eller hvad?) og så
får jeg sat en parebol op, eller skal jeg selv det ? Og hvornår
modtager jeg evt. software som jeg skal bruge ?

Jeg har hørt at jeg skal bruge noget PPPOPE (eller hvad det nu hedder)
det er indbygget i XP - men 1 af min 2 maskiner køre 98, får jeg noget
software med til den så ?

Jeg ser frem til at forlade TISCALI - dem kan jeg bande langt ind i
det nye årtusinde ! Og håber Sonofon vil vøre nummer 1...

Men hvodan kommer min "ping" til at ligge i spil som fx. CS (Counter
Strike) ?

/Ham som Hader Tiscali, og deres dårlige undskylninger !
/Ham som ser frem til ikke at skulle håre ting som "Ahh det er sikkert
fordi du bor 5km. fra central" - Den undsyller de med, selv om det har
virket i mere end 6 md.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 24-08-02 09:16

Palle Ravn <palleravn@28A0Amail.dk> (slet 28A0A) writes:

> [...]
> får jeg sat en parebol op, eller skal jeg selv det ? Og hvornår
> modtager jeg evt. software som jeg skal bruge ?

Der bliver aftalt et tidspunkt hvor en montør kommer ud til dig, han
checker at du har Line Of Sight til en af de master der har FWA
udstyr, hvis det er OK så sætter han parabolen op, trækker kabler ind
til din computer, konfigurerer din CPE og sætter din computer op. Du
modtager også en CDROM med vejledning og software. Det hele er typisk
overstået på et par timer eller så, afhængig af hvor besværligt det er
at sætte antenne op og trække kabler.

> Jeg har hørt at jeg skal bruge noget PPPOPE (eller hvad det nu hedder)
> det er indbygget i XP - men 1 af min 2 maskiner køre 98, får jeg noget
> software med til den så ?

PPPoE (Point to Point (protocol) over Ethernet) er en metode hvor du
kan få en public IP adresse. Det er vist ikke pt. inkluderet i
opsætningen, men kræver at du kontakter kundeservice og bestiller
det. Du vil blive guidet igennem opsætning af det og når det hele er
klart bliver din CPE opgraderet så den kan kører med PPPoE.

Mvh
Thomas - Der udtaler sig som privatperson.

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Palle Ravn

Dato : 25-08-02 11:38

> [...]
>CPE og sætter din computer op. Du
>modtager også en CDROM med
>vejledning og software. Det hele er typisk

CD'en med software - Er det til at kalde om med ? Hvis det ikke er
PPPoE hvad er det så ?

>PPPoE (Point to Point (protocol)
> [...]

Hvis jeg bestille det ved support - hvad koster det så ? CPE det er
den box som omsætter sinalet ik ?

/Palle Ravn

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 25-08-02 12:06

Palle Ravn <real@sleepy.dk> writes:

> CD'en med software - Er det til at kalde om med ? Hvis det ikke er
> PPPoE hvad er det så ?

Der skal ikke "kaldes op" da du er på altid, men hvis du vil køre med
offentlig IP, så skal du bruge PPPoE. Den skal logge på inden du skal
på nettet, ellers har du ingen IP adresse.

> Hvis jeg bestille det ved support - hvad koster det så ? CPE det er
> den box som omsætter sinalet ik ?

Jeg kan ikke huske om det koster noget, jeg mener det ikke, men det
kan supporten bedre sige CPE'en er korrekt den box der omsætter

Thomas

Fra : Olsen

Dato : 24-08-02 10:13

"Palle Ravn (slet 28A0A)" <palleravn@28A0Amail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har bestilt Sonofon's FWA løsning - så jeg vil gerne vide om de er
> hurtige til at fikse evt. problmer som kan forekomme ved at have en
> internet forbindelse.

Kender een, som har haft megaproblemer med FWA, både signalmæssig, som blir'
dårligere
i regnvejr, sne mv.

Desuden var deres hardware ikke for stabil.

MVH

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 24-08-02 14:11

"Palle Ravn (slet 28A0A)" wrote:

> Jeg har bestilt Sonofon's FWA løsning - så jeg vil gerne vide om de er
> hurtige til at fikse evt. problmer som kan forekomme ved at have en
> internet forbindelse.

Er du _helt_ sikker på at du har direkte kontakt til en antenne.?
Dvs. at du kan _se_ antennen fra hvor din parabol skal sættes op.

Ellers kan du roligt glemme alt om sagen.!
(Jeg har selv prøvet det. Et hus med høj rejsning, 100 m væk stod i
vejen)

---------
Du får besøg af en tekniker, der først undersøger forbindelsen, sætter
parabolen op, og får din PC til at køre.
Har du iøvrigt ret til at sætte en parabol op udendørs, hvor du bor.?
Og: Der er jo krav om at du har et passende PC-kort til kommunikation.
(Sådan var proceduren i foråret, da jeg forsøgte)

Men det er vel ikke overraskende for dig.? Og dog, tilsyneladende. Har
du ikke _læst_ hvad de har sendt til dig.????
Eller læst på deres hjemmeside.?

