? om Mechanical desktop.
Fra : Jesper Mouritzen

Dato : 22-08-02 18:05

Hej.

Jeg har lige et spørgsmål om ovennævnte prog.

Er det kun et 3d prog. eller kan det også tegne almindelige autocad
tegninger som 2002????

Altså jeg mener får man to programmer i et ved Mechanical?????

Ham jeg spørger for har tegnet lidt autocad2002. Er Mechanical bedre end
2002 til 3d????

Jesper

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 22-08-02 19:39

Nu kender jeg ikke Mechanical desktop så godt, men jeg har intryk af at det
minder om Autodesk inventor.

Alle moderne 3D programmer er solid modelling, Autocad er ikke solid
modeling...

3D parten I ACAD er ikke "rigtige" 3D modeller men nogle punkter I et 3D
koordinatsystem som bliver forbundet med nogle punkter.

Når man skal ændre sin tankegang mellem de traditionelle cad-programmer
såsom ACAD, og skal over til solid-modeling, så skal der tænkes helt
anderledens....

før: man lavede en 2D tegning, og udfra den kunn man lave en 3D model.

nu: man laver en 3D model, og laver en 2D tegning udfra den model.

og tro mig når du er kommet ind i tankegangen er det meget nemmere...

men når man går fra ACAD er det nok bedst at gå til Autodesk Inventor, da
det jo begge er AutoDesk produkter, og man kan "genkende visse
opgaver...desuden har Inventor også support i helpfilen til folk der har
kørt ACAD

Daniel

Fra : CADmageren

Dato : 23-08-02 07:46

Hej Daniel.

Lige en enkelt detalje til din kommentar - Det er muligt at arbejde med
solidmodellering i en ren AutoCAD. Problemet er bare at det ikke er
historiebaseret. Dvs at hvis du f.eks har lavet et hul i en klods, kan
det kun slettes/redigeres ved at "udfylde" hullet og lave et nyt.
Så i praksis er det nok ikke det bedste valg konstruktionsopgaver.

Jeg har dog været ude for situationer, hvor Mechanical Desktop ikke
kunne følge med, og det var nødvendigt med den rene autocad til at
udføre boolske operationer på en solid model.

Med venlig hilsen
www.cadmageren.dk
(vind gavekort!)

Michael Christoffersen

http://www.kandu.dk/

Fra : CADmageren

Dato : 22-08-02 19:50

Hej Jesper.

Mechanical Desktop er en overbygning til AutoCAD. Dvs en tillægsprogram,
som gør 3D arbejde væsentligt lettere at arbejde med - så ja du får to
programmer i et.

Med venlig hilsen
www.cadmageren.dk

Michael Christoffersen

http://www.kandu.dk/

Fra : CADmageren

Dato : 22-08-02 19:53

Hej Jesper.

Mechanical Desktop er en overbygning til AutoCAD. Dvs en tillægsprogram,
som gør 3D arbejde væsentligt lettere at arbejde med - så ja du får to
programmer i et.

Bemærk at Mechanical Desktop ikke længere sælges som et selvstændigt
program, men er en del af Inventor Series.

Med venlig hilsen
www.cadmageren.dk - (Vind et gavekort)

Michael Christoffersen

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper Mouritzen

Dato : 22-08-02 21:10

Hej igen.

Tak for alle svarene allerede men det er ikke til mig som jeg skrev fra
starten.

Grunden til at han spørger om Mechanical er at han siger at der var en der
kom med nogle autocad filer lavet om fra inventor tegninger, men da de ville
se dem i 2002 var streg tykkelserne ikke rigtige og skjulte linier var ikke
stiblede mm. Det var et problem at lave det hele om.

De vil ikke undvære et alm tegne prog. som acad men vil også have 3d prog.
det var derfor mechanical kom ind i billedet.

Kan det virkelig passe at det giver problemer med inventor tegninger i

Jeg har selv tegnet lidt med inventor(Kanon prog. skal lige siges) men
aldrig prøvet at smide dem over i autocad 2002.

Jesper