Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Findes det? (matrix måling)
Fra : Magnus Rohde

Dato : 23-08-02 09:40

Hej gruppe

Jeg sad lige i min uendelige visdom og tænkte over følgende:

Findes der et kamera (digitalt eller analog) hvor lysmålingen fungerer
sådan:
1) Kameraet måler lyset i antal punkter, ligesom i det fleste nyere SLR.
2) Kameraet kender filmens kontrastomfang (hvis det er digitalt er det
jo intet problem)
3) Kameraet viser i søgeren hvilke områder i motivet der er
over/underbelyst (bliver hvide/sorte på filmen)
4) Visningen i søgeren skifter selvfølgelig når man ændrer på
under/overkompensationsknappen

Er der nogen der ved om sådan et kamera findes?

Magnus

Fra : Morten Sørensen

Dato : 23-08-02 12:11

> [...]
> over/underbelyst (bliver hvide/sorte på filmen)
> 4) Visningen i søgeren skifter selvfølgelig når man ændrer på

Øhh... Canon G2 kan vist det meste af det du eftersøger:

1)
Du kan vælge mellem en generel lysmåling på hele motivet eller spotmåling i
én position, som du kan placere i højre, venstre eller midtposition.

2)
digitalt...

3)
Du kan se de overbelyste områder efter du har taget billedet. Cam'et viser
dig et lille picon hvor det overbelyste blinker. Ved siden af har du et
histogram som giver et detaljeret billede af lysmængden.

4) Jada - i "full manual" mode kan man ændre på det hele og se resultatet

Mvh

Morten Sørensen
Gistrup Film i/s

Fra : Per Herholdt

Dato : 23-08-02 12:37

Morten Sørensen wrote:
> [...]
> har du et histogram som giver et detaljeret billede af lysmængden.
>
> 4) Jada - i "full manual" mode kan man ændre på det hele og se

Canon S40 virker på samme måde, altså så du kan se det efter optagelsen og
ændre indstillingerne efter behov. Du kan ikke se det før du trykker på
knappen -
--
MVH Per

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-08-02 14:01

Magnus Rohde wrote:

> Er der nogen der ved om sådan et kamera findes?

Jeg har ikke set det dokumenteret i nogen manuel til digicams, men når
jeg bruger LCD-skærmen som søger, eller et digicam der disideret
har en LCD-søger, så kan jeg se og vurdere min tid/blænde indstillings
indflydelse på søgebilledet, og når jeg har eksponeret, så kan
jeg på preview-billedet vurdere om billedet er for mørkt eller lyst.

Grunden til at producenterne ikke slår det meget stort op, er nok
at det kræver meget stor erfaring at tolke og bedømme de små
billeder på LCD-skærmen.

Jeg kan også se på LCD-skærmen hvordan farverne ændrer sig, når jeg
skifter mellem de faste hvidballance indstillinger, eller når jeg
selv har kalibreret på et stykke hvidt karton, jeg har vist det til
en anden fotograf, men han kunne ikke se noget.

Det handler nok at man skal kende sit digicam, og præcist vide
hvordan dets LCD-skærm/søger reagerer under forskellige lysforhold.

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 23-08-02 16:39

On Fri, 23 Aug 2002 08:39:52, magnus-marius@mail.tele.dk (Magnus
Rohde) wrote:

> [...]
> 4) Visningen i søgeren skifter selvfølgelig når man ændrer på
> under/overkompensationsknappen
>
> Er der nogen der ved om sådan et kamera findes?

Minolta Dynax 7 (analog SLR) kan stort set det du her beskriver.

Lyset måles i 14 seperate felter (1), som kan vises på det store
matrix-display på bagsiden af kameraet (3). De normaltbelyste (+/- 0.5
EV) felter er grå, de underbelyste sorte og viser desuden værdien ift.
normaltbelyst (f.eks. -2.0), og de overbelyste er ligesom de
underbelyste bare hvide i stedet. Visningen ændres selvfølgelig, når
man drejer på exponeringskomsationsknappen (4). Ved en værdi
større/mindre end +/- 3.0 vises bare et + eller -.

Mht. 2), så kan kameraet jo læse eksponeringsspillerummet fra filmens
DX-koder, men hvorvidt den bruger det til lysmålingen, aner jeg ikke.
Der er ihvertfald ikke umiddelbart nogen synlig forskel i den omtalte
visning af lysmålingen, så det er vel nærmest op til én selv at kende
sin film (som altid).

Mere info på:

http://www.minolta.com/cameras/camera_mh/index.html

eller:

http://www.minoltaeurope.com/pe/slr/slr.html

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

Replace servername in address with subetha<dot>dk

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 23-08-02 16:47

On Fri, 23 Aug 2002 15:38:58, tbk@somewhere.dk (Torsten Balle Koefoed)
wrote:

> Minolta Dynax 7 (analog SLR) kan stort set det du her beskriver.

Jeg glemte lige at tilføje, at jeg jævnligt bruger funktionen, og har
utroligt meget glæde af den. Det er bestemt ikke bare pop.

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 23-08-02 23:24

On Fri, 23 Aug 2002 10:39:52 +0200, magnus-marius@mail.tele.dk (Magnus
Rohde) wrote:

>Findes der et kamera (digitalt eller analog) hvor lysmålingen fungerer
>sådan:

Det er tæt på med mit Nikon Coolpix 885.

>3) Kameraet viser i søgeren hvilke områder i motivet der er
>over/underbelyst (bliver hvide/sorte på filmen)

Der er en bar, der viser hvor meget over-/undereksponeret billedet vil
blive (mellem -2 og +2 EV), men den viser bare ikke hvilke områder af
billedet, der bliver det.
Og selvfølgelig kan man få histogram o.s.v. når først billedet ER
taget.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen