Hjælp til tydning af lidt kirkebogstekst
Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 23-08-02 19:49

Hej,

Jeg har en vielse, hvor jeg er i tvivl om den første forlovers navn.
Han synes selv at have underskrevet sig - lyder det rimeligt?

Teksten kan ses på
http://www.lklundin.dk/lkl/gen/ocr/index.html#14

Denne forlover forekommer flere gange i samme kirkebog.
Tre andre eksempler på samme underskrift findes
på samme websides nr. 15 - 17.

Brudgommen hedder Rasmus Pedersen og hans forlover Peder.
Hvad er chancerne for at brudgommens forlover er hans far?

I nr. 8 & 12 er der også et par ord jeg ikke kan læse
- men de to billeder blev ikke af særlig god kvalitet.

Enhver hjælp modtages her med taknemmmelighed.

Mvh,
Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 23-08-02 20:16

On Fri, 23 Aug 2002 20:48:52 +0200, "Lars Kr. Lundin"
<news-gi-10@lklundin.dk> wrote:

> [...]
>
>Denne forlover forekommer flere gange i samme kirkebog.
>Tre andre eksempler på samme underskrift findes

Jeg tror du har ret i din formodning om Ovesen

Til de øvrige mangler har jeg en smule:

Nr. 14
Linje 5: digt er imod dette Egteskab herfor indestaar under-
Linje 6: tegnende forlovere efter Loven

I nr. 15 og 16 tror jeg stillingsbetegnelsen er Udrider. Jeg ved ikke
helt, hvad det indebar; men det findes - søg på Google og du vil se en
række eksempler.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 24-08-02 08:01

Fri, 23 Aug 2002 21:15:32 +0200 skrev Lars Jørgen Helbo:

> Jeg tror du har ret i din formodning om Ovesen

Ja, KIP's FT1801 har i hele amtet (Holbæk) netop een Peder Ovesen
og han er udrider - i et nærliggende sogn.

Han er kun ca. 14 år ældre end brudgommen, så hans fader
er han næppe.

> I nr. 15 og 16 tror jeg stillingsbetegnelsen er Udrider. Jeg ved ikke

http://www.hist.uib.no/kalkar/
angiver betydningen 'ridende bud, rideknægt'.

Tak, også til Bodil Madsen, for de hurtige og brugbare svar.

-Lars Lundin.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 23-08-02 20:26

<news-gi-10@lklundin.dk> wrote:

>I nr. 8 & 12 er der også et par ord jeg ikke kan læse
> - men de to billeder blev ikke af særlig god kvalitet.

I nr. 8 tror jeg det skal være:
Linje 3: Skinnerup i Thye, tiene paa

Hvis man sammenligner med linie 7, så synes jeg det ligner.

Fra : Bodil Madsen

Dato : 23-08-02 21:10

Brudgommens far som forlover ses ofte. Der var da enkelte, der kunne skrive
sit navn, men det ses ikke så ofte. Ofte underskrev de sig med deres
initialer f. eks. P.J.S. ( Peder Jensen) og længere tilbage med deres mærke.
På Falster kalder man dette mærke for karmærke.
Mvh
Bodil Madsen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 24-08-02 10:40

Hej Boldil.

>og længere tilbage med deres mærke.
> På Falster kalder man dette mærke for karmærke.
Og på Samsø kaldes det for Bomærker, f.eks kan man i Norby Kirke se de
forskellige bønders bomærke ud for deres plads i kirken, det var nok
fortrinsvis bønderne der havde deres eget bomærke.
Hilsen Jean