svar til henvisning til hjemmel
Fra : John Nielsen

Dato : 22-08-02 12:34

1 uge er langt fra nok.Prøv at forestil dig at du være på 3 ugers
ferie og din cykel stod i cykelkælderen

Du kan læse nærmere her http://www.familieadvokaten.dk/

Må ejerforeningen fjerne og sælge min cykel?
For kort tid siden bad ejerforeningen beboerne om at sætte
pernillamærker på deres cykler i ejerforeningens fælles kælderrum.
Jeg var bortrejst på dette tidspunkt og vidste derfor ingenting.
Da jeg kommer hjem fra ferie, fik jeg at vide, at min cykel var
fjernet af repræsentanter fra ejerforeningen og politiet i fællesskab,
og at min cykel var blevet solgt på politiauktionen.
Må jeg bare acceptere tabet af min cykel?
Må ejerforeningen gerne fjerne cykler på den måde?
Svar:
Mange ejerforeninger og udlejere døjer med opfyld i kælderen. Det er
efter min opfattelse derfor legitimt, at der foretages en rydning som
beskrevet.
Men rydningen skal meddeles med rimelige varsel, netop for at undgå en
situation som denne. Har varslet været for kort - længden må beror på
en konkret vurdering, men kortere end 1-2 måneder er næppe acceptabelt
- må ejerforeningen være ansvarlig for dit tab, som ikke er værdien af
cyklen på auktionen, men genanskaffelsesprisen.
Har eller burde ejerforeningen haft en konkret viden om at cyklen var
din og desuagtet overgivet den til politiet som hittegods, er
ejerforeningen, uanset varslet måtte have været rimelig, ansvarlig
også.

Har varslet omvendt været rimeligt og ejerforeningen uden viden om, at
cyklen var din, må du efter min opfattelse holde dig til, hvad der
indkom på auktionen.

Med venlig hilsen
Lars Sandager-Jørgensen
RET&RÅD, Hillerød