Qxl.dk
Fra : sharkandk

Dato : 22-08-02 13:48

Hej,

Jeg har ikke tidligere fået en regning fra QXL.dk, men nu vil de pludselig
have penge langt tilbage selvom der står dette på deres side:

------------
Hvordan afregnes Succesgebyrer på min konto?

Succesgebyrer opgøres og afregnes på din konto ved fakturering en gang
månedligt. Herefter fremsendes en elektronisk faktura vedhæftet i en email,
og derefter bliver beløbet trukket fra dit kreditkort.

http://www.qxl.com/isroot/html/DA/static/157.shtml (nede i bunden)
------------

Der står en gang månedligt, så er det bare underligt, at jeg har modtaget 2
mails med faktura fra hhv. 5. april 2002 og 5. august 2002. Der er ingen
måneder imellem som er med. På fakturaen fra den 5. april står desuden
Gammel Saldo, som jo er ældre end 1 måned.

Kan de bare uden videre kræve pengene ? eller skulle de førdt have sendt
nogle papirer ud til mig til underskrift ?

Da jeg startede på qxl.dk var det gratis og jeg skulle ikke indtaste
kreditkortnr. Det skal man nu hvis man ønsker at oprette sig, og af en eller
anden mærkelig grund virker min konto selvom jeg ikke har indtastet disse
oplysninger.

Nå, men spørgsmålet er: Kan de kræve pengene efter det jeg har skrevet ?

På forhånd tak.

Fra : Dennis

Dato : 22-08-02 14:36

sharkandk wrote:
> [...]
> disse oplysninger.
> Nå, men spørgsmålet er: Kan de kræve pengene efter det jeg har skrevet ?

QXL har ikke så meget styr på deres opkrævning af gebyr - de har tidligere
haft send mig regninger for auktioner med succesgebyr - problemet var blot,
at de omtalte auktioner var foretaget før de kom med deres succesgebyr.
På regningen var tidspunkterne forkerte, og beløbende var ligeledes "lidt"
forkerte.
Skrev tilbage til dem, at jeg gerne ville se lidt bedre dokumentation for
deres krav - har endnu ikke hørt noget fra dem - og dette er over 6 måneder
siden.

Men for lige at tage det juridiske, så har QXL sendt mails ud til deres
tilmeldte med oplysninger om deres succesgebyr før de indførte det. Har du
haft auktioner derefter, så er deres krav svjv. reelt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-08-02 14:59

Dennis skrev:

>Men for lige at tage det juridiske, så har QXL sendt mails ud til deres
>tilmeldte med oplysninger om deres succesgebyr før de indførte det. Har du
>haft auktioner derefter, så er deres krav svjv. reelt.

Det varsådan noget jeg regnede med. I så fald har de krav på
betaling for den brug der ligger efter det tidspunkt. Det lader
til ud fra dit indlæg at man skal gennemgå regningerne med en
tættekam for at se om de er rigtige.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-08-02 14:43

sharkandk skrev:

> [...]
>anden mærkelig grund virker min konto selvom jeg ikke har indtastet disse

Vil det sige at du har benyttet tjenesten efter at du blev klar
over at den skulle til at koste penge? I så fald har du
stiltiende accepteret aftalen om at betale og er pligtig at
betale hvad du skylder, d.v.s. beløb der dækker perioden efter at
den ikke var gratis mere.

Hvis du derimod ikke var klar over at status ændrede sig, er det
et spørgsmål om om du *burde* have opdaget det eller meddelelsen
derom ikke var lettilgængelig.

Jeg mangler altså at vide om du var klar over det med det samme,
og i benægtende fald hvor/hvordan du havde adgang til at læse om
ændringen.

>Nå, men spørgsmålet er: Kan de kræve pengene efter det jeg har skrevet ?

Ja, sandsynligvis. Forældelsesfristen er 5 år. At deres
opkrævningsperioder ikke stemmer med den 'plan' der står på
hjemmesiden, er ligegyldigt.

--
Bertel

Fra : sharkandk

Dato : 23-08-02 10:13

Når jeg vil tjekke mine gebyrer på qxl.dk's side får jeg dette, så de har
altså ikke styr på det, og jeg kan ikke se en udspecificering af hvad de
skyldige beløb dækker:

Faktureringssystem

Vi har lige nu ingen fakturadetaljer for dig. Dette kan skyldes at du
ikke har indsendt nogle auktioner på siden eller har brugt vores
refunderingsservice. Hvis du mener at der er en fejl, bedes du kontakte os
på kundeservice@qxl.dk for mere information.

Fra : sharkandk

Dato : 23-08-02 10:37

De havde udeforstående fakturaer på mig, hvor jeg kunne se det specificeret,
så nu er de betalt og jeg håber de sletter min konto, så snart de har
registreret mine indbetalinger. Så må jeg sælge i nyhedsgrupper fremover.
Jeg er ikke tilhænger af brugerbetaling på Internet. Det skal være
finansieret af reklamer eller andet.