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 24-08-02 15:57

Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> writes:

> Har du iøvrigt ret til at sætte en parabol op udendørs, hvor du bor.?
> Og: Der er jo krav om at du har et passende PC-kort til kommunikation.
> (Sådan var proceduren i foråret, da jeg forsøgte)

Det eneste der kræves er et standard netkort (Med RJ45 connector) som
du kan købe i enhver PC biks til 100kr, kan ikke huske om du kan købe
det af montøren der kommer ud, men så er prisen nok en anden.

Mvh
Thomas

Fra : Palle Ravn

Dato : 25-08-02 11:35

Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> skrev:

> [...]
>Dvs. at du kan _se_ antennen fra
>hvor din parabol skal sættes op.
>
>Ellers kan du roligt glemme alt om sagen.!

Der er 3 km. til nærmeste hus, i den retning antenen står ! Jeg er
ude på a bøhhland ! og har kun 3 km. til antene !

> [...]
>Du får besøg af en tekniker, der
>først undersøger forbindelsen, sætter
>parabolen op, og får din PC til at køre.

Du er da hvis lidt "slikkeativ"...
De har enu ikke sendt mig noget ! og JA jeg har læst deres HP (som
ikke er for god) Og jeg har netkort i mine PC'er !

/Palle Ravn

Fra : BHS

Dato : 24-08-02 17:24

> [...]
> Jeg har bestilt Sonofon's FWA løsning - så jeg vil gerne vide om de er
> hurtige til at fikse evt. problmer som kan forekomme ved at have en

Hej
Hvis du har andre muligheder (adsl) så fravælg
Sonofon FWA .
Sonofon skulle efter min mening holde sig til
mobiltelefoni.
Mhv Bhs

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 24-08-02 17:53

"BHS" <Bhs@inboks.as> writes:

> [...]
> Hvis du har andre muligheder (adsl) så fravælg
> Sonofon FWA .
> Sonofon skulle efter min mening holde sig til

Meget kort beskrivelse må man sige

Der har været nogle problemer med FWA (mange af dem er løst) , men
hvem kan ærlig talt sige at en nærmest verdenspremiere på en teknik
har kørt uden problemer fra starten?

Fra : Palle Ravn

Dato : 25-08-02 11:41

>Hej
>Hvis du har andre muligheder (adsl) så fravælg
> [...]

Nu er FWA heller ikke mobiltelefoni - det er internet... Menhvofor
ikke vælge det, når det ikke går for godt med mit kober!

/Palle Ravn

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-02 23:24

Palle Ravn (slet 28A0A) wrote:
> Jeg har bestilt Sonofon's FWA løsning - så jeg vil gerne vide om de er
> hurtige til at fikse evt. problmer som kan forekomme ved at have en
> internet forbindelse.

Nogle af deres problemer klare de fint, men når det gølder udsigterne
for at få hele den kapacitet man betaler for kan du godt komme til at
vente længe.

> [...]
> får jeg sat en parebol op, eller skal jeg selv det ? Og hvornår
> modtager jeg evt. software som jeg skal bruge ?

Den skal du selv hente på deres hjemmeside.

> Jeg har hørt at jeg skal bruge noget PPPOPE (eller hvad det nu hedder)
> det er indbygget i XP - men 1 af min 2 maskiner køre 98, får jeg noget
> software med til den så ?

Ja, og når du skal til at køre PPPoE ryger du ca. 50% ned i ydelse på
din linie og ydermere vil Sonofon ikke give nedslag i prisen på denne
mangle, skod, men det finder de jo nok snart ud af.

> Jeg ser frem til at forlade TISCALI - dem kan jeg bande langt ind i
> det nye årtusinde ! Og håber Sonofon vil vøre nummer 1...

Hvis du kan få TDC eller CC så ville jeg vælge dem i stedet for, FWA kan
Sonofon slet ikke finde ud af håndtere og så slet ikke Internet, det går
helt galt for dem. At kalde en IP adresse tildelt over PPPoE for en ægte
fast IP adresse er ydermere noget skidt.
De burde holde sig til telefoni.

René Madsen --- reneZZXQ@schultzconsult.com remove ZZXQ
Schultz Consult --- http://www.schultzconsult.com
Din IT Leverandør --- tlf. 64 73 35 45

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-08-02 00:31

On Sun, 25 Aug 2002 00:24:27 +0200, "Schultz Consult - [René Madsen]"
<rene@REMOVEschultzconsult.com> wrote:

>At kalde en IP adresse tildelt over PPPoE for en ægte
>fast IP adresse er ydermere noget skidt.

Det er vel ikke være end TDC's BB der tildeles via DHCP, eller NE der
tildelses via PPPoE.

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 25-08-02 10:06

On Sun, 25 Aug 2002 01:31:27 +0200, Ivar Madsen wrote:

> Det er vel ikke være end TDC's BB der tildeles via DHCP, eller NE der
> tildelses via PPPoE.

