Epson Stylus C20UX - farvet eller sort blæ~
Fra : Steen

Dato : 22-08-02 18:57

Nu har jeg trawlet den omfattende dokumentation til printeren igennem, og
adskillige steder står der, at

"Hvis du printer noget i farver, skal du vælge indstillingen 'Color' under
'Ink', og så bruger printeren det farvede blæk. Hvis du vælger 'Black' under
'Ink' vil eventuelle farver blive konverteret til grayscale."

Er det mig eller Epson, der har misforstået noget, eller burde den ikke
altid bruge alle fire?! Altså: altid sort blæk til at printe ting (f.eks.
tekst) der er sort, og farvet blæk til at printe alle andre farver? Er det
ikke derfor, det hedder CMYK?

Det virker da ærlig talt komplet "goddag-mand-økseskaft" at den bruger gult,
rødt og blåt blæk til at skrive sort tekst med, med mindre man manuelt har
valgt sort?

....og hvis det endelig var tilfældet, burde sort blæk så ikke være default,
og ikke farvet?

Mvh Steen

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 22-08-02 21:31

Jeg kan desværre ikke besvare dit spørgsmål, men håber du måske vil
fortælle lidt om hvordan printeren ellers er for jeg har set den i det
lokale supermarked for 299.-. Larm, udskriftkvalitet, andet?

Mvh

Bruno

Fra : Steen

Dato : 22-08-02 22:06

<iddqd@worldonline.dk> wrote

> Jeg kan desværre ikke besvare dit spørgsmål, men håber du måske vil
> fortælle lidt om hvordan printeren ellers er for jeg har set den i det
> lokale supermarked for 299.-. Larm, udskriftkvalitet, andet?

Ligner enhver anden printer, størrelse omtrent det samme. Installation
nogenlunde lige til at gå til - hos mig installerede den dog på engelsk,
selvom jeg valgte dansk, men jeg kører engelsk windows, så det er nok
derfor. Larm? Tja, nu er jeg ikke vant til inkjetprintere, men den giver da
lyd fra sig. Især når man tænder og slukker for den
Br-klik-klik-klik-brummmmm-tja-gonk... Bsssss-klonk-klonk!

Den printer pænt! Jeg har endnu ikke prøvet at printe billeder ud på rigtigt
fotopapir, men på alm. papir printer den rigtig pænt, selv farvebilleder.
Under alle omstændigheder synes jeg, man får ret meget printer til prisen!

Mvh Steen

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 22-08-02 23:52

Steen wrote:
> [...]
> Under alle omstændigheder synes jeg, man får ret meget printer til prisen!

Takker. Har fundet en enkelt anmeldelse på nettet, der siger dens bedste
kvalitet er netop print af billeder. Sammen anmeldelse nævner ikke noget
om det med farve/sort som du spørger om, så måske fortæller det noget.

Mvh

Bruno

Fra : FINN EGMOSE

Dato : 23-08-02 06:59

Steen <nospam@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d652551$0$88382$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Det virker da ærlig talt komplet "goddag-mand-økseskaft" at den bruger
gult,
> rødt og blåt blæk til at skrive sort tekst med, med mindre man manuelt har
> valgt sort?

Epson bruger kun den sorte patron til at skrive sort med. Det at Epson
prøver
at fortælle dig er at hvis der er farve på det du vil skrive ud skal
printeren være
indstillet til farveudskrift. Printeren finder selv ud af at bruge den sorte
patron til
det der er rent sort .Har du derimod et sort/ hvidt dukoment som ikke
indeholder farver vil den blande en sort farve med farvepatronen hvis den er
sat til at udskrive i farver.Det kan nogle gange være en fordel ved udskrift
af sort/hvide billeder da der så kommer flere gråtoner med end hvis man kun
havde brugt den sorte patron til udskriften.

Mvh. Finn

Fra : Steen

Dato : 23-08-02 09:12

"FINN EGMOSE" <fimus@post.tdcadsl.dk> skrev

> [...]
> skrive ud skal printeren være indstillet til farveudskrift. Printeren
> finder selv ud af at bruge den sorte patron til det der er rent sort.

OK - det lyder godt. Men er du sikker? Hvor ved du det fra?

> Har du derimod et sort/ hvidt dukoment som ikke indeholder
> farver vil den blande en sort farve med farvepatronen hvis den er
> sat til at udskrive i farver.

Nu modsiger du dig selv - du sagde jo lige, at den selv finder ud af at
bruge sort farve til det, der er rent sort?!?

Mvh Steen

Fra : FINN EGMOSE

Dato : 23-08-02 13:09

Steen <nospam@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ak4qo8$6bk$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Nu modsiger du dig selv - du sagde jo lige, at den selv finder ud af at
> bruge sort farve til det, der er rent sort?!?

Ja hvis du har et dokument der er blandet med sort tekst og farvet grafik
så vil printeren bruge af den sorte patron til teksten og af farvepatronen
til
grafikken hvis printeren er indstillet til farveudskrivning.Det gør alle
Epson
printere med separate patroner. Det er faktisk meningen med det. Du vil
måske
hellere tilbage til de gode gamle tider hvor der kun kunne sidde en patron i
printeren af gangen hvor man havde en sort patron i når man skulle skrive
tekst og udskiftede den med farvepatronen når man skulle skrive farver.
Nå men tillykke med printeren. Til prisen kan du ikke få noget bedre.

Mvh. Finn

Fra : Steen

Dato : 23-08-02 13:44

> [...]

> til teksten og af farvepatronen til grafikken hvis printeren
> er indstillet til farveudskrivning.Det gør alle Epson

OK - vidunderligt. Det var det, jeg håbede. Tak. Er vi så også enige om, at
da du skrev:

> [...]

....så skrev du det stik modsatte af, hvad du mente?

> [...]
> patron i når man skulle skrive tekst og udskiftede den
> med farvepatronen når man skulle skrive farver.

Nej, selvfølgelig ikke! Hvorfor i alverden spørger du dog om det?

> Nå men tillykke med printeren. Til prisen kan du ikke få noget bedre.

Nej, det er også mit indtryk

Mvh Steen

Fra : Henrik Dissing

Dato : 23-08-02 18:14

On Thu, 22 Aug 2002 19:57:09 +0200, Steen wrote:

> [...]
>tekst) der er sort, og farvet blæk til at printe alle andre farver? Er det

Jo, men faktisk bruger den alle fire farver til at printe et farvebillede,
uanset om der er tekst på siden. Teoretisk set burde det være nok med CMY,
men i praksis ville det hvide papir altid skinne lidt igennem. Derfor bruges
den sorte (K = key) til at forbedre konstrasten.

Jeg ved godt det ikke var det dit spørgsmål gik på, men det har du jo fået
svar på andetsteds

Venlig hilsen
Henrik Dissing