Søge i en database
Fra : Mega-Hawk

Dato : 23-08-02 14:18

Hej igen NG.

Jeg er jo stadig igang med at lave min hjemmeside og nu er jeg så
kommet til det næste problem.
Jeg har en database hvor du kan tilføje links og sådan og nu
tænkte jeg på hvis jeg skal lave det sådan at brugeren kan søge i
min database, men hvordan gør jeg det?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 23-08-02 14:22

Mega-Hawk wrote:

> [...]
> Jeg har en database hvor du kan tilføje links og sådan og nu
> tænkte jeg på hvis jeg skal lave det sådan at brugeren kan søge i

Du skal bruge noget i stil med "SELECT bla, blabla FROM tabel WHERE tekst
like '%søgestreng%';".

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

Fra : Asbjørn Sloth Tønnes~

Dato : 31-08-02 15:50

"Andreas Kleist Svendsen" <usenetnospam@nau.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal bruge noget i stil med "SELECT bla, blabla FROM tabel WHERE tekst
> like '%søgestreng%';".
>
> --
> mvh Andreas Kleist Svendsen

Jeg plejer at bruge denne kode, da søgeorderne ikke behøver at stå lige
efter hinanden i lige præsis den indtastede rækkefølge, med denne kode.
-----------------
if ($sogeord != NULL) {
$sogeord_list_mode = 'navn like "%'.$sogeord.'%"';
$sogeord_ord = split (" ", $sogeord);
if (count($sogeord_ord) != 1) {
$sogeord_list_mode = 'navn like "%'.$sogeord_ord[0].'%"';
for ( $i = 1 ; $i < count($sogeord_ord) ; $i++) {
$sogeord_list_mode .= ' and navn like "%'.$sogeord_ord[$i].'%"';
}
}
$sogeordQ = ' and ' . $sogeord_list_mode;
$sogeordW = ' where ' . $sogeordQ;
}
Så bruger du bare
$sql = "select * from tabel " . $sogeordW . ";";
eller
$sql = "select * from tabel where aktiv = 1 and " . $sogeordQ . ";";

Asbjørn