Eller CyberCity's som tildeles via PPPoA

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-08-02 10:17

On 25 Aug 2002 09:05:36 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>Eller CyberCity's som tildeles via PPPoA

Det synes jeg personligt er være, man kan jo ikke bare sætte en anden
router på, hvis man ikke er tilfres med den funktonalitet den leverede
har.

BTW hvad med P@, tildeles IP'en fast af en teknikker en gang for alle
på centraludstyret?

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-02 10:27

Ivar Madsen wrote:
> BTW hvad med P@, tildeles IP'en fast af en teknikker en gang for alle
> på centraludstyret?

Hvis du har en P@ med fast IP får du tildelt et IP range som du kan
taste ind i din opsætning ganske som var det en lokal IP adresse.

Fra : Palle Ravn

Dato : 25-08-02 11:46

skrev:
>Nogle af deres problemer klare de
>fint, men når det gølder udsigterne
>for at få hele den kapacitet man
>betaler for kan du godt komme til at
>vente længe.

Hvad er grunden til at jeg ikke skulle for min 1MBit forbindelse ?
Der skulle være fin forbindelse til Antene - og de sætter vel ikke
min forbindelse op hvis ikke den kan komme på den bestilte hastighed
!

>Den skal du selv hente på deres hjemmeside.

Hvor hende på deres HP ?

/Palle Ravn

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-02 20:43

Palle Ravn wrote:
> Hvad er grunden til at jeg ikke skulle for min 1MBit forbindelse ?
Manglende forbindelse fra masten og ud i verdenen.
> Der skulle være fin forbindelse til Antene - og de sætter vel ikke
> min forbindelse op hvis ikke den kan komme på den bestilte hastighed
> !

Jo, det er nemlig det de gør, de satte vores antenne op og lovede os en
4Mbit selv om at de klart viste at de ikke kunne levere andet end en
1Mbit. Men nu skal forbrugerstyrrelsen og vores egen advokat til at
trække dem lidt rundt i manegen og så skal vi nok få dem enten til at
levere hvad der blev aftalt eller afhente deres udstyr og sende os en
kreditnota på det hele.
Læse hele historien i dk.videnskab.jura
3d67fcae$0$87274$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

> Hvor hende på deres HP ?
www.sonofon.dk > erhverv > produktinformation > internet > software til
bedbånd http://www.sonofon.dk/FWA_opsaetning/PPPoE/pppoe.exe

De har jo lavet deres side så smart at man ikke kan lave links til noget
som helst andet end sonofon.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-08-02 19:02

"Schultz Consult - [René Madsen]" <rene@REMOVEschultzconsult.com> wrote in
message news:3d6932fe$0$87289$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jo, det er nemlig det de gør, de satte vores antenne op og lovede os en
> 4Mbit selv om at de klart viste at de ikke kunne levere andet end en
> 1Mbit.

Jeg har også hørt i krogene.. At de på mange senderen, kun har en 2 Mbit til
at forsyne Internet kunderne...

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-08-02 01:39

On Mon, 26 Aug 2002 20:02:21 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>Jeg har også hørt i krogene.. At de på mange senderen, kun har en 2 Mbit til
>at forsyne Internet kunderne...

Hvorfra?

--
- Peter Brodersen

Fra : Palle Ravn

Dato : 25-08-02 11:48

Hvor meget påvirker det at den regner eller sner! Går den helt ud,
eller går den lidt ned i hastighed. Jeg er ca. 3 km fra antene, så
kommer det til at betyde noget ?

/Palle Ravn

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 25-08-02 12:08

Palle Ravn <real@sleepy.dk> writes:

> Hvor meget påvirker det at den regner eller sner! Går den helt ud,
> eller går den lidt ned i hastighed. Jeg er ca. 3 km fra antene, så
> kommer det til at betyde noget ?

Med den relativt korte afstand, så er der normalt ikke nogen
problemer. Der kan være problemer hvis det blæser meget, specielt hvis
antennen sidder lidt udsat, men den er ikke specielt retningsfølsom på
den afstand. Normal regnvejr og snevejr betyder ikke noget for din
forbindelse.

Mvh
Thomas

Fra : Rune Kronenberg

Dato : 26-09-02 23:06

On 25 Aug 2002 10:48:14 GMT, Palle Ravn <real@sleepy.dk> wrote:

>Hvor meget påvirker det at den regner eller sner! Går den helt ud,
>eller går den lidt ned i hastighed. Jeg er ca. 3 km fra antene, så
>kommer det til at betyde noget ?

Jeg er også ca. 3 km fra masten, og har endnu ikke oplevet et (u)vejr som
kunne smide mig af nettet, el. sætte min hastighed ned.

Jeg har prøvet at være på nettet i snestorm, hvor sigtbarheden var nede på
under 5 meter, uden at der var problemer med signalet; og prøvet heftige
storme, med kraftige, rigtig kraftige regnbyger uden problemer.

Så selve vejret burde ikke være et problem, men var også det jeg frygtede
mest inden jeg fik min FWA.

M.v.h.
--
Rune Kronenberg
My opinions are those of my employer because I work for myself.